HAP-posten komen slecht uit de bus

Auteur Topic: HAP-posten komen slecht uit de bus  (gelezen 7354 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lukas074

  • Gast
Gepost op: 6 mei 2004, 21:04:41
Ik hoorde vandaag op de radio dat de hap-posten ver beneden de normen zijn.

De huisartsen zouden niet binnen de aanrijtijden van 15 minuten bij een spoedgeval kunnen zijn, wat ik mij niet kan voorstellen, want ze hebben toch van die blauwe dingen op het dak. En ja, dat is dus weer iets wat we al een tijdje horen, er is geen toestemming van CPA of er nog niks geregeld.

Ook schijnt het er telefonisch het een en ander niet te kloppen, mensen moeten soms minuten lang wachten tot ze aan de beurt zijn.

Wat kan hier nu aan gedaan worden??? en is het er wel eigenlijk zo erg????




Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2004, 23:46:56
Citaat
Wat kan hier nu aan gedaan worden???

De overheid heeft een tijdje geleden de geldkraan dicht gedraaid. Er is dus al een flinke reorganisatie aan de gang bij vele HAP's. En de meeste bestaan pas 1 tot 2 jaar, dus je snapt het al er wordt bezuinigd op 'minder belangrijk' personeel zoals telefonistes en assistenten met als gevolg langere wacht tijden en een hoop herrie om toch maar weer meer geld te krijgen (wat volgens mij ook gaat lukken)


Citaat
en is het er wel eigenlijk zo erg????
Nou, dat valt wel mee.
Je moet niet vergeten dat elke huisarts wel eens 1 of meer grote inschattings fouten maakt. Als je dus meerdere artsen op 1 lokatie (HAP) laat werken zal dat dus een evenredig groter aantal inschattings fouten met zich me brengen.


senseihomer

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2004, 23:17:08
Ik ben zelf werkzaam op een huisartsenpost in de regio gelderland
Wij mogen idd niet met A1 rijden(sirene en lichten),we moeten ons dus bij spoedvisites aan de gewone verkeersregels houden.

De grens van 15 minuten (om daarbinnen bij een visite te zijn) redden wij bijna nooit.

We rijden redelijke grote afstanden en als je daar dan het niet met A1 rijden bij telt en dan ook nog dat sommige artsen bij een spoedvisite eerst hun koffie op drinken of nog even hun visite afmaken(wel eens op gelet,kreeg melding cardiaal binnen,arts was al gebeld want die zat bij een visite,en die kwam doodleuk na een kwartier aanlopen  ???)

Dan heeft A1 rijden ook geen nut,hehehe

Ik vind dat of de huisartsendienst spoed moet rijden met duidelijke afspraken oa.met de cpa(dus mogelijkheid voor A1),goed opgeleide chauffeurs en adequaat materiaal of geen spoed rijden en dit over laten aan de ambulancedienst

Maar niet er tussen in zitten

want dat gaat ten koste van de patienten


Teun

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2004, 05:37:15
Ik heb idd deze week ook op het nieuws gezien dat volgens hen de huisartsenposten bijna nooit binne een kwartier ter plaatsen kunnen zijn.

Helaas was dit volgens mij een nogal generaliserende weergave. De twee wagens die ze lieten zien waren beide geen voorangsvoertuigen: één rode auto met oranje balk, en een gewone personen auto met een arts in een lichtgevend vestje.

Helaas werdt er in dit bericht niet vermeld dat er ook posten zijn waar dit allemaal wel goed is geregeld:
  • Voorangsvoertuigen met opgeleide chauffeurs (GGD)
  • Goede afspraken met de CPA (Aanmelden van een rit)
  • Niet eerst de koffie opdrinken, maar meteen vertrekken. Visite arts doet in principe geen consulten
Zo zijn er dus best wel veel posten die volgens deze manier te werk gaan zoals bijvoorbeeld:
  • Helmond
  • Eindhoven
  • Tilburg
  • Nijmegen
  • Veghel
  • enz.
Verder is het zo dat wanneer wij te ver verwijderd zijn voor een andere visite, wij altijd de collega's van de ambulancedienst kunnen vragen zodat de aanrijtijd van 15 minuten voor de patient gewaarborgd kan worden.


marco75

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2004, 12:28:30
Sorry Teun, maar daar moet ik je toch echt even terugroepen. Er is in Nijmegen een heleboel goed geregeld op de post, daar ben ik het mee eens.
Ik geloof zelfs dat ze onlangs (nog voor dit alles in het nieuws was) als een van de beste, of zelfs de beste post van het land uit de bus zijn gekomen.

Maar er word hier niet met A1 gereden. Ook rijden hier geen chauffeurs van de GGD maar van Medi-Expresse en van een taxibedrijf. Neemt niet weg dat ook deze jongens erg vakbekwaam zijn. Het lijkt me alleen wel verstandig dat er een gedegen rijopleiding word gevolgd alvorens er toestemming komt om met A1 te gaan rijden.

Die toestemming ligt hier overigens bij mijn weten ook bij de CPA. Zij bepalen of er wel of niet met A1 word gereden. Het schijnt dat sommige artsen dat liever in eigen hand hebben, vandaar dat de toestemming van de CPA uitblijft.

Groetjes Marco


Teun

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2004, 05:15:21
Oeps! Nijmegen niet A1 dus, :-[ maar de rest toch wel.

Ik ben het ook met je eens dat een goede rijopleiding wel gewenst (noodzakelijk) is! ;D

De CPA beslist niet of er wel of niet met A1 gereden wordt! Dat is een inschatting van de arts. Hij/zij bepaald wat de ernst van de klacht is en dus de urgentie.
Het is wel zo dat er geen A1 gereden mag worden zonder dat er een bevestiging van de CPA komt dat je geregistreerd bent. Denk hierbij aan verzekeringen, bekeuringen enz.


Simon

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2004, 10:53:43
Chauffeurs van ME krijgen bij aanvang dienstverband een gedegen vervolg rijopleiding alsmede een slipcursus!
Aangaande toestemming CPA: het CPA heeft altijd het laatste woord en kan altijd beslissen dat niet de huisarts maar een ambu ter plaatse gaat.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2004, 13:58:59
als het zo is dat CPA altijd het laatste woord zou hebben , hebben we het weer erg slecht geregeld, een arts is een veel hoger opgeleide dan de medewerker op het CPA, de medewerker heeft welliswaar de boodschap via de telefoon aangenomen en doet daar met behulp van zijn systeem een inzet voorstel, echter als de arts van mening is dat dit anders moet, zal hij toch het laatste woord moeten hebben.
wat betreft de prioriteit kan wederom de arts die in de auto zit de situatie van het verkeer in samenspraak met de ernst van de melding, beter beoordelen of hij met prio1 dan wel een andere prioriteit ter plaatse moet, het zou van de gekke zijn als de CPA dan de eindverantwoordelijkheid en het laatste woord heeft.

men kan van mening zijn dat een rijopleiding zou moeten, ok, maar regelgeving gebied dit niet en heeft als zodanig dan niets met verzekering enz. te maken.
Wanneer komt daar nou eens duidelijkheid in.
Nemo me impune lacessit


Lukas074

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 21:11:42
Was toch een forum over de HAP posten. Ik dacht even dat ik ME zag staan


Karim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 21:29:44
Ja ik moest ook even 2 x kijken, er staat inderdaad chauffeurs van ME, maar ik ga er maar van uit dat ie met ME - Mediexpress bedoelt.


Ontopic :

De chauffeurs op de hap hier hebben een apparte rijtraining gehad (BOV lelystad) en A1 word alleen gereden na overleg met en toestemming van CPA.

Als de arts zegt dat het A1 is en er is een ambu vrij dan rijdt die, geen ambu vrij rijdt de HAP.

Tenzij 't zoiets als bijv. een Hypo, die ook met A1 moet, maar die arts met chauffeur ook prima zonder ambu aankunnen aangezien er geen vervoer achteraf nodig is.