Eisen bijzonder transport

Auteur Topic: Eisen bijzonder transport  (gelezen 5706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 25 maart 2010, 15:39:40
Om de discussie hier weer een beetje starten  ;) Aan welke regels moet een bijzonder transport voldoen?


http://www.telegraaf.nl/binnenland/6370510/__Transport_tijdelijke_ok_s_gestrand__.html?sn=binnenland,buitenland

do 25 mrt 2010, 14:31 Video Binnenland Stelling van de Dag
Transport tijdelijke ok's Atrium gestrand

HEERLEN -  Een transport vanuit Amsterdam van tijdelijke operatiekamers (ok's) voor het Atriumziekenhuis in Heerlen is twee dagen geleden gestrand op de A2 bij Maasbracht. Woensdagochtend haalde Rijkswaterstaat het transport van de snelweg, omdat de meer dan vijf meter brede wagens met de ok's tijdens de spits files veroorzaakten, zei een woordvoerster van Rijkswaterstaat donderdag.

Volgens de vergunning mogen de ok's alleen tussen 22.00 uur en 06.00 uur vervoerd worden. Maar ook woensdagavond kreeg de transporteur geen toestemming om door te rijden. Sindsdien staat het transport stil op een doodlopende weg naast de A2. De provincie Limburg heeft inmiddels toestemming gegeven voor transport via de provinciale wegen, mits het vervoersbedrijf de schade betaalt die daar misschien het gevolg van is, zei een woordvoerder van de provincie. Wel moet daarvoor eerst bekeken worden via welke wegen het transport mogelijk is.

Atrium zet een aantal tijdelijke ok's neer nadat de Inspectie voor de Gezondheidszorg de bestaande operatiekamers sloot wegens een te groot risico van besmetting. Transporteur Wagenborg komt later donderdag met een verklaring wat er allemaal mis ging, zei een woordvoerder van het Atrium. „Dat is nodig, want er zijn drie dagen op rij fouten gemaakt”.




Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2010, 18:34:46
Het is heel eenvoudig: per transport wordt door de RDW een vergunning afgegeven met daarin alle eisen voor dat specifieke transport. De algemene eisen staan vermeld in de Richtlijn Exceptioneel Transport en Beleidsregel ontheffingverlening exceptioneel transporten. De RDW stemt de route indien nodig af met de betreffende wegbeheerders.

Als er in de vergunning staat dat je via route X en van tijdstippen Y tot Z mag rijden, dan moet je je daar als vervoerder aan houden. Niet meer dan terecht dus dat Rijkswaterstaat in de spits die gasten van de weg haalt. 5 meter breed betekent simpelweg dat de halve vluchtstrook wordt gebruikt, bij iedere toerit de linker rijstrook door de begeleiding wordt geblokkeerd om het transport ruimte te geven (ter voorkoming van ongelukken op de invoeger) en dat de snelheid mogelijk net de 80 raakt. Ofwel een fileveroorzaker van jewelste. Wat mij betreft ook een heel stomme actie van transporteur en begeleider, die horen te weten dat afwijken van de vergunning absoluut niet mag.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2010, 21:42:10
Grote truck blokkeert rotonde Sloeweg

woensdag 31 maart 2010 | 09:30 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 31 maart 2010 | 12:59
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

&feature=player_embedded

HEINKENSZAND - Een vrachtwagen blokkeerde woensdagochtend vanaf half zes de rotonde van de Sloeweg (N254/N62) bij Heinkenszand. De circa dertig meter lange dieplader, met daarop een stalen frame van Sherwin Alumina Company, reed vanuit de richting van Heinkenszand over de rotonde.

Op weg richting Vlissingen-Oost reed de wagen zich door nog onbekende oorzaak vast. Daarbij ontstond een lekkage. Een reparateur wist het voertuig rond half twaalf te repareren, waarna het op eigen kracht verder kon.

De provincie heeft de rotonde en het stuk Sloeweg aan een kant afgesloten. Verkeer vanaf de snelweg kan niet meer linksaf richting Vlissingen-Oost. Vanuit Heinkenszand is Vlissingen-Oost eveneens niet meer via de Sloeweg te bereiken. Hoe lang de stremming nog duurt, is nog niet bekend.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2010, 09:45:32
Afgelopen weekend heeft er in Deventer een groot transport plaatsgevonden van een woonboot. Dit transport werd door 1 verkeersregelaar begeleidt. Bij bocht nummer 2/3 ging het helaas mis, er brak een stuurstang van de trailer. Het transport heeft vanaf 22.30tot 05.00 uur 's ochtends een van de hoofdtoegangswegen geblokkeerd in afwachting van reparatie. Dit leidde tot wat verkeersopstoppingen, die door een aantal persfotografen en mijzelf zijn aangepakt, door zelf het verkeer te gaan regelen. (Ik heb een curcus gehad ivm evenementen).
Een van de fotografen heeft de meldkamer gebeld of er niet beter assistentie vanuit de politie moest komen. Deze lieten weten dat het een 'pakkie an' van de gemeente was en kwamen niet. Tijdens dit hele gebeuren heb ik geen agent gezien. Bij ongelukken of afzettingen bij brand, zijn ze echter talrijk aanwezig, dit heb ik dus als vreemd ervaren. Had de politie niet op zijn minst poslhoogte moeten komen nemen en eventueel de gemeente er bij betrekken als dit inderdaad hun verantwoordelijkheid is? Deventer heeft ook de beschikking over stadswachten, met toegeruste auto's, bijvoorbeeld.

transport strand op kruising
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2010, 01:59:10
De begeleider is in principe verantwoordelijk voor het regelen van de vergunningen en aanpassingen voor de te volgen route.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2010, 20:42:28
De begeleider is in principe verantwoordelijk voor het regelen van de vergunningen en aanpassingen voor de te volgen route.
Nee, de transporteur behoort alle zaken te regelen en is altijd hoofdverantwoordelijk. In de praktijk worden die zaken echter uitbesteed aan de transportbegeleider (dan wel het bedrijf van de transportbegeleider).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2010, 17:12:20
Bijgaand nog eens een overzicht van google maps, hierop heb ik aangegeven wat de route was, waar de verkeersregelaar stond en waar het transport strandde.

De tekst blijkt wat klein dus de legende dan maar hier:
rode cirkel, opheis/start locatie transport
gele cirkel, locatie van stranden
oranje cirkel, losplaats woonboot
bruine cirkel, plek van verkeersbegeleider
rode lijn, rij-route transport
lila lijnen, wegen waar het verkeer ernstig hinder ondervind van het transport


basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2010, 13:51:54
Deze lieten weten dat het een 'pakkie an' van de gemeente was en kwamen niet.

De politie heeft 's nachts niet voldoende personeel om nog wat neer te zetten bij een kruising.
Bij grotere calamiteiten zul je vanuit alle hoeken van de regio agenten krijgen die de eerst afzetting voor hun rekening nemen, waarna ze worden afgelost door de provincie/de gemeente.
Het feit dat de eerste afzetting wél door de politie gedaan word heeft met de aan/afvoer van hulpdiensten en het reguleren van toeschouwers te maken.

Het regelen van verkeerstromen is inderdaad het ''pakkie an'' van de wegbeheerder (de gemeente en/of provincie).
Dat deze hun piketmensen niet oppiepen is vreemd te noemen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2010, 19:08:23
Je kunt wellicht wel een piketambtenaar van de gemeente oppiepen/bellen, maar dat wil niet zeggen dat de gemeente dan ook mensen paraat heeft om het verkeer te gaan regelen. Ook ambtenaren van de gemeente zullen daarvoor hun aanstelling als beroepsmatig verkeersregelaar moeten hebben. Bovendien kun je je afvragen in hoeverre verkeer regelen 's nachts zin heeft: de intensiteiten zijn laag en het beetje verkeer wat er is vindt dan zijn eigen route wel. Een opstopping van enkele tot enkele tientallen auto's is wat anders dan een incident in de spits waarbij honderden auto's de effecten gaan merken.

En dan de praktische hamvraag: stel dat de gemeente met een paar man (al of niet een particuliere calamiteitendienst in opdracht van de gemeente) ter plaatse komt, wie zal dat gaan betalen? De kans is groot dat dit wordt verhaald op de transporteur en/of zijn transportbegeleider, dus ik denk dat zij ook niet happig zijn op extra verkeersregelaars  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #9 Gepost op: 6 april 2010, 21:58:15
Dat de tranporteur niet zit te wachten op extra kosten snap ik  ;D

Echter gaat het hier wel om een van de hoofdroutes het centrum van Deventer in, er is dus wel degelijk een aardige verkeersintensiteit, ook later op de avond, nacht.

De normale mens die van werk komt, op weg is naar de schouwburg etc, zit ook niet te wachten in een onaangekondigde verkeers omleiding, of eigenlijk dat nog niet eens, want er was geen omleiding ingesteld. Het enige wat wij konden doen was het verkeer stoppen en een U-bocht laten maken. Ik heb menig maal moeten uitleggen hoe ze hun route moesten vervolgen.

Dat e.e.a. geld kost, dat dit overmacht was is allemaal erg logisch, wat ik niet begrijp is dat er niet iemand van politie, stadswacht of gemeente is langs geweest om zelf polshoogte te nemen. Op een paar strategische plekken hooguit 4 een bord met pijl zetten, had al heel erg veel chaos en drukte bij de opstopping kunnen voorkomen.



Pijl erbij en klaar :p
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV