Verplichte rijles voor agenten

Auteur Topic: Verplichte rijles voor agenten  (gelezen 11509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2010, 12:05:28
Ik ben het helemaal met jullie eens. Echter, we moeten niet vergeten dat het ook een stukje gereedschap is. Als je gereedschap gebruikt, ook bij goed gebruikt, gaat er wel eens iets kapot, dat hoort ingecalculeerd te  worden naar mijn mening. Zolang je in het verkeer deelneemt hoor je als voorrangsvoertuig defensief te rijden en rekening te houden met de fouten van je mede-weggebruikers... echter je kunt niet alle fouten van je mede-weggebruiker uitsluiten. Dan kun je volgens mij beter binnenblijven... desalnietteplus

schades moet je zien te voorkomen zoveel als mogelijk soms ontkom je er niet aan
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2010, 12:08:06
2700 ongevallen op jaarbasis, met ongeveer 15000 voertuigen, die 24/7 op de weg zitten. Ik vind het goed dat men dingen probeert uit te sluiten. Maar als men geld aan rijopleidingen uitgeeft, moet men, mijn inziens, ook geld uitgeven aan het materieel waar we in rijden.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2010, 12:41:31
Ik vraag mij af of je de kern van het probleem bij de besturende agenten moet zoeken, hoewel die uiteraard altijd verantwoordelijk blijft voor de veiligheid.
 
Ik merk en hoor veel dat er vaak spoedritten gereden worden maar dat dat gebeurd zonder gebruik van zwaailicht en sirene omdat hiervoor geen toestemming gegeven word door de meldkamer. Hierbij heb je als politiezijnde vrijstelling van het RVV en mag dat dus gewoon.
Het probleem is echter dat veel weggebruikers niet bekend zijn met de vrijstelling voor de politie en denken dat alleen een politievoertuig met herrie verkeersregels mag negeren. Hierdoor word er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. Sterker nog, ik heb zelf al eens een paar keer meegemaakt dat er een "held" tussen zit die lijkt te denken: "Hé die agent zit fout, laat ik hem dat eens lekker merken en hem sarren." De gekste dingen kunnen dan gebeuren, tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot ongelukken geleid bij mij, maar dat heb ik dan vooral aanmijzelf en oplettende bijrijder te danken dan aan de ander.

Mijn vraag is dan of het niet beter zou zijn om het gebruik van zwaailicht en sirene te versoepelen? Het zal niet tot nul ongelukken leiden, maar de rol en rechten van een politievoertuigen in het verkeer zal dan duidelijker te zijn voor de medeweggebruiker, en naar mijn inziens verminderd dan in ieder geval het aantal ongelukken met weggebruikers die onwetend of heldhaftig zijn.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2010, 13:59:39
Ik vraag mij af of je de kern van het probleem bij de besturende agenten moet zoeken, hoewel die uiteraard altijd verantwoordelijk blijft voor de veiligheid.
 
Ik merk en hoor veel dat er vaak spoedritten gereden worden maar dat dat gebeurd zonder gebruik van zwaailicht en sirene omdat hiervoor geen toestemming gegeven word door de meldkamer. Hierbij heb je als politiezijnde vrijstelling van het RVV en mag dat dus gewoon.
Het probleem is echter dat veel weggebruikers niet bekend zijn met de vrijstelling voor de politie en denken dat alleen een politievoertuig met herrie verkeersregels mag negeren. Hierdoor word er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. Sterker nog, ik heb zelf al eens een paar keer meegemaakt dat er een "held" tussen zit die lijkt te denken: "Hé die agent zit fout, laat ik hem dat eens lekker merken en hem sarren." De gekste dingen kunnen dan gebeuren, tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot ongelukken geleid bij mij, maar dat heb ik dan vooral aanmijzelf en oplettende bijrijder te danken dan aan de ander.

Mijn vraag is dan of het niet beter zou zijn om het gebruik van zwaailicht en sirene te versoepelen? Het zal niet tot nul ongelukken leiden, maar de rol en rechten van een politievoertuigen in het verkeer zal dan duidelijker te zijn voor de medeweggebruiker, en naar mijn inziens verminderd dan in ieder geval het aantal ongelukken met weggebruikers die onwetend of heldhaftig zijn.

ik ben dit gedeeltelijk met je eens. Er zijn meer dan genoeg spoedritten waarbij het gebruik van optische en geluidssignalen gewoon absoluut niet wenselijk zijn. Ik noem overvalmeldingen, inbraken heterdaad en zo kan ik nog wel even doorgaan. Doorgaans zijn de boeven ook mensen van vlees en bloed en hebben dus ook oren en gehoor...toeters en bellen zijn al van ver af aan te horen. Nu is wegjagen best leuk. Maar volgens mij is het op heterdaad vangen van die boef nog steeds de kerntaak van de politie. Dat je dan soms zonder O&G door het verkeer gaat terwijl je wel behoorlijk je snelheid verhoogt, daar ontkom je niet aan. Dat diezelfde burger dan wel van je verlangt dat je er snel bent, maar tevens niet wil dat jij overtredingen maakt.... daar blijft een spanningsveld in zitten. Daar ontkom je denk ik niet aan. Het is mijn inziens echt ondoenlijk om elke burger op de hoogte te brengen van het feit dat de politie dit (binnen de perken) mag doen ter uitoefening van haar taak...

Daarbij blijf ik erbij, rijles is een uitstekende zaak, maar daarbij moet je ook voor goed materieel zorgen...het verschil tussen MB C220 en VW Touran is aanzienlijk, en dan heb ik het over mijn eigen regio. Maar dan vallen we weer terug op een eventuele aanbesteding of een topic als ideale politie auto... en daar gaat het hier niet over.... ;D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2010, 11:53:12
Daarbij blijf ik erbij, rijles is een uitstekende zaak, maar daarbij moet je ook voor goed materieel zorgen...het verschil tussen MB C220 en VW Touran is aanzienlijk, en dan heb ik het over mijn eigen regio. Maar dan vallen we weer terug op een eventuele aanbesteding of een topic als ideale politie auto... en daar gaat het hier niet over.... ;D

Tsja, als agenten al met een Golf/Touran/Transporter etc. niet kunnen rijden ... Zouden ze dat met een auto met meer vermogen wel kunnen?  ::)


*de duivel*
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2010, 19:44:46
Ja echt ik moet mijn werk toch kunnen doen. Op het moment kan ik dat dus niet met het gereedschap dat ik heb gekregen van de min. Oke ik heb dan wel een aantal weken rij opleiding gekregen van de baas.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2010, 20:21:15
Ik begrijp het dus goed als ik verwoord dat ik -een groen stoplicht hebbende- niet de held moet uithangen maar rekening moet houden met een politieauto die zonder OGS met een gang door rood rijdt en voorrang van mij verlangt.

Blij dat ik dat even uitgelegd heb gekregen dat ik daar rekening mee moet houden en met mijn snelheid (stapvoets moet voldoende aangepast zijn) zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.

Maar ik hoop dat de hulpverleningsvoertuigen daar onderling ook wat afspraken over hebben...

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2010, 20:34:09
Ik begrijp het dus goed als ik verwoord dat ik -een groen stoplicht hebbende- niet de held moet uithangen maar rekening moet houden met een politieauto die zonder OGS met een gang door rood rijdt en voorrang van mij verlangt.

Dat staat volgens mij nergens?
Een politievoertuig zónder OGS mag verkeersregels overtreden, busbaan, vluchtstrook, rood verkeerslicht etc.

Dwz. dat een politieauto (zonder blauw en herrie) het normale verkeer voor bij mag rijden (over bijvoorbeeld een strook voor links/rechtsaf en vervolgens rechtdoor (door rood) mag rijden.
Er staat nergens dat er verlangd word dat jij die politieauto vervolgens voorrang gaat geven. Anders word het wanneer er blauw (en herrie) aan staat.

Het komt voor dat je plotseling een auto hebt die (expres) voor je neus stil gaat staan, en je de doorgang belet.
Dit zelfde wanneer je zonder herrie over de vluchtstrook gaat om te kijken wat er vooraan een file aan de hand is.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2010, 21:06:58
Ik begrijp het dus goed als ik verwoord dat ik -een groen stoplicht hebbende- niet de held moet uithangen maar rekening moet houden met een politieauto die zonder OGS met een gang door rood rijdt en voorrang van mij verlangt.

Blij dat ik dat even uitgelegd heb gekregen dat ik daar rekening mee moet houden en met mijn snelheid (stapvoets moet voldoende aangepast zijn) zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.

Maar ik hoop dat de hulpverleningsvoertuigen daar onderling ook wat afspraken over hebben...

Henk
Een groen stoplicht ben ik nog niet tegen gekomen :P

Verder kan een agent zoals jerom zeg door rood rijden, maar op de een of andere wijze merk ik dat als ze het doen....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2010, 21:28:21
Waar gaat dit nu over. Luister jij als weggebruiken moet je niet afvragen mag het wel of niet mag. Als ik met mijn dienstvoertuig het nodig acht voor de dringende uitvoering van mijn taak om door een roodverkeerslicht te rijden mag ik dat. Blijf jij nu maar lekker rijden en ik zorg wel voor jou en mijn veiligheid. Op het Moment dat ik met alles wat mogelijk aan (OGS) komen dan ben jij nij wet verplicht mij voorgang te verlenen. Punt uit. Ik wordt hierzo moe van.


Inbeide gevallen het ik ontheffing van het RVV echter blijft artikel 5,6 ,7 staan van de WVW.

Waarom mag de politie te hard rijden?
Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.
Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren.

Voorbeeld 1
Surveillanten krijgen een melding dat op de autosnelweg, op de andere rijbaan, een auto rijdt waarvan de bestuurder is doorgereden na een aanrijding. Om dit voertuig te kunnen onderscheppen is het belangrijk dat de politie zo snel mogelijk op die andere rijbaan terecht komt. In deze situatie is het gebruik van optische- en geluidssignalen niet vereist omdat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Het is echter wel van belang dat de politie zo snel mogelijk naar de andere rijbaan gaat.

Als u slachtoffer zou zijn van een dergelijk incident verwacht u ook dat de politie adequaat reageert. Het is niet altijd zichtbaar onder welke omstandigheden de bestuurder van het surveillancevoertuig gebruik maakt van deze ontheffing. U mag er vanuit gaan dat op een juiste wijze gebruik wordt gemaakt van deze vrijstelling.

Voorbeeld 2
Niet alleen bij incidenten rijdt de politie harder dan is toegestaan. Het KLPD heeft ervoor gekozen om inhalende surveillance toe te passen. Immers, als het politievoertuig de toegestane snelheid rijdt, zou het politietoezicht te weinig opvallen. Door inhalende surveillance heeft de politie overzicht en kan al rijdend beter controleren op bijvoorbeeld technische staat voertuigen, gordelgebruik en snelheidsovertredingen.

Optische- en geluidssignalen
De vrijstelling staat los van het gebruik van optische- en geluidssignalen. Het voeren van optische- en geluidssignalen maken het politievoertuig tot een voorrangsvoertuig en weggebruikers dienen dan dit voertuig, onder alle mstandigheden, vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van optische- en geluidssignalen is het politievoertuig over het algemeen, in opdracht van de meldkamer, onder weg naar een levensbedreigende situatie waarbij elke seconde telt.  


misschien is het nu  duidelijk in jip en janneke taal