Brandweer en ambulance samenvoegen tot één dienstverlening in Rotterdam

Auteur Topic: Brandweer en ambulance samenvoegen tot één dienstverlening in Rotterdam  (gelezen 31807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
“Eén organisatie van brandweer en ambulance”
De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) wil brandweer en ambulancezorg samenvoegen tot één organisatie. Over een jaar kan dat al het geval zijn. Dat zegt Elie van Strien, brandweercommandant van de VRR, in een interview dat morgen in Metro verschijnt. Als de plannen doorgaan, loopt de VRR voor op andere veiligheidsregio’s in Nederland.
“In Nederland komt er altijd apart een ambulance en apart een brandweerwagen”, vertelt Van Strien. “Dat kan ook bij elkaar. In Amerika gebeurt dat al. Als daar een brandweerwagen uitrukt, zit er ook ambulancepersoneel op - en andersom.”
De plannen, die op dit moment verder uitgewerkt worden, maken onderdeel uit van de bezuinigingsoperatie die de VRR vorige week aankondigde. De brandweer moet, in opdracht van de negentien gemeenten in het Rijnmond-gebied die samen de VRR vormen, een structurele bezuiniging van 4.5 miljoen euro doorvoeren. Mogelijk verdwijnen zeventig arbeidsplaatsen en vijf of meer kazernes. Gedwongen ontslagen vallen er niet. Volgens Van Strien kan de veiligheid alleen gewaarborgd worden, als er ingezet wordt op innovatie. Het samenvoegen van brandweer en ambulancezorg hoort hierbij. “We bieden de burger dan betere zorg. En het levert een besparing op.”
In Metro van 29-3-10
download via www.http://www.metronieuws.nl




Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
;D ;D Hele goede zaak, kwalitatief dan. Jammer dat dit weer aangewend wordt als bezuinigingsmaatregel. Ik zie hier duidelijke voordelen met name om elkaar te verrijken met de nodige kennis en zoals op mijn kazerne waar we dagelijks samenwerken op straat mag het wat mij betreft gisteren worden ingevoerd.
ALLEEN NIET ALS BEZUINIGINGSMAATREGEL  >:(
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
;D ;D Hele goede zaak, kwalitatief dan. Jammer dat dit weer aangewend wordt als bezuinigingsmaatregel. Ik zie hier duidelijke voordelen met name om elkaar te verrijken met de nodige kennis en zoals op mijn kazerne waar we dagelijks samenwerken op straat mag het wat mij betreft gisteren worden ingevoerd.
ALLEEN NIET ALS BEZUINIGINGSMAATREGEL  >:(

Als ik jouw post doorlees krijg ik het gevoel dat je wat kortzichtig bent. Ook ik ben écht niet voor bezuinigen op welke hulpdienst dan ook, maar als er dan toch bezuinigd zou moeten worden waarom dan niet door middel van zoiets wat (naast kostenefficiëntie) ook de kwaliteit van de hulpverlening zou kunnen verbeteren?
Je poot eigenwijs stijf houden zal alleen maar leiden tot verminderde kwaliteit, als men van bovenaf wil bezuinigen gebeurt dat toch wel, linksom of rechtsom. Dus dan is het het allerbeste om mee te werken, en een eventuele bezuiniging in je voordeel aan te wenden. Dat kán namelijk.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
:)EHHHHH, zo bedoel ik het niet vriend. Ik ben helemaal voor samenvoegen van brw.en GGD. Alleen zou het moeten gebeuren onder de noemer kwaliteitsslag en verbetering van hulpverlening en efficiency en niet als ordinaire bezuiniging zoals politiek uitgelegd.
Enne, niet zo hoog van de toren blazen graag.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
:)EHHHHH, zo bedoel ik het niet vriend. Ik ben helemaal voor samenvoegen van brw.en GGD. Alleen zou het moeten gebeuren onder de noemer kwaliteitsslag en verbetering van hulpverlening en efficiency en niet als ordinaire bezuiniging zoals politiek uitgelegd.
Enne, niet zo hoog van de toren blazen graag.

ik heb hoogtevrees dus hoog van de toren blazen zal ik niet zo snel bewust doen. Alleen het is de toon die jij zet (onnodig gebruik van hoofdletters enzo) die mij stoort. Punt.
Onder welke noemer dit alles gebeurt is in mijn ogen niet van belang: eenieder dient in dit land zo kostenefficiënt mogelijk te werken en tevens een zo hoog mogelijke kwaliteit te leveren. Dat zou voor zich moeten spreken.
Roepen "Bezuinigen is nicht im frage!" is simpelweg kortzichtig, en voornamelijk ingegeven door emotie, en niet door ratio. En emotie is nu eenmaal een slechte raadgever.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
vreemde zaak immers tot in de 90 er jaren was het in veel gemeentes al de gewoonte dat de brandweer bij de ambulancedienst betrokken was.brandweer verzorgde het voertuig en leverde de chauffeurs,de gg&gd of een ziekenhuis de verpleegkundige.weet dat dit in bv vlissingen,breda,dordrecht,utrecht het geval was.
dat moest ineens ophouden ivm de professionalisering van de ambulancezorg en nu gaan we weer terug,zal wel aan mij liggen...........


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat wordt er van het personeel gevraagd als het personeel van de brandweer op een ambulance gezet wordt (en visa versa)??  ??? Nog meer leren? Nog meer tijd om de kennis bij te houden?  ???


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
is dit realiteit ??.. lijkt mij meer op iets wat richting 1 april begint te lopen ???    ::) O0


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
“Eén organisatie van brandweer en ambulance”
“In Nederland komt er altijd apart een ambulance en apart een brandweerwagen”, vertelt Van Strien. “Dat kan ook bij elkaar. In Amerika gebeurt dat al. Als daar een brandweerwagen uitrukt, zit er ook ambulancepersoneel op - en andersom.”
http://www.metronieuws.nl

Vooral naar Amerika kijken. Bij iemand met "chestpain" staat vervolgens de hele FireDepartment en een ambu voor de deur... Gaat wel erg ver...
Maar ergens is deze ontwikkeling misschien zo gek nog niet.
Kijk maar naar het first-responder gebeuren dat steeds meer brandweerkorpsen in Nederland erbij doen.
De volgende stap is een verpleegkundige die met de brandweer mee gaat.
Ik denk alleen dat het wel zoeken wordt naar een verpleegkundige die ook mee wil naar binnen bij een woningbrand   ::)
En brandweermensen op de ambulance in de USA is niet te vergelijken met de ambulancediensten hier... Denk dat dit lastiger wordt.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
is dit realiteit ??.. lijkt mij meer op iets wat richting 1 april begint te lopen ???    ::) O0

Die datum zat ik ook al naar te kijken :)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken