Franse hulpverlener reanimeert dader aanslag Parijs #nt

Auteur Topic: Franse hulpverlener reanimeert dader aanslag Parijs #nt  (gelezen 8780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 29 november 2015, 07:13:02
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1388232 date=1448756083
ik denk dat, vooral leken/vrijwilligers, maar ook heel veel professionals, in de situatie waar je ineens met een overdaad aan slachtoffers staat die allemaal heel ernstig gewond zijn, je je triage skills gewoon 80% vergeet en je heel snel en heel simpel naar de persoon het dichtste bij je loopt en denkt leeft hij? Ja/Nee. Heeft hij nu direct hulp nodig om te blijven leven of kan het een paar minuten wachten? Ja -> dan begin ik meteen, Nee -> dan kijk ik of iemand mijn hulp wel direct nodig heeft en anders kom ik terug bij deze persoon.

Daarom is het belangrijk dat Rode Kruis, Oranje Kruis, ambulancediensten, politie, brandweer hier over na denken. Op dit moment ontbreekt het aan visie in Nederland.

EHBO-instructeurs beginnen te stuiteren zodra je over tourniquet begint, anderen vinden hemostatisch verband 'controversieel', artsen vinden het problematisch als een ambulanceverpleegkundige een chirurgische coniotomie (scalpel-finger-bougie) uitvoert, andere mensen willen het debat over (medische) ethiek voeren ....... met andere woorden er moet nog heel veel gepolderd worden omdat er in Nederland nooit iemand de volledige regie mag hebben.

Ik denk dat het heel snel een normale zaak moet worden dat EHBO-ers leren te werken met tourniquets en hemostatische verbanden. Deze middelen dienen ook voldoende voorhanden zijn. De Nederlandse ambulancediensten zijn momenteel ook nog niet zover dat ze tourniquets, hemostatische verbanden en ' Major Haemorrhage Control Packs' in de ambulances hebben liggen, dit zal ook moeten gaan veranderen. De Nederlandse politiemensen hebben geen C-A-T tourniquets in de zak, terwijl je zou moeten beginnen om alle agenten in de uitrukdienst te voorzien van tourniquet en instructie, daarna zou je dit verder kunnen uitrollen naar stadswachten, toezichthouders en particuliere beveiligers.

Voor EHBO-ers/omstanders geldt: Catastrofale bloedingen afbinden of dichtdrukken en ademwegen vrijmaken.

De meeste slachtoffers zullen sterven door verbloeding en spanningspneumothorax (is niet door leken op te lossen; in NL valt zelfs te overwegen om de ambulancechauffeurs te leren spanningspneu op te heffen door bestaande wet- en regelgeving tijdelijk te bevriezen).