Brandweer gaat alle woningen controleren op veiligheid - 24-03-2010

Auteur Topic: Brandweer gaat alle woningen controleren op veiligheid - 24-03-2010  (gelezen 4946 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2010, 16:45:05
bovendien zal het er -als ik de tekst zo lees- allicht op neerkomen dat men een brief krijgt, en zich vervolgens kan aanmelden en een afspraak kan maken. Als 10% van de huishoudens die stappen allemaal doet vind ik het veel.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2010, 16:50:01
Zie je het al voor je; Hallo, ik ben van de brandweer en ik kom uw huis controleren op blusmiddelen en rookmelders. Stapt u even opzij dan begin ik bij uw slaapkamer ...

Hoe zie jij de jeugdbrandweer dergelijke controles uitvoeren?

Ik zeg niet dat het plan waar nu over gesproken wordt m.b.v. jeugdbrandweerleden gedaan kan worden, maar bij de actie die in Den Dolder is gehouden, die ik heb beschreven, hebben wij wel geholpen. Daarbij is alleen gevraagd of mensen een rookmelder hadden en zo ja waar. Vooraf waren wij geïnstrueerd waar die dingen moesten hangen, heeft er een preventist de eerste straten meegelopen en hebben we uitleg gekregen over het ophangen van de rookmelder.

Daar was dus niks moeilijks aan, wij hebben gewoon geholpen, maar in principe hadden bij deze actie ook andere mensen kunnen helpen. Bij het daadwerkelijk controleren van gevaarlijke situaties en blusmiddelen e.d. denk ik idd dat het niet handig is niet-brandweerlieden in te zetten ;).

En aangezien iedereen bij elkaar in de buurt liep; bij vragen kon er gewoon iemand te hulp geroepen worden (wat niet nodig bleek) ;).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2010, 18:46:32
Heb pasgeleden een presentatie bijgewoond over de "brandweer van de toekomst". Een heel erg boeiende avond over hoe de brandweer er over 50 jaar uitziet en de daarbij horende strategische reis. In deze presentatie kon je zien dat er een groot gat zit tussen preventie en repressie. Men wil ook wat doen aan de zelfredzaamheid van mensen en de preventie in bedrijven. Zo zouden buurtbewoners bijvoorbeeld gewaarschuwd worden dmv een sms alert als er ergens hulp nodig is. Ook zouden alle huishoudens rookmelders moeten hebben en vluchtwegen vrij zijn van spullen. De brandweer neemt ook geen risico's meer bij repressief optreden in een bedrijf dat niks doet aan brandpreventie. Wat je ook mooi kon zien was een lijst met type slachtoffers bij brand de afgelopen jaren. Je kon zien dat "bepaalde" wijken en huishoudens veel meer risico hebben op brand dan anderen.
Wat ook in de presentatie aan bot kwam is het bezoeken van verschillende huishouden in Nederland. Nu is het idd de vraag wie dit allemaal moet gaan doen. Moet je het vrijwillig en beroepspersoneel nog meer belasten... Wat ook uit het onderzoek kwam is dat er genoeg personen zijn die graag bij de "vrijwillige" brandweer zouden willen werken, maar dit niet kunnen vanwege fysieke gesteldheid. Deze personen kun je goed gebruiken om die taken uit te voeren.