Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 37837 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Hallo ieders,

vele jaren geleden meegemaakt bij lokale vereniging, dat so. ga ik niet helpen, heeft het letsel aan zichzelf te danken, dat was toenertijd en nu nog de motivatie om over te stappen(naast de xtra lessen en oefenen)naar het  nrk, want ik hou me standvastig aan de grondbeginsselen. Maak ik tot mijn verbazing zoiets ook weer mee bij het nrk, heb tijdens de dienst mijn collega daarop aangesproken nadat so was geholpen.

Wil je dit deel eens uitleggen / nader toelichten?
Ik begrijp er geen snars van.  O0


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Hele interessante discussie hier, dus laat ik me er ook eens in mengen.

Bij ons werken we al jaren samen met de EHBO vereniging. D.w.z. dat we veel evenementen samen doen, oefeningen samen doen, basisopleidingen samen doen, etc. etc. Je moet alleen als beide clubs bereidt zijn hier tijd in te steken, want de verschillen / wrijving zit toch wel heel diep, dat zie je hier in het topic veel terugkomen. Ik denk dat je moet beginnen op bestuurlijkniveau. Mijn ervaring uit het verleden is dat er vaak op het niveau van de daadwerkelijke hulpverleners wel overheen te komen is, maar dat het bestuur nog wel eens het muurtje liever nog een meter hoger bouwt dan een poort openzet. Gelukkig is hier het tegendeel waar!

Aan de andere kant begrijp ik de houding tussen de verenigingen / mensen onderling ook wel (wat overigens niet betekend dat ik het er mee eens ben), bedenk namelijk eens het volgende:

Het Rode Kruis is van oorsprong toch iets 'professioneler' dan de EHBO verenigingen. Kijk bijvoorbeeld naar de uniformen, de taken die ze toebedeeld krijgen van de overheid (SIGMA / O&V), hun PAM's met blauwe zwaailichten etc etc. Dit terwijl de EHBO toch eigenlijk begonnen is als 'leer hier hoe je passantenhulp verleend. In de loop der jaren zijn beide clubs toch naar elkaar toe gegroeid. De EHBO ging meer (grotere) evenementen doen en het Rode Kruis ging steeds meer inleveren. Waar vroeger dus duidelijk verschillen waren, zijn ze er nu eigenlijk niet echt meer. Beide hebben nu uniformen en behoorlijk materieel, beide hebben nu de mogelijkheid voor het leveren van SIGMA leden, en beide hebben toch nog het oud zeer van 'O daar heb je die jongens van die andere club'. Als we dat laatste nou allebei eens inleveren, dan komt het met de hulpverlening onderling vast helemaal goed.

Ik hoor hier opmerkingen als 'Laat mij maar liggen als het een RK-er is', of, 'Die EHBO-ers die kunnen veel minder'. Ik denk dat iedere hulpverlener in staat is goede hulp te verlenen, ongeacht bij welke club je zit. Hulpverlener ben je namelijk om te beginnen in je hart. Met welk kleurtje uniform je de taken uitvoert, maakt daarbij niets uit. Er bestaan geen hulpverleners die er met de pet naar gooien, hooguit leden van de EHBO vereniging of de Rode Kruis afdeling die gratis naar concerten willen en zich ten onrechte hulpverlener noemen. Profiteur zou een betere naam zijn voor deze mensen.

Wel ben ik van mening dat de opleidingen wat aangepast moeten worden. De basisopleiding is prima voor de mensen die in huis, tuin en keuken situaties willen weten wat ze moeten doen. Voor de mensen die 'moeten van de baas' is dit ook een prima oplossing. Evenementenhulpverlening is echter een hele andere tak van sport. Dat begint met correct portofoongebruik, maar dat omvat ook zeker het omgaan met stress, drank, drugs en agressie. Kijk bijvoorbeeld naar de dodenherdenking op de Dam dit jaar. Ik durf te beweren dat de gemiddelde onervaren hulpverlener hier dusdanig van onder de indruk is, dat die het eerste uur niet in staat is fatsoenlijke hulp te bieden, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Ik weet nog goed hoe mijn eerste evenementen waren. Ondanks het feit dat ik met wat ervaren EHBO-ers op stap was, dacht is steeds van 'O als er nou maar niets geks gebeurd' en 'Wat als het nou echt mis gaat'.

Kort gezegd denk ik dus dat er drie dingen zijn die erg belangrijk zijn voor de samenwerking:

1. Begin bij het bestuur
2. Praat open met elkaar over het 'oud zeer' en probeer dat kwijt te raken
3. Doe samen vervolgopleidingen. Dit kan zijn portofoongebruik, maar ook omgaan met agressie en geweld, evenementenhulpverlening, etc. Voordeel als je het samen doet, dat je de kosten ervoor ook nog eens beter onder controle houdt.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Ik hoor hier opmerkingen als 'Laat mij maar liggen als het een RK-er is', of, 'Die EHBO-ers die kunnen veel minder'. Ik denk dat iedere hulpverlener in staat is goede hulp te verlenen, ongeacht bij welke club je zit. Hulpverlener ben je namelijk om te beginnen in je hart. Met welk kleurtje uniform je de taken uitvoert, maakt daarbij niets uit. Er bestaan geen hulpverleners die er met de pet naar gooien, hooguit leden van de EHBO vereniging of de Rode Kruis afdeling die gratis naar concerten willen en zich ten onrechte hulpverlener noemen. Profiteur zou een betere naam zijn voor deze mensen.


Er zijn mensen die het niet kunnen of willen en er met de pet naar gooien. Als het puntje bij paaltje komt, rennen ze weg naar de wc (ik moet ineens zo nodig) of schuiven dingen op anderen af om zo maar niets te hoeven doen. Waarom geeft zo'n iemand zich dan als vrijwilliger op om diensten te draaien?
In dit geval zijn het geen diensten bij concerten om zo gratis binnen te komen, nee gewoon kleinere diensten bij bijvoorbeeld het schoolvoetbal, hardlopen of kofferbakverkoop. Het enige wat ze krijgen is een gratis hapje en drankje en 5 euro per dagdeel.
 
Ik heb nota bene iemand meegemaakt die verstopt in de kantine zat met haar laptop voor zich en zich maar druk makend over het snoer waar kinderen onderdoor wilden. Ondertussen heb ik bijna alles alleen afgehandeld.

Misschien is het verstandig om 1x per jaar per vrijwilliger een soort evaluatiemoment in te plannen om zo zijn/haar functioneren te bespreken. Niet voldoen aan de eisen is eerst waarschuwing zodat iemand het leven kan beteren, geen verbetering, lever dan de spullen maar weer in. Zo haal je het kaf van het koren af en krijg je een goed en gemotiveerd team.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Hey Frank, een mooie reactie. Hier was ik naar op zoek. Je weet het heel treffend samen te vatten en denk dat ook hier bij ons in het dorp (eigenlijk zijn we een stad maar ja) de pijnpunten liggen. Voorlopig worstel ik nog met het bestuur aan de EHBO kant maar we werken eraan. Leuk om te zien dat de pol toch wel aangeeft dat de meerderheid samenwerking een goed idee vindt....

groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Het rk is niet 'professioneler' dan de EHBO verenigingen. Kijk bijvoorbeeld naar de uniformen,  kijk naar de pakken van het leger
Waar komt dat vandaan uit een heel ver verleden (200 jaar of zo) ooit opgericht om slachtoffer van het slachtveld af te halen dat is geheel overgenomen door de MMD
dus op dat vlak is het rk overbodig geworden. Daar is ooit ook de vergunning voor afgegeven om met blauw OGS en pam's te rijden. Grof gezegd zou deze vergunning ingetrokken moeten worden  ze doen niet meer waarvoor ze ooit opgericht zijn.
Dat bv. de sigma's er mee rijden kan ik me nog wel voorstellen, al zou ik het ook niet gek vinden als deze taak door een ambudienst word overgenomen, voordat er een sigma team terplaatse is dan is meestal het ergste al achter de rug dit ivm. de opkomst tijd die nodig is.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er

En dan over EHBO-ers die met de luie kont het liefst op een klapstoel onder een paraplu zitten hun gratis versnapering te nuttigen...
Helaas is dit het algemene beeld dat er heerst over EHBO en rode Kruizers... Jammer jammer jammer.
En zo lang dit blijft gebeuren, blijft die naam bestaan. Ook al zit er maar één van de 10 aanwezige ehbo-ers op een evenement, de stempel wordt iedere keer bevestigd.
Dergelijke EHBO-ers moeten gewoon lekker thuis in de tuin gaan zitten.

http://i283.photobucket.com/albums/kk302/JohanBeck/Vlaggetjesdag%202010/PICT4505.jpg

Koekje bij .... ???
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dat maar veel ehbo-posten er zo uit zien.
Bij gebrek aan slachtoffers gewoon kopje koffie drinken.
Niets mis mee toch?


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Dat maar veel ehbo-posten er zo uit zien.
Bij gebrek aan slachtoffers gewoon kopje koffie drinken.
Niets mis mee toch?

Is gewoon geen porum... Straalt nul-komma-nul professionaliteit uit.
Dit is het prototype beeld dat veel mensen over de EHBO in Nederland hebben.
"Dat maar veel ehbo-posten er zo uit zien".

En het slachtoffer op tafel behandelen? Sorry hoor... Lijkt nergens op dit...


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Wie weet is dit de koffie hoek en staat in de container een behandeltafel met alles er op en er aan?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Slachtoffer op een koffietafel behandelen, nee dat is niet professioneel.
Maar wie zegt dat deze koffietafel ook behandeltafel is?
Kortom om koffiedrinkende ehbo-ers een gebrek aan professionaliteit te verwijten vind ik te kort door de bocht.

Maar we raken wel off topic. Laten we hier verder gaan over de samenwerking tussen ehbo vereniging en rode kruis.
De foto was mooier geweest als die gezamenlijk een bakkie zaten te doen.  O0