Verschil in waarde EHBO'ers

Auteur Topic: Verschil in waarde EHBO'ers  (gelezen 5847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2011, 14:40:25
@nicoheerlen: ik ben zelf al enige tijd ehbo-er (sinds begin jaren '90) en heb heel wat inzetten gedraait. Je geeft aan dat je dieper bent ingegaan op de diverse verbanden. Ik wil je als kanttekening meegeven dat bij heel veel inzetten heel weinig verbanden worden gebruikt (of je moet het wondpleisterverband zoals het officieel heet meetellen).
verder kun je een verband nog zo schitterend in een visgraatje of een andere mooie vorm aanleggen, bij de arts of in het ziekenhuis gaat het er echt weer af.... fixeer je dus niet enkel op de verbanden, maar probeer je slachtoffer in zijn geheel te bezien....

Mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Medicales

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2011, 22:47:35
Het EHBO-diploma (diploma eerste hulp) staat voor een competentie binnen de basis eerste hulp vaardigheden. Wanneer je een HBO-studie zou volgen heb je uiteraard wel je stages, maar iemand die vijftien jaar lange werkervaring zal eerder worden aangenomen voor een functie binnen een bedrijf, omdat hij/zij veel meer praktijkervaring heeft. Eerste hulp is ontwikkeld om jezelf en anderen te kunnen redden in noodsituaties en de basis wordt dan ook in de opleiding behandeld. De extra vaardigheden kunnen worden behaald in de praktijk, maar ook worden geschoold door middel van extra opleidingen.

Je kunt niet van iemand verwachten dat hij/zij praktijkervaring op wil doen. Dit mag je voor een toegankelijke opleiding zeker niet als een vereiste stellen. Dan kun je beter twee typen opleidingen aanbieden voor deze leden. Één opleiding basis eerste hulp en een eerste hulp+ of iets dergelijks. Dan kun je de ervaring in een stage verwerken en kwalificeren.
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2011, 22:12:57
@nicoheerlen: ik ben zelf al enige tijd ehbo-er (sinds begin jaren '90) en heb heel wat inzetten gedraait. Je geeft aan dat je dieper bent ingegaan op de diverse verbanden. Ik wil je als kanttekening meegeven dat bij heel veel inzetten heel weinig verbanden worden gebruikt (of je moet het wondpleisterverband zoals het officieel heet meetellen).
verder kun je een verband nog zo schitterend in een visgraatje of een andere mooie vorm aanleggen, bij de arts of in het ziekenhuis gaat het er echt weer af.... fixeer je dus niet enkel op de verbanden, maar probeer je slachtoffer in zijn geheel te bezien....

Mzzl, d'n Druif

Ik weet ook dat EHBO meer is dan een verbandje aanleggen, maar maakte alleen even duidelijk van wat mijn ervaring is. Oftewel het verschil van BHV --> EHBO. Natuurlijk kan je niet iedereen met een verbandje helpen en weet ik ook (wordt ook op de cursus vermeld, dat wanneer je een verbandje nog zo mooi hebt aangelegd, deze in 2 seconden weer eraf is als de ambu verpleegkundige of huisarts het wilt beoordelen. Zij moeten immers zien wat eronder zit.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2011, 22:26:54
EHBO leer je niet op een Lotus slachtoffer of vanuit een boekje door wat plaatjes te bekijken, EHBO leer je door het te doen.

Er zijn zat mensen die bijv. BHV hebben, maar niet tegen bloed kennen.. Waarom zijn ze dan toch BHV? Omdat ze van hun baas geen keuze krijgen.. Goed iemand die BHV heeft, kan in vergelijking met een EHVer niks.. Begrijp me niet verkeerd, maar bij een EHBO les ga je dieper op de diverse verbanden in en hope te gebruiken. Bij BHV totaal niet.
En zo'n BHV les is eigenlijk alleen theorie en verder amper praktijk.. EHBO is meer praktijk, maar het echte werk leer je buiten..
Goed ik zal wellicht ook de eerste keer even moeten slikken, van ja oké.. nu mag ik.. maja daar kies je ook voor.. een BHV heeft zoiets van.. oké ja ik kan je niet echt helpen.. dus laat je liggen en wacht wel op de ambulance..

Ik heb ook tegen mijn Bedrijfleidster gezegd, ik ben blij dat ik EHBO les volg, want anders kan ik iemand pas helpen als die dood is. Want het enige dat je na de les LEH van de BHV echt kan, is reanimeren. De rest laat nogal te wensen over.., maar dat is mijn bescheiden mening.

ik weet niet waar jij je cursus BHV hebt gevolgd, maar als je dat bij mij doet, leer je toch echt meer!


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #14 Gepost op: 1 juli 2011, 10:41:18
@ Peter H, mijn cursus BHV heb ik gevolgd bij BHV.nl.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.