Brandweer en ambulance samenvoegen tot één dienstverlening in Rotterdam

Auteur Topic: Brandweer en ambulance samenvoegen tot één dienstverlening in Rotterdam  (gelezen 32314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Die is goed, zeg! Is nu mijn avatar geworden..

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kanarie

  • Gast
Ik zag 'm net staan op de site en wilde de link plaatsen, maar RAdeR is me voor geweest en heeft zelfs gewoon het plaatje kunnen plaatsen. Hij is prachtig!


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Wat ik bevreemdend vind in alle reacties, is het gebrek aan creativiteit om het onderliggende probleem op te lossen.
Linksom of rechtsom, we moeten de brandweer- en ambulancezorg met minder geld gaan uitvoeren.
Als je zo'n idee van een SIV een slecht idee vindt, kom dan ook met een alternatief. Een beetje conservatief in een hoekje in de krant gaan zitten jammeren dat het allemaal modernistisch is etc. komt weinig daadkrachtig en deskundig over.
Voor al die liefhebbers kan ik het museum in Borculo van harte aanbevelen: daar staan dan de voertuigen waarmee zij zo graag willen uitrukken. De meeste brandweermensen die ik ken, hebben toch behoefte aan verbetering van materieel en kunnen.

Combineer het creatief vermogen waar wij als brandweer zo trots op zijn met de uitdaging de brandweerzorg tegen minder geld te organiseren en kom met concrete, intelligente oplossingen!
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat ik bevreemdend vind in alle reacties, is het gebrek aan creativiteit om het onderliggende probleem op te lossen.
Linksom of rechtsom, we moeten de brandweer- en ambulancezorg met minder geld gaan uitvoeren.
Als je zo'n idee van een SIV een slecht idee vindt, kom dan ook met een alternatief. Een beetje conservatief in een hoekje in de krant gaan zitten jammeren dat het allemaal modernistisch is etc. komt weinig daadkrachtig en deskundig over.
Voor al die liefhebbers kan ik het museum in Borculo van harte aanbevelen: daar staan dan de voertuigen waarmee zij zo graag willen uitrukken. De meeste brandweermensen die ik ken, hebben toch behoefte aan verbetering van materieel en kunnen.

Combineer het creatief vermogen waar wij als brandweer zo trots op zijn met de uitdaging de brandweerzorg tegen minder geld te organiseren en kom met concrete, intelligente oplossingen!


Naar mijn mening worden alle 'vernieuwingen' verkeerd gebracht door 'de top'. Een brandweerauto is gewoon een stuk gereedschap. Het belangrijkste is volgens mij of je met minder dan 6 personen op een auto veilig, met voldoende slagkracht en tijdig kan inzetten. Daarna moet je kijken wel materiaal er wanneer nodig is. Als je dat weet kan je het aantal poppetjes in een voertuig bepalen, hoe groot je voertuig moet zijn en waar de voertuigen gestationeerd moeten worden.

Ik vind het niet raar dat iedereen gaat steigeren als je eerst roept dat er uitgerukt gaat worden met een SIV zonder dat je de randvoorwaarden bepaald heb.

Als je innovatief wil bezig zijn moet je helemaal terug naar de basis. Welke brand omvang accepteer je bij welke gebouwfunctie. Gaat de brandweer voor redding of alleen voor branduitbreiding voorkomen buiten het brandcompartiment?

Ik citeer de minister maar eens:

http://www.minbzk.nl/actueel/kamerstukken/@126340/antwoorden-op_13

2010Z05485
Antwoorden op de vragen van het lid Van Raak (SP) van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over bezuinigingen op de brandweer door de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (ingezonden 26 maart 2010, kenmerk 2010Z05485).

(...)

Antwoord 9:
Zoals ik in mijn antwoord op eerder gestelde vragen naar aanleiding van experimenten in Almere aangaf, vindt de discussie rond voertuigbezetting in meerdere korpsen plaats. Oplossingen worden daarbij niet alleen gezocht in afwijking van de standaardbezetting, maar ook in een maatwerkoplossing op basis van specifieke risicoafwegingen. Op diverse plekken in ons land vinden daarom pilots plaats.
In Rotterdam zoekt men gericht naar mogelijkheden tot efficiëntere en effectievere brandweerzorg door pilots gericht op een snelle detectie en waarschuwing door de burger bij het begin van een brand. Hierdoor kunnen burgers zich vroegtijdig in veiligheid brengen en kan de brandweer eerder gealarmeerd worden. Door de inzet van snelle interventieteams, kan in een minimaal gelijkblijvend niveau van de veiligheidszorg worden voorzien.
Met de sector heb ik afgesproken dat de norm voor de voertuigbezetting 6 personen is. Als het niveau van brandweerzorg en de veiligheid van het personeel het toelaat èn er procedurele stappen zijn genomen (bijvoorbeeld het betrekken van personeel en het aanpassen les- en leerstof) is afwijking mogelijk. Ik verwijs in verband hiermee naar de gewijzigde formulering van artikel 3.1.5. van het ontwerp Besluit veiligheidsregio’s en de Nota van toelichting, die op 1 april 2010 aan uw Kamer is toegestuurd.



tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Voor al die liefhebbers kan ik het museum in Borculo van harte aanbevelen: daar staan dan de voertuigen waarmee zij zo graag willen uitrukken. De meeste brandweermensen die ik ken, hebben toch behoefte aan verbetering van materieel en kunnen
Makkelijk, dat zijn voertuigen met LD pompen, geen Adembescherming en ander soort bebouwing die zij moesten blussen. Verbetering zijn de HD pompen, de 3D blustechniek, One Seven, adembscherming, warmtebeeldcamera's. Maar de gebouwen zijn ook lastiger geworden, groter, hoger, complexer en met hogere vuurbelasting in de gebouwen. Voordat de gebouwen zo veilig zijn dat we als brandweer met minder kunnen moet er nog heel wat afgebroken en verbouwd worden.

Oké vanaf de werkvloer dan meedenken aan het "goedkoper" maken van de brandweerzorg. (jammer is dat dan altijd als eerste de repressieve dienst moet bezuinigen, de andere afdelingen blijven buiten schot)
Maar goed, efficienter werken zou best kunnen maar ik denk dat de randvoorwaarden en noodzakelijke aanpassingen aan het eind geen budgettair voordeel opleveren, tenzij de kwalitiet van de brandweer ook minder mag worden.
Als ik denk aan kleinere eenheden zie ik mogelijkheden in Gecombineerde TS+RV voertuigen. Dit zou de eerste slagkrachteenheid kunnen worden, en deze kan veel klussen zelfstandig oplossen. Voor redding volstaat de hoogwerker arm, assistentie ambulance kan er ook mee, en dit bespaart redvoertuigen(en personeel). Men zou dan nog slechts enkele grote redvoertuigen nodig hebben.
Andere optie is inderdaad kleine eenheden, met minder personeel. Die kunnen best wel veel meldingen afhandelen, alleen bij daadwerkelijek binnenbranden zul je snel moeten opschalen. De slagkracht en pompvermogen van zulke voertuigen is beperkt, dus zullen er extra zware brandbluseenheden over het verzorgingsgebied gestationeerd moeten worden. Verder zie je internationaal dat korpsen die met dit soort kleine eenheden werken de kazernes dichter bij elkaar hebben liggen dan in Nederland. De opkomst bij binnenbranden zou dan kunnen bestaan uit twee SIV eenheden,met een RV waarvan de 2e SIV bijv. binnen 2 min na de eerste aanwezig moet zijn.(of de grotere brandbestrijdingseenheid)
Of deze wijzigingen ook echt geld gaan opleveren durf ik niet te zeggen, alleen de TS6 vervangen door SIV eenheden, geeft grote problemen. Lees het Boek Euro Fire fighter en het Hoofdstuk over Critical Tasks on the Fire Ground. Minder dan 6 geeft problemen met de inzet en de veiligheid, omdat de BVD nooit alle kritieke taken kan uitvoeren om een veilige inzet te kunnen doen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406


Blus en Ambulance voertuig brandweer Essen. Misschien moeten we daar maar eens een praatje gaan maken, en kijken of ze ook daardoor goedkoper zijn geworden.
En hier een Zwaar Blusvoertuig met Hydrauklische arm,


Probleem is natuurlijk wel dat een Ambulance-blusvoertuig vaak langere tijd niet beschikbaar is. Men rukt uit voor verkeersongeval, fietser, en deze moet naar een ziekenhuis. Het dichtsbijzijnde is geen trauma centrum dus moet de eenheid naar een verderop gelegen ziekenhuis. Al die tijd is het voertuig bezet en kan dus ook niet voor brand worden ingezet. Moet je dus nog meer van deze eenheden hebben, om in het lege rayon toch dekking te garanderen voor brand, of weer aparte ambulances die het slachtoffer vanaf de ongevalsplek transporteren. Maar waarom zou je dan die Ambu-bluseenheid nog sturen... ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055


Blus en Ambulance voertuig brandweer Essen. Misschien moeten we daar maar eens een praatje gaan maken, en kijken of ze ook daardoor goedkoper zijn geworden.

Ik vraag me dan wel af voor wat voor meldingen deze voertuigen worden ingezet en met wat voor doel, ter plaatse. Kan de bemanning van dit voertuigen overgaan tot het openknippen van een auto met een hydraulische schaar? Is die überhaupt wel aan boord? En hoe sterk zijn deze mensen bij het blussen van een brand?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Ik vraag me dan wel af voor wat voor meldingen deze voertuigen worden ingezet en met wat voor doel, ter plaatse. Kan de bemanning van dit voertuigen overgaan tot het openknippen van een auto met een hydraulische schaar? Is die überhaupt wel aan boord? En hoe sterk zijn deze mensen bij het blussen van een brand?

Er zit zowel blus- als hulpverleningsmateriaal aan boord. Het personeel bestaat uit brandweermannen die doorgeleerd hebben naar (ambulance)verpleegkundige. Voor zover ik begrijp wordt hij in de praktijk wel gebruikt, maar zodra de ambulance er is nemen deze de patiënt over. In enkele gevallen kunnen patiënten na behandeling (voor bijv. rookinhalatie) weer naar huis.

Meer info over een hun nieuwe voertuig:
http://www.fwnetz.de/2009/05/15/loschrettungsfahrzeug-lrf-berufsfeuerwehr-essen/


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Er zit zowel blus- als hulpverleningsmateriaal aan boord. Het personeel bestaat uit brandweermannen die doorgeleerd hebben naar (ambulance)verpleegkundige.

Maar zij zijn niet te vergelijken met een Nederlandse ambulanceverpleegkundige....


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ondertussen is er al een tweede generatie besteld, dus de basis zal wel funktioneren in Essen.

Wat ik wel begrijp is dat het voertuig als RTW funktioneert, ofetwel eerste levensredddende handelingen, en dus niet voor transport van patienten in eerste instantie bedoeld is. Dat wordtw eer gedaan door andere voertuigen.
Dus of het hier om een besparing ging is maar de vraag. Verder is in de grote duitse steden de ambulancedienst natuurlijk al veel langer een onderdeel van de brandweer dus de ambulance opleiding was daar al een onderdeel van.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar