HAP-posten komen slecht uit de bus

Auteur Topic: HAP-posten komen slecht uit de bus  (gelezen 7373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

c.c.c.d.g. Cor

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2004, 14:52:54
Hallo mensen we dwalen weer af van het onderwerp.
Wij in Groningen rijden met toestemming a1 ;D wat betreft de negatieve uitlatingen in de pers over de hap,s dat is nog nooit anders geweest .Als er 1000 handelingen worden verricht en er zit één tussen wat niet goed gegaan is word dat uitgebreid uitgelicht in de pers maar al die tevreden patiënten die hoor je jammer genoeg niet


wicher

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2004, 22:16:27
er wordt gezecht dat de grens van 15 min niet gehaalt word bij een spoed visite. Wie kan mij vertellen dat de arts er binnen 15 minuten moet zijn? dit geldt ook voor de ambulance's . Er staat nergens wettelijk beschreven dat we er binnen 15 minuten moeten zijn. Deze regel is door de hulpverleningsdiensten zelf opgesteld 8).
Ik kan het nergens vinden in de boeken  :P


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2004, 23:26:57
Het zou ook eens goed zijn als er bijv. via Postbus 51 duidelijk uitgelegd gaat worden waar de HAP nu precies voor dient.
Er worden nu meldingen gedaan bij een HAP die duidelijk bij een 112 thuis horen.
SPOED is 112 en de overige dringende zaken voor de HAP.
Nu maak je teveel mee dat iemand in het weekend komt omdattie al vanaf dinsdag middag buikpijn had of dat ze gewoonweg geen zin hebben om naar de eigen arts te gaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2004, 13:55:26
nou ik heb donderdagavond aan den lijve ondervonden,dat je bij een HAPpost absoluut geen haast moet hebben.Je personalia schijnen belangrijker te zijn dan de patient,maarja wat wil je als je zulke hoge rekeningen uitschrijft :-X :-X


c.c.c.d.g. Cor

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2004, 22:07:40
Tja zonder personalia weet je niet waar die hoge rekening naartoe moet wel dan. ::)Als er niet werd bezuinigd op de zorg zouden die rekeningen trouwens niet zo hoog.
En een ambu is altijd nog vele malen duurder


miekusss

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2004, 18:47:32
Jammer dat de doktersdiensten nog steeds geen toegang hebben tot de volledige statussen van een patient. Dat is denk ik op dit moment het grootste euvel. Zonder die gegevens kun je moeilijk inschatten hoe ernstig (of niet) de situatie is.
Naar mijn mening moeten de doktersdiensten binnen 15 minuten ter plaatse kunnen zijn. Zo niet, ambu sturen! Een A1 is maximaal 15 minuten aanrijtijd, doktersdienst of ambu moet geen verschil maken.
Maar weet je waar ik me het meest aan stoor? Dat er taxichauffeurs de dokter rijden met A1 (op zich niets mis mee en gun het ze van harte) maar dan vervolgens de huisarts niet mogen assisteren en maar buiten moeten blijven wachten! Ik snap er nog steeds geen drol van...  ??? :-\ :-X


Karim

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 juni 2004, 01:54:46
Waar (welke provincie) word dat dan gedaan (met die taxichauffeurs die dus alleen mogen rijden) ?


senseihomer

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 juni 2004, 09:51:24
Ik werk zelf in Nijmegen en daar beslist de arts of de chauffeur mee naar binnen gaat
(over het algemeen word je met spoed-visites mee naar binnen genomen,maar dit is niet vanzelfsprekend)

Ik geloof dat dit ook geld voor de regio`s Arnhem,Boxmeer en Tiel

ps.Wij rijden geen A1


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #18 Gepost op: 8 juni 2004, 04:05:38
Beste allemaal,

Ik volg deze discussie met veel interesse. Er wordt veel geklaagd over de HAP, en in vele gevallen nog terrecht ook.

Daar waar in eerste instantie de intentie was om huisartsen wat lucht te bieden in hun drukke schema door vaste diensten in te stellen. Blijkt nu helaas vaak dat deze posten worden waargenomen door huisartsen en assistentes die niet echt interesse en kunde hebben op spoedeisend gebied.
Sterker nog, vaak heb ik de indruk dat er stevige provisie wordt geboden door de fabrikanten van paracetamol. Dit is voor veel HAP-artsen hét wondermiddel. Boeit weinig of je nu jicht, een ontstoken vinger of een dijk van een infarct hebt.

Ik hoop dat men eens kritisch gaat kijken naar de kwaliteit van de mensen die deze posten bemannen. Scheelt een hoop frustratie over en weer.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #19 Gepost op: 8 juni 2004, 23:34:54
Zoals ik al eerder schreef, horen spoed eisende zaken helemaal niet bij een huisarts. Dat was niet en zal ook nooit mogen worden. Ik vindt dan ook bepaalde termen in de HAP wereld niet juist weergegeven zoals de vermelding 'Spoed Arts' zoals nogal eens gezien op een HAP auto.
Een Centrale huisartsenpost moet gewoon de 'klussen' aanpakken die bij een huisarts horen. Spoed gevallen direct doorsturen naar een AMBU en NIET zelf gaan 'modderen' dat hebben de huisartsen in het verleden ook niet gedaan (Als het goed is.)

Ook moet het publiek vele malen beter door de overheid geinformeerd worden over het werk van een huisartsenpost en de prioriteit die daaraan gegeven moet worden.
Ik ben wel van mening dat een Arts op een HAP  voorzien moet worden van vervoer om 'snel', dus e.v.t. met behulp van OGS , naar patienten toe te gaan. In gebieden waar geen hap was, zat de dokter vaak binnen een straal van 15 KM. Nu met de komst van de HAP zijn rij afstanden van 40 kilometer meer regel als uitzondering.

Groeten, Ton.