BOA's met blauw zwaailicht

Auteur Topic: BOA's met blauw zwaailicht  (gelezen 32386 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #50 Gepost op: 22 april 2010, 14:22:47
op basis van welk artikel kunnen b&w en/of politie ontheffing geven. ::) ???

ja, of hoe dat ook heet,
ik weet dat ze in ieder geval toestemming hebben. laat ik het zo zeggen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 22 april 2010, 16:46:34
ja, of hoe dat ook heet,
ik weet dat ze in ieder geval toestemming hebben. laat ik het zo zeggen.



Als je dat weet dan kan je misschien ook aan iets op schrift komen waarin dit zwart op wit staat?

Ik mis hier toch echt de Barneveldse BOA's in onderstaand rijtje....Ook kan ik nergens vinden dat B&W en/of politie artikel 1 mogen uitbreiden met 'bevriende' organisaties.... ::) ::) :-X


http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_22-04-2010

Artikel 1

1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
    a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
    b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;
    c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;
    d. de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Defensie, van Justitie, van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;
    e. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;
    f. de Milieudienst Zuid-Holland Zuid;
    g. de DCMR Milieudienst Rijnmond;
    h. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V. ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens;
     i. de door de minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen;
     j. het door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams;
     k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;
      l. het wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;
     m. de militair geneeskundige dienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Militaire Ambtenarenwet 1931.



Hebben ze ook een BOA OGS branchrichtlijn opgesteld?

Artikel 3
    1.De politie, de brandweer en de diensten voor spoedeisende medische hulpverlening stellen elk een richtlijn op met betrekking tot de werkzaamheden en de omstandigheden, waarin van de optische en geluidssignalen gebruik mag worden gemaakt.
    2.De in of krachtens de in artikel 1, tweede lid, aangewezen hulpverleningsdiensten verklaren een van de in het eerste lid bedoelde richtlijnen van overeenkomstige toepassing of stellen een richtlijn op met betrekking tot de werkzaamheden en de omstandigheden, waarin van de optische en geluidssignalen gebruik mag worden gemaakt.
        a. de branchespecifieke criteria waaronder met de optische en geluidssignalen mag worden gereden, ter nadere invulling van de in artikel 2 genoemde criteria;
        b. de prioritering van de meldingen en de rol die de meldkamer speelt bij het verlenen van toestemming om met de optische en geluidssignalen te mogen rijden;
        c. het branchespecifieke gedrag van de bestuurder;
        d. de vaardigheden van de bestuurder;
        e. de opleiding van de bestuurder;
        f. de manier waarop de vaardigheden van de bestuurder actueel en op peil worden gehouden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 22 april 2010, 22:26:59
Is misschien geen BOA, maar via het beveiligingsforum kwam ik deze foto tegen van een Securitas auto met blauwe lichtbalk.



Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #53 Gepost op: 23 april 2010, 08:09:50
Als je dat weet dan kan je misschien ook aan iets op schrift komen waarin dit zwart op wit staat?

denk even na,

ik loop naar een BOA toe, die aan het werk is en ga (als burger) naar zijn papieren om blauw te voeren vragen. je snapt wel dat dat niets word natuurlijk
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 23 april 2010, 17:29:16
denk even na,

ik loop naar een BOA toe, die aan het werk is en ga (als burger) naar zijn papieren om blauw te voeren vragen. je snapt wel dat dat niets word natuurlijk

Je bent toch een dagje mee geweest?
De contacten zijn er dus kennelijk, kan je het mooi een keer vragen ;)

Maar zonder gekheid: de wettelijke basis is er gewoon niet.
Dat de gemeente toestemming verleent is logisch, het is immers onderdeel van de gemeente. Je kunt je alleen afvragen wat dat waard is, waaraan ontleent de gemeente de bevoegdheid om diensten aan te wijzen die met blauw mogen rijden? Die bevoegdheid heeft de gemeente niet.

Dat de politie toestemming verleent is leuk, maar dit is geen bestuursorgaan dat daarover kan beslissen. Maar wel fijn om te weten dat de politie er niet op gaat handhaven, want anders worden die blauwe lampen een duur geintje.

Lees de regeling optische- en geluidssignalen er maar eens op na: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-106_Regeling_optische_en_geluidssignalen_2009.htm


E.e.a. moet overigens niet verward worden met beveiligingsvoertuigen op particulier terrein (zoals bloemenveilingen in Aalsmeer en Bleiswijk), daar kan gewoon met blauw worden gereden. Het is immers niet de openbare weg.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #55 Gepost op: 27 april 2010, 16:33:11
Je bent toch een dagje mee geweest?
De contacten zijn er dus kennelijk, kan je het mooi een keer vragen ;)

Maar zonder gekheid: de wettelijke basis is er gewoon niet.
Dat de gemeente toestemming verleent is logisch, het is immers onderdeel van de gemeente. Je kunt je alleen afvragen wat dat waard is, waaraan ontleent de gemeente de bevoegdheid om diensten aan te wijzen die met blauw mogen rijden? Die bevoegdheid heeft de gemeente niet.

Dat de politie toestemming verleent is leuk, maar dit is geen bestuursorgaan dat daarover kan beslissen. Maar wel fijn om te weten dat de politie er niet op gaat handhaven, want anders worden die blauwe lampen een duur geintje.

Lees de regeling optische- en geluidssignalen er maar eens op na: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-106_Regeling_optische_en_geluidssignalen_2009.htm

E.e.a. moet overigens niet verward worden met beveiligingsvoertuigen op particulier terrein (zoals bloemenveilingen in Aalsmeer en Bleiswijk), daar kan gewoon met blauw worden gereden. Het is immers niet de openbare weg.

er word niet met blauw gereden, maar ik ben inderdaad ooit een middagje mee geweest met de BOA's (zitten trouwens gewoon ook op C2000 met politiekanaal hoor)
maar als ik ze weer tegen kom zou ik het eens vragen,

word vervolgd
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #56 Gepost op: 27 april 2010, 16:39:34
nog even 2 fototjes van de BOA's van barneveld ism met scherpenzeel.  O0
foto van de scooters heb ik niet.


Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #57 Gepost op: 27 april 2010, 16:44:15
E.e.a. moet overigens niet verward worden met beveiligingsvoertuigen op particulier terrein (zoals bloemenveilingen in Aalsmeer en Bleiswijk), daar kan gewoon met blauw worden gereden. Het is immers niet de openbare weg.

Zij gaan ook patatjes halen bij de snackbar buiten het terrein, beveiligen/houden een oogje in het zeil op de naastgelegen bedrijfsterreinen  ;)

Hebben ze ook een BOA OGS branchrichtlijn opgesteld?

Héé, de KMar staat daar ook niet in genoemd ... Hoe zit dát dan?  :P
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 27 april 2010, 18:19:50

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_22-04-2010

Artikel 1
2
   l. het wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 27 april 2010, 18:25:04


Ik heb het over een OGS brancherichtlijn
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !