Brandweer gaat alle woningen controleren op veiligheid - 24-03-2010

Auteur Topic: Brandweer gaat alle woningen controleren op veiligheid - 24-03-2010  (gelezen 4973 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2010, 12:19:25
Het is onmiskenbaar dat er aan de voorlichting nog een hoop te verbeteren valt. Dat we daar schade en slachtoffers mee kunnen voorkomen is denk ik ook wel duidelijk. Zoals Palmpie al aangeeft, onderzoek eerst waar de quickwins zitten. Bijvoorbeeld rookmelders zorgen voor een snellere ontdekking van brand en dus beperking van de schade of slachtoffer. Niet altijd, maar de kans wordt vergroot.

Op grote schaal zien we dit natuurlijk al bij OMS meldingen. Veel zijn onterecht of onnodig, maar als het serieus is, is het ook vaak een kleine brand.

Wij hadden nog wel eens op de braderie of zo een container staan die we onder de oefenrook zette. Hierdoor moesten mensen dan een parcours afleggen en werden ze geconfronteerd met de rommel in een willekeurig huis. Stapeltje kranten naast de deur, speelgoed, schoenen, stoelen etc. Doel was om mensen zich bewust te laten zijn van een vrije vluchtweg binnenshuis en wat rook doet.

Jammer genoeg is de insteek op dit moment minder. De inkomsten van het rijk worden verlaagd en dus wordt gezocht naar kostenbesparing. Dat betekent dat er omgekeerd geredeneerd wordt. We kunnen als samenleving minder zorg leveren, en dus gaan we snijden. Om toch het basisniveau te halen gaan wij met zijn allen de voorzieningen zo aanpassen dat de basiszorg weer aansluit met de realiteit.

Beter is het om eerst de aanpassingen te doen (verbeterslag op preventie) en daar stapsgewijs de repressie op aan te passen.

Veel van dit soort community safety projecten zijn ook al elders actief. Bijvoorbeeld in Liverpool: http://www.merseyfire.gov.uk/aspx/pages/Default2.aspx

Hier waren in bepaalde wijken ( met een rotomschrijving sociale achterstandsbuurten) veel dodelijke slachtoffers bij brand. Het bleek dat het type bebouwing en de bewoning (grote gezinnen/groepen) dat brand snel om zich heen greep en te laat ontdekt werd om een goede ontruiming te hebben. Het "Rookmelders plakken" was hier een oplossing voor, waardoor ze meetbaar minder slachtoffers kregen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2010, 15:00:40
Zoals het er nu naar uitziet mogen de vrijwilligers weer opdraven...
Weer zo'n geweldig idee van het commandanten overleg!  ;)
TWITTER foto's suck....


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2010, 15:21:04
Zoals het er nu naar uitziet mogen de vrijwilligers weer opdraven...
Weer zo'n geweldig idee van het commandanten overleg!  ;)

De vraag is hoe je dat gaat invullen. Als je vrijwilligers laat opdraven is het broekzak/vestzak. Immers of die VG'er nu OMS meldingen tijdt of huisbezoeken brengt. Uiteindelijk zullen die bezoeken meer tijd vergen van de VG (en ook de beroeps). Een andere optie is om niet-repressief inzetbaar personeel (beroeps/VG) in te zetten. Daar is op zichzelf wel iets voor te zeggen.

Het biedt wel een mooi divers beeld voor de toekomst waar met name preventie een zwaardere taak krijgt. Er zal alleen nog heel veel water door de maas stromen voordat de invulling echt goed is. In de tussentijds hou ik mijn hart vast voor de repressieve taak qua veiligheid (voor de hv diensten en de burger)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Gast

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2010, 15:26:28
Gevalletje 1 april?....


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2010, 15:27:41
Als je vrijwilligers laat opdraven is het broekzak/vestzak. Immers of die VG'er nu OMS meldingen tijdt of huisbezoeken brengt.

1. Die 56000 oms komen niet van de huizen.
2. Dus het kost meer geld want de vrijwilligers moeten EN de huisbezoek doen EN naar de OMS-en

't Is toch niet bijna 1 april  O0
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2010, 15:41:09
Mensen, tel het aantal huishoudens in Nederalnd eens bij elkaar op en deel dat door het aantal brandweermensen (vrijwilligers zo u wilt) Linksom of rechtsom, het is een volkomen surrealistisch voorstel en een slechte 1-aprilgrap.


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2010, 15:45:43
Laat ze maar komen  ;D

Iedere kamer in dit huis is voorzien van een rookmelder, en sommige zelfs van noodverlichting  ;D En blussers zijn er genoeg in dit huis (Y)

(over de stekkerdozen, zolang je ze niet overbelast mag je ze wel doorkoppelen)


edje87

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2010, 15:46:48
Ik vind het een top-idee. gelukkig heb ik zelf al wat rookmelders hangen, maar de stopkontancten kunnen beter ;) :P
Manschap A, Brandweer Twente korps Glanerbrug, Bevelvoerder Bedrijfs Brandweer KLK Kolb, Delden


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2010, 15:59:57
Op zich is het idee goed, maar veel te uitgebreid. Op het moment dat je alle woningen binnen moet gaan om te controleren kost dat simpelweg te veel tijd, mensen en dus ook geld. Wat o.a. in de gemeente Zeist gebeurt is dat er flyers m.b.t. brandpreventie worden uitgedeeld, gevolgd door een rookmeldercampagne, waarbij alle huizen in een bepaalde wijk worden bezocht. Er wordt gevraagd of mensen een rookmelder hebben. Zo ja, waar dan (hangen ze op de goede plaats?) en zo nee kunnen ze aan de deur een rookmelder kopen of bestellen en dan wordt 'ie opgehangen...

Zelfs ik heb zodoende nog een paar rookmelders bevestigd, was een uitermate succesvolle campagne. Tot nu toe is er nog geen brand ontdekt in één van de huizen waar een rookmelder is opgehangen, maar ooit gaan die dingen hun waarde meer dan bewijzen :D

Dus idee: goed, maar te uitgebreid. Op het moment dat je het volgens bovenstaand voorbeeld doet kan je in één middag 600 huishoudens langs (inzet 6x beroeps, 2x preventisten en 3x jeugdbrandweer). Bovendien stond er in de plaatselijke supermarkt een stand van de brandweer waar ook nog eens vragen beantwoord werden en flyers werden uitgedeeld.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2010, 16:37:24
Op het moment dat je alle woningen binnen moet gaan om te controleren

(inzet 6x beroeps, 2x preventisten en 3x jeugdbrandweer).

Zie je het al voor je; Hallo, ik ben van de brandweer en ik kom uw huis controleren op blusmiddelen en rookmelders. Stapt u even opzij dan begin ik bij uw slaapkamer ...

Hoe zie jij de jeugdbrandweer dergelijke controles uitvoeren?