Opheffen bedrijfsbrandweer Grolsch

Auteur Topic: Opheffen bedrijfsbrandweer Grolsch  (gelezen 10803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Gepost op: 24 maart 2010, 23:20:48
beste mede forumleden !

Zou iemand uit de rode kolom mij kunnen vertellen waarom de bedrijfsbrandweer van grolsch is opgeheven ?

http://www.brandweergrolsch.nl/




MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2010, 11:09:02
Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom steeds meer bedrijfsbrandweerkorpsen worden opgeheven.

GELD  ;)
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2010, 13:09:40
Een beetje googlen helpt. De bedrijfsbrandweer was in 2005 al bijna opgeheven, maar in 2006 is een doorstart gemaakt. Nu is de brandweer opgeheven, of in ieder geval de structuur is niet meer die van een brandweerorganisatie. De belangrijkste taken worden overgenomen door BHV plus.
Bovendien is de aard van de inrichting (ik geloof 3600(?) kg ammoniak) niet (meer) zodanig dat een bedrijfsbrandweer noodzaak is om een onbeheersbare LOC te voorkomen. Bij bijvoorbeeld de Aviko in Steenderen (ik geloof ca 22.000 kg ammoniak) is dat een ander verhaal.
dus:
noodzaak
alternatieven
geld
---------
opheffing
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2010, 15:51:54
Bedrijfsbrandweerkorpsen worden verplicht gesteld door de gemeente (art. 13 gemeentewet). Overwegingen om een bedrijfsbrandweer verplicht te stellen zijn oa de hoeveelheid gevaarlijke stoffen, de complexiteit van het terrein en de aanrijtijd van het lokale korps. Wanneer het risico op een bedrijventerrein dusdanig is afgenomen dat er geen bedrijfsbrandweer noodzakelijk is: weer een kostenpost weg!

Maar wat ik hier voornamelijk probeer te zeggen is dat de keuze voor een bedrijfsbrandweer níet bij het bedrijf ligt, maar bij de gemeente.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2010, 16:08:49
Bedrijfsbrandweerkorpsen worden verplicht gesteld door de gemeente (art. 13 gemeentewet). Overwegingen om een bedrijfsbrandweer verplicht te stellen zijn oa de hoeveelheid gevaarlijke stoffen, de complexiteit van het terrein en de aanrijtijd van het lokale korps. Wanneer het risico op een bedrijventerrein dusdanig is afgenomen dat er geen bedrijfsbrandweer noodzakelijk is: weer een kostenpost weg!

Maar wat ik hier voornamelijk probeer te zeggen is dat de keuze voor een bedrijfsbrandweer níet bij het bedrijf ligt, maar bij de gemeente.

De wettelijke eis komt bij de gemeente vandaan. De gemeente stelt een plafond vast waarboven een bedrijfsbrandweer verplicht is. Of ze wel of niet vrijwillig nog een bedrijfsbrandweer optuigen als je onder dit plafond zit is een keuze van een bedrijf  ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2010, 16:40:56
Bedrijfsbrandweerkorpsen worden verplicht gesteld door de gemeente (art. 13 gemeentewet).

Ik neem aan dat je bedoeld art. 13 van de Brandweerwet 1985
Of anders artikel 31 van de Wet Veiligheidsregio's

cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2010, 23:51:36
Vigilance blijft leren op dit forum ;D
Allen bedankt voor het antwoorden !


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2010, 00:02:10
Ik neem aan dat je bedoeld art. 13 van de Brandweerwet 1985
Of anders artikel 31 van de Wet Veiligheidsregio's

cu,
Loe  8)
Is inderdaad vastgelegd in art. 13 Brandweerwet! Al die wetten... Soms gaat het duizelen :o


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2010, 11:50:18
Is inderdaad vastgelegd in art. 13 Brandweerwet! Al die wetten... Soms gaat het duizelen :o

 ;) in beide genoemde wetten dus (om even door te duizelen)

De Wet Veiligheidsregio's wordt van kracht 1 okotber a.s., tegelijkertijd wordt dan de Brandweerwet ingetrokken
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation