Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 37688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 31 maart 2010, 15:31:57
Ik ben als medisch team aanwezig bij motorcross.

en je merkt gewoon dat er een heel groot niveau verschil zit in de diverse EHBO-ers c.q. RK-ers..
Het is absoluut een meerwaarde dat ze er zijn, maar bij wat meer intensieve of acute zaken zijn ze, over hetalgemeen, snel van slag en hebben ze moeite om prioriteiten te stellen.
Daarnaast neem ik sowieso zelf alles nog keer opnieuw af, voordat ik iets tot uitvoering breng, want mijn anamnese, klinische blik en ervaring is toch anders dat mening EHBO-er c.q. RK-er...
maar achtergrond speelt mee!


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2010, 15:46:38
De achtergrond speelt zeker mee, daar ben ik het met je eens. Ik heb zelf ooit eens 2 jaar verpleegkunde gestudeerd en ben tijdens mijn stage in het ziekenhuis al het nodige tegengekomen evenals tijdens de 3 jaar toen ik in het verpleeghuis werkte.
Nu ben ik tijdens mijn eerste evenement ook meteen flink in het diepe gegooid door een SO met een steekwond in de rug. Meteen een serieuze casus, 19 dagen na mijn EHBO-examen.
Door deze bagage en ervaringen zal ik niet zo snel meer dichtslaan of van slag raken. Ik werk/functioneer juist beter onder dit soort stresssituaties.

Ik kan me overigens donders goed voorstellen dat mensen juist dichtslaan of weglopen zodra er ernstigere dingen gebeuren. Het kan er flink heftig aan toe gaan. Het is en blijft immers mensenwerk en niet iedereen reageert hetzelfde op bepaalde gebeurtenissen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2010, 17:18:10
Veel EHBO-ers doen het werk al jaren, maar ...
Als je al jaren lang wegloopt of je onttrekt als er iets gebeurt tijdens je EHBO dienst voor iets dat je eigenlijk niet wil zien of mee te maken wil hebben ..... ja dan .....  ben je als EHBO-er niet EHBO waardig.
Kan gaan om (faal)angst, onwetendheid, incompetentie, arrogantie of ...  andere drijfveren om weg te lopen of te onttrekken.
Deze zelfde fenomenen zie je dus ook terug bij de EHBO herhalingslessen.

Kom je als EHBO-er :
a) alleen voor de gezelligheid, of ...
b) omdat je het leuk vindt, of ...
c) kom je uitsluitend voor de medemens in nood.
Ik hoop alle drie de redenen.
Kies je alleen voor punt.a blijf dan alsjeblieft thuis of ga naar een theekransje oid.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2010, 17:54:29
Er hebben de afgelopen jaren veel veranderingen plaats gevonden op het gebied van regelgeving, er worden in toenemende mate (strengere) opleidngseisen gesteld aan EHBO-ers bij evenementen.

Kun je die veranderingen en met name de strengere opleidingseisen eens verduidelijken? Het zou mij erg helpen een duidelijk(er) beeld te krijgen van de evenementen en alles daaromheen, tegenwoordig! B.v.d,  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2010, 19:13:37
Dit topic ging toch over de samenwerking tussen ehbo verenigingen en het Rode kruis, of ben ik nu verdwaald  ???
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #35 Gepost op: 31 maart 2010, 19:40:24
Op zich is de discussie die eruit komt erg leuk!!!

Tuurlijk vindt de EHBO dat het rode kruis neer kijkt op de ehbo vereniging. Het rode kruis, strak in uniform (vroeger zelfs tegen het militaire aanzittend met strepen en sterren, enz).
En de EHBO moet weer niks van het rode kruis weten omdat het betweters zijn en ze uiteindelijk niks meer mogen en kunnen dan zij...
Het is makkelijk moddergooien naar elkaar toch!

Maar de discussie over de OK opleiding:

Er zijn nog veel dingen die een EHV-er kan bijleren na het behalen van zijn EHV-diploma bij het Oranje Kruis.

Het Oranje Kruis kent de volgende aanvullende modules voor de gevorderde EHV-er:

* Basale Reanimatie & Automatiche Externe Defibrillatie
* Verbandleer en kleine Ongevallen
* Eerste Hulp aan Kinderen
* Basale reanimatie bij baby’s en kinderen
* Eerste hulp bij Wandelletsel
* Eerste Hulp bij Sportongevallen
* Eerste Hulp bij Waterongevallen
* Eerste Hulp bij Verkeersongevallen
* Eerste Hulp langs de lijn
* Lotusleerboek

Het is dus niet zo, dat het Oranje Kruis blijft hangen in de simpele basisstof.
Je moet alleen wel bij willen leren en dit willen bijhouden.

Ik vind dit anders ook stof dat uiteindelijk dicht bij de basis EHBO blijft.
Het oranje kruis blijft gewoon een EHBO organisatie, en zal ook niet snel een stap verder hierin gaan...

En dan over EHBO-ers die met de luie kont het liefst op een klapstoel onder een paraplu zitten hun gratis versnapering te nuttigen...
Helaas is dit het algemene beeld dat er heerst over EHBO en rode Kruizers... Jammer jammer jammer.
En zo lang dit blijft gebeuren, blijft die naam bestaan. Ook al zit er maar één van de 10 aanwezige ehbo-ers op een evenement, de stempel wordt iedere keer bevestigd.
Dergelijke EHBO-ers moeten gewoon lekker thuis in de tuin gaan zitten.

Het bundelen van Rode Kruis en EHBO zie ik niet snel gebeuren. Zeker niet nu de Rode Kruizen steeds regionaler worden en fuseren.
De EHBO verenigingen blijven wel plaats gebonden...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 31 maart 2010, 20:04:32
Ik heb liever dat iemand vooraf zegt wat hij wel en niet kan, dan dat ik er tijdens de behandeling achter moet komen.
Als hij geen so wil behandelen, maar me wel wil helpen, dan heb ik daar geen probleem mee.

Ik heb de ervaring dat men iedereen over dezelfde kam scheert, ongeacht de reden waarom ze aan ehbo zijn gaan doen.

Geef 8 keer per jaar basisstof aan de mensen die dat willen.
Geef 8 keer per jaar verdiepingsstof aan de mensen die dat willen
nodig 2 keer per jaar een gastspreker uit voor de mensen die dat willen
organiseer 2 keer per jaar een grote oefening voor de mensen die dat willen


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2010, 23:15:50
Het samenwerken kan alleen maar positief zijn. Niet willen samenwerken is naar mijn mening alleen maar dom.

Je hoeft niet te fuseren, maar samenwerken en je eigen indentiteit behouden kan altijd.  

Bij event-safe hebben we vrijwilligers van o.a. EHBO verenigingen het NRK en leden die van beide lid zijn. Het kan dus wel allemaal als je er maar tijd en energie in wilt steken.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Volgens jou is heel het RK fout?

Er zullen vast ook EHBO-verenigingen zijn die het er niet goed vanaf brengen. Afgelopen weekend nog wat verhalen daarover gehoord. Kwalitatief zullen er wel wat verschillen tussen de verenigingen onderling bestaan, dus niet alleen tussen het OK en RK, maar ook tussen de verschillende afdelingen van het OK en RK onderling.

Om nou meteen te oordelen over heel het RK vind ik wel een beetje te kort door de bocht. (Nee, ik zit niet bij het RK)

zij toch het rk van hier. (mijn woonplek)
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Ik heb liever dat iemand vooraf zegt wat hij wel en niet kan, dan dat ik er tijdens de behandeling achter moet komen.
Als hij geen so wil behandelen, maar me wel wil helpen, dan heb ik daar geen probleem mee.

Ik heb de ervaring dat men iedereen over dezelfde kam scheert, ongeacht de reden waarom ze aan ehbo zijn gaan doen.

Geef 8 keer per jaar basisstof aan de mensen die dat willen.
Geef 8 keer per jaar verdiepingsstof aan de mensen die dat willen
nodig 2 keer per jaar een gastspreker uit voor de mensen die dat willen
organiseer 2 keer per jaar een grote oefening voor de mensen die dat willen



Als een EHBO-er geen slachtoffers wil behandelen, maar mij wel wil helpen, dan moet hij maar niet aan EHBO gaan doen. Er wordt van je verwacht dat je tijdens je dienst SO's binnen je mogelijkheden helpt, dat is toch de kerntaak die je als EHBO-er bij een evenement hebt lijkt mij. Indien er iemand is die alleen maar dingen wil aangeven, dan heb je er m.i. weinig aan.
Alles komt dan op de schouders van de ene EHBO-er te liggen die wel wil en kan (be)handelen. Ik vind dan dat de verhoudingen erg scheef komen te liggen.

En dan vraag ik mij meteen het volgende af: wat als er meerdere SO's zijn? Moet je elk SO maar laten wachten toch de ene EHBO-er die wel handelt vrij is? Dat lijkt mij niet de bedoeling, vooral niet wanneer het wat ernstigere verwondingen zijn.

Wanneer een EHBO-er alleen maar wil helpen en niet wil (be)handelen, dan ben je in mijn ogen niet geschikt voor dit werk.

Wat betreft jouw herhalingsschema, dat zou ik een prima idee vinden  :)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.