Agressie/zelfverdediging

Auteur Topic: Agressie/zelfverdediging  (gelezen 9919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2010, 14:17:49
Bij de nrk  afdeling Vlissingen ( nu walcheren ) hadden we een jaar of 6 terug ook al een cursus van twee avonden. Bij ons gaf de politie deze cursus.
Een avond theorie en een avond praktijk, rollenspellen dus.


Eigenlijk zou je het elke twee jaar moeten veranderen want de maatschappij verandert ook


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2010, 23:36:04
Bij de nrk  afdeling Vlissingen ( nu walcheren ) hadden we een jaar of 6 terug ook al een cursus van twee avonden. Bij ons gaf de politie deze cursus.
Een avond theorie en een avond praktijk, rollenspellen dus.


Eigenlijk zou je het elke twee jaar moeten veranderen want de maatschappij verandert ook

Ik zeg elk jaar twee a drie herhalingsavonden, inderdaad in samenwerking met of een goede instructeur, of praktijklessen van bijv. de politie.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 1 april 2010, 00:19:55
Nou vanavond dus les gehad over omgaan met agressie.

Was een psychiatrisch verpleegkundige die ook zijn collega's traint.
Was wel interessant en ook wij hebben wat basale krav maga gehad inderdaad.

Ik had de nadruk liever op het de-escaleren van een situatie op verbale wijze gehad, maar het was i.p. wel nuttig om eens te horen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 2 april 2010, 13:35:44
Vorig jaar werd ik 'aangevallen' door een 'slachtoffer' die bewusteloos op de grond lag op een rockfestival. Man was stomdronken, en sprong overeind toen ik hem aanschudde, om me vervolgend vast te grijpen... Was toen wel erg blij dat ik goede zelfverdediging heb geleerd: Ik wierp hem op de grond in een klem tot de security hem overnam. In die halve seconde had ik echt niet de-escalerend kunnen optreden ;D
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 april 2010, 15:16:32
Ik denk dat de-escalerend optreden desalniettemin vaker onderwezen zou kunnen worden (hoewel die lichamelijke zelfverdediging wel tof klinkt om de basis van te leren en te kunnen in geval van semi-bewusteloze slachtoffers). Ik heb een paar jaar geleden een les gehad over hoe je om moet gaan met (bemoeizuchtige) omstanders. Iemand in mijn groep deed als voorstel dat je dan kon zeggen: "Of weet je het zelf soms beter!?!!" en vond dit zelf een volledig adequate, vriendelijke en agressie-stoppende opmerking. Er valt mijns inziens nog veel te leren.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 2 april 2010, 16:41:48
Ik ben het wel met Kanarie eens, Er mag veel meer onderwijs worden gegeven op deze punten.

wij hadden nu 1 avond, maar ik denk dat zo-een onderwerp eigenlijk behandeld moet worden als je als vrijilliger bij evenementen ingezet gaat worden.
De cursus die wij hebben gehad ging m.i. te veel over agressie direct op de persoon, wat volgens mij niet zo vaak voorkomt als boze omstanders, mensen die uit frustratie om de situatie boos zijn etc.

En Delta, wat moet dat moet he, maar m.i. liever niet :-*
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 10 april 2010, 01:11:48
Wat ik mij nu afvraag m.b.t. stukje basis vechtsport, is dit wijs of geeft het een vals veilig gevoel?
Wat nu als je één of meerdere personen treft die serieus aan vechtsport doet/heeft gedaan?

Kees  8)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2011, 15:54:52
Wat ik mij nu afvraag m.b.t. stukje basis vechtsport, is dit wijs of geeft het een vals veilig gevoel?
Wat nu als je één of meerdere personen treft die serieus aan vechtsport doet/heeft gedaan?

Kees  8)

Geen vals veiligheidsgevoel, gewoon een stukje bekendheid met e.e.a. Tips en tricks!  :)

En tja, wat doe je op straat als je 1 of meerdere personen treft die serieus aan vechtsport doen? Juist, rennen.  ;)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2011, 23:21:06
Kees, ik ben het helemaal met je eens. Een vals veiligheidsgevoel.

Ik heb zelf jarenlang vechtsport trainigen genoten (als sport) en weet uit ervaring dat in voorkomende situaties je reactie als een reflex moet zijn. Ga je nadenken over hoe en wat dan ben je in de meeste gevallen veel te laat en wordt de situatie er voor jou niet beter op.
(En uiteraard heb je bij een heel dronken lastpak wel wat meer tijd...  ;)) Dus wat mij betreft, liever goede trainingen in het verbaal of met lichaamshouding stoppen van agressie, dan fysiek handelen na 1 of 2 uur training. Hoe goed bedoeld ook. Je krijgt na zo'n les vaak het gevoel dat je heel wat weet, maar het niveau dat je in deze situatie's nodig hebt om het gevaar te kunnen keren bereik je echter pas na jaren training. Mijn tip aan iedereen. Kijk dus uit met het gevoel dat je iemand wel even op z'n plek zet. Het gaat vaak razendsnel en tegenwoordig moet je zeker ook bedacht zijn op steek- of andere wapens...

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


asmo26

  • Rode Kruis EHBO en O&V/Dierenambulance chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2011, 21:32:57
Ik volg al jaren zelfverdedigingslessen/jiu-jitzu lessen en dat helpt zeker. Ik weet wat krav maga is en deze technieken zijn niet geschikt om als hulpverlener toe te passen bij zelfverdediging. Dit omdat je tijdens zelfverdediging maximaal maar proportioneel geweld mag toepassen. Bij krav maga ga je daar overheen met het risico dat je als hulpverlener aangeklaagd wordt. Het beste blijft geweld vermijdend handelen.

Weet wat je doet want je bent de pisang als het fout gaat!