Chester..

Auteur Topic: Chester..  (gelezen 12836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 12 mei 2004, 21:33:52
Citaat
Als je een Dave bij je hebt om ze te bedienen...  :D

En echt waar, Dave kan héél goed en lang achter elkaar roeien!!
  Ta


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 12 mei 2004, 22:09:33
Uit ervaring weet ik dat de rubberboten van de KNRM een reserveschroef aan boord hebben voor het geval dat.... (nee wij hebben toen de tijd geen schroef verloren hoor).

Een links of rechts draaiende schroef heeft in dit geval geen zin want er hangen exact de zelfde motoren achter de ruberboten van de KNRM (dat wil dus zeggen dat er 2 motoren achter hangen met de zelfde draairichting).

Ik betwijfel of de Orca geen tegengestelde schroeven heeft. Bij zulke vermogens is het anders lastig varen...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #42 Gepost op: 13 mei 2004, 10:50:32
Met onderdelen op reserve mee kan je het mogelijk niet op het water vervangen maar wel op een beschut plekje. Aangezien de meeste schroeven stuk worden gevaren op ondiepte zou vaak de kant ook niet ver weg kunnen zijn.

9910001
9910001


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #43 Gepost op: 13 mei 2004, 17:45:07
Ik betwijfel of de Orca geen tegengestelde schroeven heeft. Bij zulke vermogens is het anders lastig varen...

Henk

Die mogelijkheid is aanwezig ja daar durf ik niks over te zeggen. In ons geval toen wij de tuimelaar voor vervanging op ons station hadden, zat er 2x 75 pk achter met dus allebei de zelfde draairichting. Toen ik het vroeg waarom dat zo was en geen tegengestelde draairichting zoals je zou verwachten kreeg ik als antwoord dat ze dit expres doen ingeval van verwissselen van motoren en schroefen zodat je er geen rekening mee hoef te houden wat je waarvoor gebruik (dus mijn gedachte is dat ze dit bij de orca ook zo hebben).

Wie weet kan iemand ons hier meer duidelijkheid over geven.
plv. schipper knrm wijk aan zee


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2004, 18:14:30
Ik zal er even naar vragen..


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #45 Gepost op: 14 mei 2004, 08:58:24
Je kan toch ook gewoon 2 schroeven meenemen?? Ik weet dat Zeevang naar de Spa Regatta ook 2 schroeven meeneemt, dit echter omdat de boten over een duoprop beschikken en je dus bijna altijd 2 schroeven tegelijk kapot vaart


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #46 Gepost op: 14 mei 2004, 16:41:43
klinkt inderdaad erg voordehand dat bijde schroeven gelijk stuk gaan als je ergens tegen asan vaart. Maar met 1 reserve schroef kom je wel weer terug naar station, niet snel maar wel terug.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2004, 17:52:52
Meestal zijn de schroeven niet zo erg beschadigt dat je met die schroeven niet meer thuis komt.. maar je verliest meestal toch wel een knoop of 2 á 3..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #48 Gepost op: 17 mei 2004, 00:26:31
Ik heb toch wel schroeven gezien waarbij er een blad ontbrak, dat is denk ik meer dan 2 a 3 knopen verlies.

9910001
9910001


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 17 mei 2004, 09:10:46
Je motor zal het ook niet fijn vinden. Onze Willemtje heeft 2 dezelfde motoren, draairichting en schroeven. Volgens mij hebben alle atlantics van de KNRM hetzelfde principe.

Groetjes Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/