zwangere werknemers in de hulpverlening

Auteur Topic: zwangere werknemers in de hulpverlening  (gelezen 5958 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cfdhans

  • Gast
Gepost op: 2 mei 2004, 07:52:35
http://cms.firehouse.com/content/article/article.jsp?sectionId=46&id=29737

In bovenstaand artikel wordt melding gemaakt van een vrouwelijke ambulance chauffeuse die is omgekomen bij een ongeluk tijdens het werk.
Deze vrouw was 8 1/2 maand zwanger.
Ik vraag me eigen af mag een vrouw die bijna uitgeteld is in nederland een dergelijke functie nog uitoefenen?




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2004, 16:40:48
Volgens mij moet/mag je 6 weken voordat je bent uitgerekend stoppen met werken, dus dat zou in Nederland uitkomen op 7 1/2 maand.

Christian


Marij

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2004, 00:14:40
Ik weet het ook niet zeker, maar ik dacht dat je 6 weken voordat je uitgerekend bent, MAG stoppen. Als jij werk hebt, dat het toelaat dat je tot 1 week voor die datum werkt, dan mag dat ook. En dan heb je NA de bevalling 5 weken langer betaald verlof.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2004, 22:24:58
Of het mag weet ik niet,maar ik vind het niet echt verantwoord in elk geval. Al is er in sommige beroepstakken bijv. nog zo'n tekort aan personeel,zij had een functie die van belang is voor alle inzittenden en zo aan het eind van een zwangerschap kan er genoeg gebeuren waardoor ze ineens geen controle meer over het voertuig zou kunnen hebben en de collega en patient in gevaar brengt....
  Ta


cfdhans

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2004, 01:14:34
ben het helemaal met je eens Annemiek.
het is trouwens wel zo dat men de  zwangerschapsregeling zoals wij die kennen daar dus niet bestaat.
je moet je daar verzekeren zodat je salaris krijgt bij ziekte of zwangerschapsverlof.
de dame is gescheiden en had de zorg over een aantal kinderen,het was voor haar dus een MOET werken beslissing.
ik vindt het ongepast dat een werkgever dit toestaat.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2004, 18:07:48
Natuurlijk is zwangerschapsverlof in Nederland een van zelfsprekend recht, maar ik betwijfel of er in Amerika er ook zo over wordt gedacht.

Hoewel ik het eens ben met de algemene stelling dat hoogzwangeren niet op ambulances moeten werken, vind ik het toch iets te kort door de bocht om het per definitie als onverantwoord te betitelen.

De eerste vraag die bij opkomt is de vraag of de zwangeschap een relevante factor het ongeluk  Het zou me niet eens verbazen als het een georganiseerde klapper bleek te zijn.

Ik weet dat de kapper van mijn schoonmoeder, een week voor de bevalling, nog steeds niet in de gaten had dat ze zwanger was en viel derhalve van de stoel bij de mededeling dat ze een keer had moeten missen omdat ze, ca. twee weken over tijd, een dochter gekregen had. En in Afrika is bevallen iets wat je tussen de dagelijkse bezigheden doet.


mikie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2004, 20:05:27
Bij ons in Beverwijk is het zo geregeld dat een zwangere brandweervrouw zo spoedig als mogelijk is het hoofd Repressie moet inlichten over haar zwangerschap, dit in belang van de veiligheid en gezondheid van haarzelf en het ongeboren kind.
Dit houdt in dat ze vanaf de melding tot 12 weken na de bevalling niet kan deelnemen aan wedstrijden, oefeningen en een inzet bij repressief optreden.
Drie maanden na de bevalling moet er een herkeuring plaats vinden van de betrokkene.
Tevens heeft de betrokkene zes maanden na de bevalling recht op extra rustpauzes en kan geen verplichting tot nachtdiensten of overuren worden opgelegd.

Dit zijn wat kleine puntjes die wij hanteren en staan beschreven in onze procedure boek.


cfdhans

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2004, 21:49:53
Quore van EHBO-er
Natuurlijk is zwangerschapsverlof in Nederland een van zelfsprekend recht, maar ik betwijfel of er in Amerika er ook zo over wordt gedacht.

Hoewel ik het eens ben met de algemene stelling dat hoogzwangeren niet op ambulances moeten werken, vind ik het toch iets te kort door de bocht om het per definitie als onverantwoord te betitelen.

De eerste vraag die bij opkomt is de vraag of de zwangeschap een relevante factor het ongeluk  Het zou me niet eens verbazen als het een georganiseerde klapper bleek te zijn.

Ik weet dat de kapper van mijn schoonmoeder, een week voor de bevalling, nog steeds niet in de gaten had dat ze zwanger was en viel derhalve van de stoel bij de mededeling dat ze een keer had moeten missen omdat ze, ca. twee weken over tijd, een dochter gekregen had. En in Afrika is bevallen iets wat je tussen de dagelijkse bezigheden doet.
 
Reactie:
Ik denk niet dat het kort door de bocht is om een 8,5 mnd zwangere vrouw een dergelijke functie uit te laten voeren.
ik acht de werkgever voor de dood van beide personen (vrouw en ongeboren kind)verantwoordelijk!!!!
het is onethisch om een vrouw in dit stadium zulk risicovol/zwaar werk te laten doen.  
Met de beide zwangerschappen van mijn vrouw in het achterhoofd wetende dat mijn vrouw geen auto meer kon rijden op een veilige manier om nog maar niet te spreken over het dragen van een gordel en het gevaar daarbij voor het ongeboren kind.

Trouwens een 8.5mnd zwangere vrouw acht ik niet in staat om een vent van 100 kilo zoals ikzelf van driehoog achter naar beneden te halen
het levert dus nogal wat gevaar op voor diverse partijen.

wat bedoel je met een georganiseerde klapper?suicide of?
of de  zwangerschaps situatie wel of niet met het ongeval te maken heeft is irrelevant, ook in haar eigen burger auto had dit kunnen gebeuren lijkt me.

zomaar bevallen zonder iets gemerkt te hebben vooraf??????? leuk verhaal op een verjaardag maar niet echt waarheidsgetrouw lijkt me.


Gast48368

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2004, 14:34:08
Bij ons in Beverwijk is het zo geregeld dat een zwangere brandweervrouw zo spoedig als mogelijk is het hoofd Repressie moet inlichten over haar zwangerschap, dit in belang van de veiligheid en gezondheid van haarzelf en het ongeboren kind.
Dit houdt in dat ze vanaf de melding tot 12 weken na de bevalling niet kan deelnemen aan wedstrijden, oefeningen en een inzet bij repressief optreden.
Drie maanden na de bevalling moet er een herkeuring plaats vinden van de betrokkene.
Tevens heeft de betrokkene zes maanden na de bevalling recht op extra rustpauzes en kan geen verplichting tot nachtdiensten of overuren worden opgelegd.

Dit zijn wat kleine puntjes die wij hanteren en staan beschreven in onze procedure boek.


Bij andere beroepen kun je ook gewoon doorwerken, waarom wordt een zwangere vrouw bij jullie dan meteen van de uitruk gehaald? En niet meer oefenen lijkt mij ook overdreven.>Zo blijf je helemaal niet meer up too date, en betrokken bij je collega's.........

Je bent echt niet gehandicapt als je zwanger bent.......ik ben ook gewoon blijven uitrukken en heb daar totaal geen problemen mee gehad, behalve dat mijn jas te klein werd..... ;D
Ook heb ik toenertijd mijn examen repressie en ademlucht met succes afgesloten, ik was toen inmiddels 6 maanden zwanger,toppie fit ;), en ik kon zelf met uitrukken aangeven of het niet meer ging.

Na mijn bevalling kon ik ook zelf aangeven wanneer ik weer op uitruk wilde, en ben eigenlijk doorlopend bij alle oefeningen blijven komen.

Ik snap niet waarom er voor zwangere vrouwen allemaal van die betuttelende regeltjes moeten komen bij de brandweer>bij een ander beroep kan er je net zo goed iets gebeuren(als je secretaresse bent kun je ook struikelen over je bureaustoel, en lelijk terecht komen...... ;) ), dan zou je nooit meer iets kunnen.

Ik heb er trouwens een kerngezonde zoon aan overgehouden ;D Alhoewel........heeft er volgens mij wel een vreemd soort virus aan overgehouden....... ??? ;D ;)


mikie

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2004, 09:09:34
Famke,
Je bent inderdaad niet gehandicapt als je zwanger bent, maar bij ons staat het beschreven in het procedure boek en daar moet iedereen zich gewoon aan houden. De eventuele beroepsvrouwen krijgen dan gewoon ander werk en mogen net als elke andere vrouw een aantal weken voor de bevalling op zwangerschapsverlof. Tijdens de repressief dienst en de oefeningen mag je gewoon niet meer worden ingezet, dit voor de gezondheid van het ongeboren kind en de vrouw, ook al ben je super fit. Tussen de oefeningen en de repressieve inzet zit niet zoeveel verschil, het materiaal blijft even zwaar en je bewegingen tijden het oefenen of tijdens de inzet zijn ook niet anders van elkaar. WAT WEL gebeurt is dat de vrouwen wel aanwezig zijn tijdens de oefenavonden. Dit om inderdaad niks te kunnen missen en om betrokken te blijven bij het korps. Zij zijn dit niet verplicht. :)

Mikie
Bij andere beroepen kun je ook gewoon doorwerken, waarom wordt een zwangere vrouw bij jullie dan meteen van de uitruk gehaald? En niet meer oefenen lijkt mij ook overdreven.>Zo blijf je helemaal niet meer up too date, en betrokken bij je collega's.........

Je bent echt niet gehandicapt als je zwanger bent.......ik ben ook gewoon blijven uitrukken en heb daar totaal geen problemen mee gehad, behalve dat mijn jas te klein werd..... ;D
Ook heb ik toenertijd mijn examen repressie en ademlucht met succes afgesloten, ik was toen inmiddels 6 maanden zwanger,toppie fit ;), en ik kon zelf met uitrukken aangeven of het niet meer ging.

Na mijn bevalling kon ik ook zelf aangeven wanneer ik weer op uitruk wilde, en ben eigenlijk doorlopend bij alle oefeningen blijven komen.

Ik snap niet waarom er voor zwangere vrouwen allemaal van die betuttelende regeltjes moeten komen bij de brandweer>bij een ander beroep kan er je net zo goed iets gebeuren(als je secretaresse bent kun je ook struikelen over je bureaustoel, en lelijk terecht komen...... ;) ), dan zou je nooit meer iets kunnen.

Ik heb er trouwens een kerngezonde zoon aan overgehouden ;D Alhoewel........heeft er volgens mij wel een vreemd soort virus aan overgehouden....... ??? ;D ;)