AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 217822 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #1010 Gepost op: 17 oktober 2016, 13:51:44
Waar vind ik dat rapport Reanimatie in Nederland van de Hartstichting?


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #1011 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:08:04
Misschien dat dit linkje helpt: https://www.hartstichting.nl/persberichten/overleving-na-hartstilstand-meer-dan-verdubbeld. Het lijkt er op dat het volledige rapport hier te downloaden valt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1012 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:14:42
Citaat van: René van der Helm link=msg=1452714 date=1476705104
Waar vind ik dat rapport Reanimatie in Nederland van de Hartstichting?

Ik heb al een poging gedaan zonder succes op de website van de Hartstichting, via Google en de zoekfunctie van Twitter.

Laten we er dan maar vanuit gaan dat we ook belasting betalen voor de uiterst zorgvuldige, objectieve NPO/NOS. Journalisten trappen er niet in om zomaar een persberichtje over te tikken zonder eerst zelf het rapport bekeken te hebben en eventueel deskundigen te vragen of deze cijfers zouden kunnen kloppen.

Het zou toch raar zijn als we belasting betalen voor NOS op TV en internet die niet doen aan objectieve voorlichting en nieuwsvoorziening. De NOS en de NOS-correspondent in Rusland hebben namelijk veel moeite met de Russische staats-TV omdat die propaganda verspreiden in plaats van nieuws.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1014 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:23:07
Citaat
Dit relatief hoge percentage overlevenden wordt voornamelijk veroorzaakt door patiënten met een schokbaar beginritme, bij wie de overleving 44% gemiddeld (spreiding 25 - 50%) bedroeg.

Daarnaast is het zeer waarschijnlijk dat het hoge percentage omstanderreanimatie en het hoge percentage aangesloten AED’s bijdragen aan de kans op overleven.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1015 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:34:49
Citaat van: oma link=msg=1452719 date=1476706987


Kortom, het hangt van waarschijnlijkheden aan elkaar. Zo kan ik ook onderzoeken 098uo
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1016 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:47:24
London Ambulance Service 2015 - 2016

Citaat
Asystole 53.3%; n=2,486
PEA 26.4%; n=1,230
VF/pulseless VT 18.7%; n=873
Not documented 1.6%; n=76

Survival to hospital discharge rates dropped from 10.3% to 9.0% for all patients where resuscitation was attempted.

In Qatar zien we een vergelijkbaar beeld, circa 80 % van alle hartstilstanden buiten het ziekenhuis is niet schokbaar. In Qatar en Londen moet de eerste ambulance binnen 8 minuten bij de patient zijn.

In Qatar overleeft 11,4% een hartstilstand buiten het ziekenhuis.

Een andere overeenkomst tussen de cijfers van ambulancedienst Qatar en Londen is dat er bij 50% van de hartstilstandmelding geen reanimatiepoging wordt opgestart of een ingezette reanimatiepoging door melder wordt gestaakt in opdracht van de ambulancedienst.

De zes Nederlandse regio's melden allemaal hoge percentages schokbaar 1e ritme (45 - 57%).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1017 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:51:38
Citaat van: RemRoof link=msg=1452720 date=1476707689
Kortom, het hangt van waarschijnlijkheden aan elkaar. Zo kan ik ook onderzoeken 098uo

Ik kan mij prima vinden in het eerste gedeelte van de conclusie van de hartstichting, de absurd hoge overleving is met zekerheid veroorzaakt door het opvallend hoge percentage schokbare 1e ritmes. Ze formuleren het daarom ook als een stelling "wordt voornamelijk veroorzaakt".

Het gedeelte over omstanderreanimatie/AED aansluiten is een aanname vandaar de woordkeuze "zeer waarschijnlijk bijdragen aan de kans".


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1018 Gepost op: 17 oktober 2016, 19:53:39
Nee. Het grootste gedeelte van de brandweerkazernes in Nederland zijn vrijwillige kazernes waar niemand (overdag) aanwezig is en dus een AED niet publiekelijk toegankelijk is.


Citaat van: René van der Helm link=msg=1452693 date=1476698393
kan ik ervan uitgaan dat bij elke brandweerkazerne en politiebureau een AED publiek toegankelijk is?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1019 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:09:08
8 minuten is best lang voor deeerste schok bij VF...   6 minuten grens is dan natuurlijk al ook overschreden.  een omstander dier er binnen 6 minuten na ontstaan bij patient is met een AED in de hand en BLS vaardigheden maakt het grootste verschil. Dit kan in de UK bijvoorbeeld een vrijwillige first responder zijn van de NHS.  
En gezien de capaciteitsproblemen in o.a. London Ambulance Service ben ik bang dat zij ook niet altijd 8 minuten aanrijtijd halen als er spoedritten in de acht staan...

 
Citaat van: oma link=msg=1452723 date=1476708444
London Ambulance Service 2015 - 2016

In Qatar zien we een vergelijkbaar beeld, circa 80 % van alle hartstilstanden buiten het ziekenhuis is niet schokbaar. In Qatar en Londen moet de eerste ambulance binnen 8 minuten bij de patient zijn.

In Qatar overleeft 11,4% een hartstilstand buiten het ziekenhuis.

Een andere overeenkomst tussen de cijfers van ambulancedienst Qatar en Londen is dat er bij 50% van de hartstilstandmelding geen reanimatiepoging wordt opgestart of een ingezette reanimatiepoging door melder wordt gestaakt in opdracht van de ambulancedienst.

De zes Nederlandse regio's melden allemaal hoge percentages schokbaar 1e ritme (45 - 57%).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod