Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 37334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
De verenigingen die dit soort ehbo leveren zijn nou bepaald niet de rijkste, en de vrijwilligers zitten er ook nog eens pro deo....
Dus dan wil ik ze niet kwalijk nemen dat ze lekker een bakje koffie drinken in de zon voor de EHBO-post. die hebben in de meeste gevallen niet veel geld om adequate, lees, dure voorzieningen neer te zetten.

Ooit wel eens bij een ambulancedienst of SEH wezen kijken? Ook daar zit men wel eens in  de zon buiten een bakje koffie te drinken, niks mis mee.

Een eventueel slachtoffer zullen ze echt niet op die koffietafel behandelen, ahum, eerste hulp aan verlenen.
Daarbij komt trouwens ook de koffie nog eens in gevaar, al dat gemors ook...

Het gaat niet om dat bakje koffie, maar om de post. Op hoeveel evenementen zie je een EHBO-post gewoon in een partytent, waar jan-en-alleman mee kunnen genieten als iemand zich meldt?
En dan de hesjes, het straalt gewoon niks uit. Probleem is gewoon dat de EHBO verenigingen zich niet professionaliseren en niet verder ontwikkelen in dit soort dingen.
Over 5 jaar gaat het nog steeds zo.
En of ze nu wel of niet pro deo op een evenement staan, de verenigingen krijgen gewoon geld voor hun diensten (In mijn regio is dat €50,= per EHBO'er per dag).
Het is ook een kwestie van willen investeren in fatsoenlijk herkenbare kleding, een opvangruimte, of gewoon eisen stellen bij de organisatie.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Het gaat niet om dat bakje koffie, maar om de post. Op hoeveel evenementen zie je een EHBO-post gewoon in een partytent, waar jan-en-alleman mee kunnen genieten als iemand zich meldt?
En dan de hesjes, het straalt gewoon niks uit. Probleem is gewoon dat de EHBO verenigingen zich niet professionaliseren en niet verder ontwikkelen in dit soort dingen.
Over 5 jaar gaat het nog steeds zo.
En of ze nu wel of niet pro deo op een evenement staan, de verenigingen krijgen gewoon geld voor hun diensten (In mijn regio is dat €50,= per EHBO'er per dag).
Het is ook een kwestie van willen investeren in fatsoenlijk herkenbare kleding, een opvangruimte, of gewoon eisen stellen bij de organisatie.

Ben ik toch niet met je eens. De hesjes maken je herkenbaar en zijn in de maat "one size fits all", enkele uitzonderingen daar gelaten. Ik ken in onze provincie (Fryslan) een aantal verenigingen waar ieder lid één of twee diensten draait en het voor de vereniging onbetaalbaar is om iedereen van "proffesionele" kleding te voorzien. Zeker als je bedenkt dat het tarief soms maar €25,- per dag per EHV-er bedraagt.
De opbrengst wordt bij voorkeur gebruikt om de contributie laag te houden, en verbandtassen up-to-date te houden.

Bij verschillende evenementen waar ik zelf gestaan heb zaten we ook gewoon lekker buiten aan een klein tafeltje met koffie, maar hadden we wel de beschikking over een afsluitbare ruimte om SO's eventueel uit het zicht te behandelen. Bij andere evenementen (Fietstochten/wielerronde) probeer je ter plaatse te improviseren met bijv. een folie deken (als het SO je daar de kans toe geeft).

En laten we eerlijk zijn: in de meeste gevallen is de aard van de letsels niet van die aard dat je privacy nodig hebt (pleistertje, verzwikte enkel etc.) en handel je het ter plekke af.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Peter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Het wordt tijd dat de GHOR-bureau's ism BiZa/VROM een richtlijn opstellen voor minimumeisen voor de geörganiseerde Eerstehulpverlenig bij evenementen.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Het wordt tijd dat de GHOR-bureau's ism BiZa/VROM een richtlijn opstellen voor minimumeisen voor de geörganiseerde Eerstehulpverlenig bij evenementen.

Oneens... Ik vind dat organisaties zelf de professie moeten hebben en dat dit juist de marktwerking maakt.
Ik ben tegen allerlei richtlijnen en eisen. Bovendien zijn er al wettelijke kaders waarbinnen je moet werken.
Laten we het speelveld niet te klein maken door allerlei richtlijnen door bureaului op te laten stellen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Als EHBO dienstverlenende organisatie dien je zelf te zorgen voor professionaliteit.
Daar horen o.a. bij :
- Opleiden, trainen en oefenen eerstehulpverleners
- Communicatie middelen
- Kleding
- Uitrusting
- Afspraken en overeenkomsten met partijen

Het gaat niet om dat bakje koffie, maar om de post. Op hoeveel evenementen zie je een EHBO-post gewoon in een partytent, waar jan-en-alleman mee kunnen genieten als iemand zich meldt?
En dan de hesjes, het straalt gewoon niks uit. Probleem is gewoon dat de EHBO verenigingen zich niet professionaliseren en niet verder ontwikkelen in dit soort dingen.
Over 5 jaar gaat het nog steeds zo.
Inderdaad.
Iedereen heeft recht op consumpties maar, verschil tussen een koffiecorner en behandelruimte moet er domweg zijn.
Zeker als je professioneel wilt overkomen.
Veel EHBO-verenigingen gaan gebukt onder leden terugloop, en dus ook in inkomsten.
Dat heeft budgetaire gevolgen, ook voor de meest eenvoudige investeringen zoals kleding ed.
De RK afdelingen hebben daarop dan wel weer een voorsprong omdat zij landelijk worden ondersteund en gereglementeerd.

En wat reglementering betreft : eisen aan EHBO-ers welke ingezet worden bij evenementen moeten er komen. Zowel in opleidingsniveau als lichamelijke geschiktheid.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
En wat reglementering betreft : eisen aan EHBO-ers welke ingezet worden bij evenementen moeten er komen. Zowel in opleidingsniveau als lichamelijke geschiktheid.

Uhm... Dan blijven er niet veel geschikte ehbo'ers over, zeker gezien de hoge gemiddelde leeftijd binnen de verenigingen...
Ik zie met regelmaat oudere mensen (nog net geen breiwerkje bij zich) die een evenement draaien.
Conditioneel en lichamelijk noppes nada in huis.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Uhm... Dan blijven er niet veel geschikte ehbo'ers over, zeker gezien de hoge gemiddelde leeftijd binnen de verenigingen...
Ik zie met regelmaat oudere mensen (nog net geen breiwerkje bij zich) die een evenement draaien.
Conditioneel en lichamelijk noppes nada in huis.

Voorbeeld van evenement?
Ik ben dat soort situaties nog nooit tegengekomen, ook niet gezien bij andere afdelingen tot dus ver...


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Braderieën, kinderspelen bij volksfeest, oldtimer festival, muziekevenementen (meerdere!)
Zelfs bij diverse motorcrosswedstrijden, speedway (in noorden des lands).

Praat dan over het oostelijke deel van NL.
Kan me niet voorstellen dat je ze nooit tegen komt...  ???


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geďnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Beste mensen het is alweer een tijdje geleden dat ik me gemeld heb  :-\  maar het begint een beetje off topic te worden. Waarbij ik niet wil zeggen dat het oninteressant is hoor. Maar vooral in het begin leuke en nuttige opmerkingen gelezen. Ik ga er mijn voordeel mee doen (hoop ik). Jullie horen van mij als er iets zinnigs te melden is. Positief of negatief... Hou de discussie gaande. Leuk forum...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Praat dan over het oostelijke deel van NL.
Kan me niet voorstellen dat je ze nooit tegen komt...  ???

Daar heb je het al! Haha, nee ik ken het niet. Onze afdeling en omgeving is ook vrij jong als ik eht zo zie en hoor en vergelijk...