Verantwoordelijkheid niet repressief materieel

Auteur Topic: Verantwoordelijkheid niet repressief materieel  (gelezen 2253 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tetu

  • Gast
Gepost op: 7 mei 2004, 20:24:54
Wij hebben tot nu toe bij de brandweer altijd een aanhanger gehad voor niet-repressieve doeleinden. Het meeste werd deze privé gebruikt door leden van de brandweer. Dit is ook toegestaan.
De aanhanger is aan vervanging toe en de organisatie wil, hoofdzakelijk om de verantwoordelijkheid, deze niet meer vervangen.

In feite is de werkgever verantwoordelijk voor (de staat) van het materieel. Op welke manier is dit in te dekken met betrekking tot bovengenoemde aanhanger? Is rekening houdend met de Arbowet een jaarlijkse (niet verplichte?) onderhoudsbeurt door de dealer voldoende, of moet er meer of vaker iets gedaan worden.
Als de verantwoordelijkheid voor de staat van de aanhanger bij de werkgever ligt, is deze dan te omzeilen door hem bijvoorbeeld te schenken aan de personeelsvereniging of iets dergelijks?

Voorbeeld:
Een lid van de brandweer gebruikt de aanhanger privé. Tijdens het rijden met de aanhanger achter zijn privéauto loopt er een wiel van de as. (ik moet iets verzinnen) Wie is er dan uiteindelijk verantwoordelijk voor de gevolgen van een soortgelijk voorval?

Kortom:
Kan de brandweer een aanhanger in de stalling zetten die door ieder lid gebruikt mag worden zonder dat de verantwoordelijkheid bij de werkgever berust?




fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2004, 21:11:02
volgens mij is het trekkend voertuig verantwoordelijk voor hetgene wat hij vervoerd. Ik durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen maar misschien kun je eensbij een rijschool informeren die weten het waarschijnlijk wel.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2004, 11:47:24
Ik zou niet bij een rijschool informeren maar bij de politie.
Die zitten meestal redelijk in de buurt van een brandweerkazerne. (oja, hier op het forum zitten ze ook heel dichtbij)
En het zijn de mensen die de processen verbaal maken etc. Zij zullen de regels beter kennen dan wij van de brandweer.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Johan

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2004, 20:59:46
Je bent als vervoerder verantwoordelijk voor datgene wat je vervoerd. En als je aanhangertje niet aan de veiligheidseisen voldoet ben je daar als chauffeur zelf aansprakelijk voor. Het trekkend voertuig is verzekerd inclusief een eventuele aanhanger. Kijk ook maar eens op je groene kaart.
Goede reis...