Rotjes en andere rottigheid met Nieuwjaar!

Auteur Topic: Rotjes en andere rottigheid met Nieuwjaar!  (gelezen 5676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 20 december 2002, 04:33:08
Behalve de oliebollen en de punch en andere lekkernijen met Nieuwjaar, lijkt er in Terneuzen van oud op nieuw  een andere trend te ontstaan.....hulpverlenerdje pesten, of misschien wel lekker verwonden ??? :'(
Het lijkt er een beetje ingeslopen te zijn na vorig jaar en het jaar daarvoor. Als je ergens met de brandweer ingezet bent, voor een container die de fik is geraakt, of ander materiaal wat lekker brandt, schijn het tegenwoordig zo te zijn dat we veiligheidsbrillen moeten dragen en alles goed dicht doen, qua kleding, (deden we natuurlijk al....) want er zijn, vrij veel, mensen die menen dat het nodig is om rotjes of vuurpijlen af te steken richting de brandweerlieden.
Heel soms is er politie ter plaatse soms ook niet, in zo'n nacht gebeurt er natuurlijk meer in de stad, maar enige verdediging onzer zijds is er niet echt. Die ene keer dat er een straal op het publiek gericht werd, omdat er op hoofdhoogte met rotjes naar de brandweermensen gegooid werd,liep het uit op een vechtpartij tussen 6 a 7 personen uit het publiek en mijn collega's.
Wat ik mij afvraag: is dit elders ook zo en wat men er daar tegen? ???
Op een tand door de lip geslagen na, viel het wel mee, omdat er politie aanwezig was, die de auto dwars door de vechtenden reed om deze te scheiden.
Graag een reactie.
Groetjes uit het Zeeuwse:
Ronald




een brandweerman

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2002, 23:01:05
Bij ons in het korps is het zo dat er tijdens oud en nieuw bij dat soort meldinkjes niet zomaar geblust wordt,als het geen gevaar voor omgeving en mensen of dieren betreft laten wij dit in de gevallen waar veel publiek bij staat gewoon doen en gaan later nog een terug om te kijken wat wij als brandweer daar nog kunnen doen.
Vaak is het zo dat het dan al een eind over is en dat je ook geen problemen hebt met mensen die aggresief zijn naar je als hulpverlener,want op dat moment zien ze je ook niet als hulpverlener maar je komt hun feestje verstoren.
In de gevallen waar er gevaar op kan treden zullen wij ook gewoon de blussing inzetten en zal er ook vanuit de menigte weinig verzet zijn als er echt gevaar optreed.
Kijk gewoon eens wat verder ,begin niet gelijk met blussen maar wat is de situatie, en een hoop afval in brand op straat of een container die vrij staat van de bebouwing maakt dat dan veel uit of dat een half uurtje langer brand


HR2O

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2003, 12:39:08
Firemanr,

dit gebeurd ook in andere delen van het land. Soms is het antwoord heel simpel: is er geen politie ? komt er ook geen brandweer !
Dit klinkt heel hard, maar een aantal jaren geleden is er een korps uitgerukt naar een enorm groot vreugdevuur dat gevaar voor de omgeving opleverde.
Bij aankomst werden zij door een groep jongeren  ( ca. 50 man met bakstenen ) opgewacht.  Resultaat was:
een chauffeurpompbediende met een dubbele kaakbreuk, alle ramen uit de tankautospuit en aangeslagen bemanning. En dit is helaas maar één voorbeeld uit de velen.......
Dit moet jij dus voorkomen in je korps. Ga geen buitenbrandjes blussen waar grote groepen mensen bij staan en al helemaal niet als het geen gevaar voor de omgeving opleverd. Ga niet reageren op rottigheid uit zo'n groep want die blagen van tegenwoordig staan niet alleen meer stijf van de alcohol, er moet ook het nodige bij geslikt worden. Die lui weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn en draaien helemaal door.
Dus met oud en nieuw gewoon verstandig doen, kijken of het nodig is om te blussen en zo ja kijken of het nodig is dat er politie komt.


Grisu

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2003, 22:17:18
Fireman,

Er zijn in brandweerland verschillende manieren van optreden. Vaak heeft de gekozen tactiek te maken met wat de gemeente toe wil laten. Er zijn gemeentes die speciaal voor dergelijke vreugdevuren containers plaatsen. Op die manier voorkom je dat de straat schade oploopt (asfalt kan beschadigen door hitte). In andere gemeenten gaat een in burgerkledij getooide "verkenner" kijken hoe de situatie ter plaatse is.  8)  Is er geen gevaar voor de omgeving en blijft het vuur binnen de perken wordt niet geblust. Is er wel gevaar of loopt het uit de hand, dan gaat een blusvoertuig (mogelijk onder politiebegeleiding) ter plaatse.
In andere gevallen (probleemwijken) gaat de brandweer uitsluitend onder politiebegeleiding naar meldingen van een buitenbrand of containerbrand.
Jammer dat het zo moet. maar het schijnt in Nederland "gewoon" te worden hulpverleners bewust het werk onmogelijk te maken. Je kunt zeggen dat het kinderachtig is om een vreugdevuurtje te blussen, maar zoals zo vaak begint het klein en voor je het weet........

Grisu.


jerommeke-88-aalsmeer

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2004, 15:00:38
bij ons in aalsmeer is het zo dat de brandweer alleen uitrukt als er direct gevaar voor panden auto`s en andere waardevolle dingen onstaat.
Bij andere meldingen rijd vaak de politie mee, mensen krijgen het advies om de tuinslang klaar te hangen met oud en nieuw  ;D


Smitfire

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2004, 16:30:45
Helaas ben ik zelf ook een keer het "slachtoffer" geworden van oud en nieuw vandalisme; de laatste jaren zijn de LAWINEPIJLEN nogal in zwang............ Maar als je ze toegeworpen krijgt, of ze steken hem vlak achter je de grond................ Walgelijk. Het laatste overkwam mij een paar jaar geleden; ik kreeg een dusdanige klap dat ik onderuit ging. Een gat ter grootte van een flinke vuist, in mijn blusoverall, mijn laars had zelfs brandplekken, een flinke blauwe plek op mijn been, enz.
Wat ik als zeer bijzonder ervaarde was de snelheid, waarmee de politie een cordon vormde tussen de groep vandalen en ons brandweer.
(Het mooiste vond ik de reactie van mijn maat; die zet een straal van zo'n 15 bar op de dader zijn kin !!!!!) Oke, ik weet dat dat ook niet mag, maar............. sorry, ik zou het ook doen bij mijn maat !
Sindsdien ben ik blij dat ik met oud en nieuw, als ik moet werken, op de RAC zit en niet meer op de autospuit.
Alvast een ieder veel suc-6 de komende oud en nieuw als je de straat op moet !!! Ik alarmeer jullie wel  ;) ;) ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2004, 16:39:27
Helaas ben ik zelf ook een keer het "slachtoffer" geworden van oud en nieuw vandalisme; de laatste jaren zijn de LAWINEPIJLEN nogal in zwang............ Maar als je ze toegeworpen krijgt, of ze steken hem vlak achter je de grond................ Walgelijk. Het laatste overkwam mij een paar jaar geleden; ik kreeg een dusdanige klap dat ik onderuit ging. Een gat ter grootte van een flinke vuist, in mijn blusoverall, mijn laars had zelfs brandplekken, een flinke blauwe plek op mijn been, enz.
Wat ik als zeer bijzonder ervaarde was de snelheid, waarmee de politie een cordon vormde tussen de groep vandalen en ons brandweer.
(Het mooiste vond ik de reactie van mijn maat; die zet een straal van zo'n 15 bar op de dader zijn kin !!!!!) Oke, ik weet dat dat ook niet mag, maar............. sorry, ik zou het ook doen bij mijn maat !
Sindsdien ben ik blij dat ik met oud en nieuw, als ik moet werken, op de RAC zit en niet meer op de autospuit.
Alvast een ieder veel suc-6 de komende oud en nieuw als je de straat op moet !!! Ik alarmeer jullie wel  ;) ;) ;D
tja niet slim om die straal op die gozer te richten.Maar wel zeer begrijpelijk,ik zou hetzelfde doen :-X


fireman77

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2004, 17:26:04
Ja dat is overal wel een beetje hetzelfde lijkt me, op iedere plek heb je wel een aantal van die ontzettend "stoere" personen lopen. Als het geen gevaar kan voor de omgeving, dan laten we het brandje gewoon uitbranden. Indien we naar een melding rijden en de sfeer is dusdanig dat we niet veilig kunnen werken dan klaren we deze klus niet eerder dan dat de politie deze raddraaiers op gepaste wijze laten weten dat deze manier van oud en nieuw vieren niet helemaal de bedoeling kan zijn en zo nodig maatregelen kan nemen.
Per slot van rekening gaat je eigen veiligheid toch altijd voorop.

Maar ondanks deze personen, heb je natuurlijk ook hele leuke zaken op zón nacht.
Toch!!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2004, 19:09:53
Ja dat is overal wel een beetje hetzelfde lijkt me, op iedere plek heb je wel een aantal van die ontzettend "stoere" personen lopen. Als het geen gevaar kan voor de omgeving, dan laten we het brandje gewoon uitbranden. Indien we naar een melding rijden en de sfeer is dusdanig dat we niet veilig kunnen werken dan klaren we deze klus niet eerder dan dat de politie deze raddraaiers op gepaste wijze laten weten dat deze manier van oud en nieuw vieren niet helemaal de bedoeling kan zijn en zo nodig maatregelen kan nemen.
Per slot van rekening gaat je eigen veiligheid toch altijd voorop.

Maar ondanks deze personen, heb je natuurlijk ook hele leuke zaken op zón nacht.
Toch!!!
Juist!!fireman77.Wij hebben de afgelopen jaarwisseling het heel gezellig gehad,we hebben alle vreugdevuurtjes die om nader onderzoek vroegen bekeken.
En zijn daar altijd feestelijk ontvangen,en we hebben nergens hoeven ingrijpen.Dus even de feeststemming meebeleven en weer verder ;)


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2004, 21:43:37
Ook ik herken het wel, afgelopen jaar werd de autospuit van Waddinxveen bekogeld met bakstenen, gelukkig viel de schade mee, alleen wat lak en deukjes.

Echter 2 of 3 jaar geleden is het hier in Moerkapelle helemaal uit de hand gelopen. Een groep gasten had vantevoren een auto gemaakt die ze op afstand konden besturen, deze was volgeladen met vaten benzine en een bepaald soort landbouwtroep die ook gruwelijk fel brand. Verder de nodige vuurwerkbommen enz.

Wat gebeurt er, het is een erg berucht dorp dus op een industrieterrein in de buurt staan 2 voertuigen van de ME gereed. De gewone politie is en in uniform en in burger. Op een gegeven moment gooit iemand express iets van een nitraat of zie iets bij een agent in burger tussen zijn benen, men wil deze gozer aanhouden en dan loopt het plotseling ongelooflijk uit de hand. Er ontstaat een massale vechtpartij en de politie moet vluchten. Onmiddelijk wordt door de groep gasten de auto naar een andere plaats gebracht en volledig in de fik gestoken. ONtzaglijk wat een vuurzee, ik denk algauw een meter of 6 hoog, onder een boom enz. Zelfs de metalen verkeersborden smolten als plastic.

Duidelijk dus, de brandweer moet wel ingrijpen, maar dit geeft grote problemen, de ME moet het brw voertuig omringen en zelfs dat gaat fout. Bij het uitstappen uit de ME bus, wordt er een vuurwerkbom onder deze bus gegooid, resultaat, 2 ME ers tegen de vlakte, beide zijn gewond aan benen en worden per ambu afgevoerd.

Werkelijk absurd dus!!!!

Jongens succes dit jaar!
Eerste Hulp verlener Student HBO-V