AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 218221 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #120 Gepost op: 17 april 2011, 22:21:13
Wat mijn doel is: Graag te weten komen waarom er maar 1 ambulance te plaatsen was en daarna pas na een tijdje een 2e aanwezig was. Het is naar mijn mening en dat leer je ook tijdens een reanimatie cursus dat men altijd 2 ambulances naar een reanimatie word gestuurd. Wat is de reden er van dat er nu maar 1 ambu als eerste ter plaatsen is. En gelukkig voor mij dat het geen familie of kennis was. Maar zeer vervelend voor de mensen die daar bij waren.
Tja, dat kan je toch zelf ook wel bedenken? Misschien omdat de tweede auto niet eerder beschikbaar was?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #121 Gepost op: 17 april 2011, 22:34:28
even een stuk terug gelezen over dit verhaal... Ik vindt het best slecht dat er voor een reanimatie alleen een sololance beschikbaar is :-\
En dat je vervolgens 15min moet wachten op een 2e ambu (de enige met vervoersmogelijkheid).

Ik kan me ook voorstellen dat je daar als ambupleeg je niet prettig voelt als het ze 15min kost om een 2e ambu tp te krijgen. Dan sta je in die tijd daar dus als enige verpleegkundige.
Zo te zien aan de p2000 berichten moet de heli nog van ver komen ook nog. Zou het niet wenselijk zijn om die alvast te alarmeren als je weet dat je geen 2e ambu beschikbaar hebt binnen korte tijd? Dit gebeurt toch op meerdere plaatsen als de aanrijtijd erg lang is?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #122 Gepost op: 17 april 2011, 22:37:10
Ik vind het erg vervelend om als ramptoerist gezien te worden, beter gezegd vind het gewoonweg absurt. Vandaag kreeg ik van iemand een melding van daar en daar is een ongeluk gebeurd.. dan ga ik echt niet kijken naar andersmans ellende.. Vind het gewoon weg abnormaal om dat te doen. Als je kunt helpen of als eerste ter plaatsen bent is het wat anders dan kun je misschien eerste hulp verlenen.

TIP: vraag eerst door voordat je conclusies trekt.

Wat mijn doel is: Graag te weten komen waarom er maar 1 ambulance te plaatsen was en daarna pas na een tijdje een 2e aanwezig was. Het is naar mijn mening en dat leer je ook tijdens een reanimatie cursus dat men altijd 2 ambulances naar een reanimatie word gestuurd. Wat is de reden er van dat er nu maar 1 ambu als eerste ter plaatsen is. En gelukkig voor mij dat het geen familie of kennis was. Maar zeer vervelend voor de mensen die daar bij waren.

Eer is namelijk niet altijd meteen een 2e ambu beschikbaar om als assistentie terplaatse te sturen, dus worden dan vaak brandweer en polite meegestuurd en volgt wat later de 2e ambu, niks mis mee. En dit komt voornamelijk door onzin meldingen van 112 bellers die voor minor problems een ambu laten komen en gehonoreerd krijgen door MKA personeel die of slceht kan trieeren of geen klacht aan zn broek wil... komt dagelijks voor deze problematiek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #123 Gepost op: 17 april 2011, 23:06:12
En dit komt voornamelijk door onzin meldingen van 112 bellers die voor minor problems een ambu laten komen en gehonoreerd krijgen door MKA personeel die of slceht kan trieeren of geen klacht aan zn broek wil... komt dagelijks voor deze problematiek.

Wanneer iemand in paniek belt omdat er iemand niet ademt lijkt het me niet echt een onzin melding. Een reanimatie lijkt me ook niet echt een onzin melding... Wanneer er andere problemen zijn kan het zo wezen... ik weet dat er wel eens iemand 112 heeft gebeld omdat het om een oorontsteking ging.. tsja geen vertrouwen in de HAP... dat vond ik ergens iets te vergaan... er is ook geen ambulance ter plaatsen geweest en hebben als nog de HAP moeten bellen... LOGISCH!

Maar als ik dan lees dat er bij een reanimatie alleen een sololance aanwezig is en na 15 min dan pas een ambulance.. waar zijn we dan in Nederland mee bezig? Waarom was er geen ambulance beschikbaar? Of stond er niet op een daar aangewezen plek een VWS klaar...
zodat de ambulance snel naar de hulpbehoevende plek kan komen. Is er dan blijkbaar een te kort aan ambulances? of is het gewoon weg slecht georganiseerd?

Graag zou ik op de bovenstaande een antwoord willen hebben.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #124 Gepost op: 18 april 2011, 02:05:13
het zou zomaar eens het geval kunnen zijn dat het op dat moment echt, maar dan ook echt, razend druk was en er domweg geen ambu's beschikbaar waren..
hoeveel van die gele auto's er ook zijn, je kunt maar een maximaal aantal meldingen tegelijk aan..


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #125 Gepost op: 18 april 2011, 07:21:59
Wanneer iemand in paniek belt omdat er iemand niet ademt lijkt het me niet echt een onzin melding. Een reanimatie lijkt me ook niet echt een onzin melding...

En toch ben ik vorige week bij een reanimatie geweest waarbij het slachtoffer bij bewustzijn was toen ik kwam. Dit was dus een reanimatie-melding en omdat de MKA ervan uitging dat het een reanimatie betrof is het sms-alert ingeschakeld. De MKA hoorde een rochelende ademhaling van een bewusteloos slachtoffer in rugligging. Het slachtoffer bleek dus achteraf snel te zijn bijgekomen, was flauwgevallen, maar als de melding niet duidelijk is.......en ja...ook hier moest er lang gewacht worden op de 2e ambulance als het daadwerkelijk een reanimatie was. Weliswaar snel ingezet, maar hij moest van verder weg komen wegens drukte.

Vaak ligt er ook een probleem bij de melder......ken ook een gevalletje van iemand die meldt dat het kind niet meer goed ademt. Het kind was 'slechts' wat benauwd en wandelde nog vrolijk in de rondte. 2 ambu's voor niets cadeau terwijl de HAP dit heel goed had afgekund.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #126 Gepost op: 18 april 2011, 08:58:05
Wanneer iemand in paniek belt omdat er iemand niet ademt lijkt het me niet echt een onzin melding. Een reanimatie lijkt me ook niet echt een onzin melding...
TIP: les goed en denk even na over wat Joffry geschreven heeft. Hij zegt namelijk niet dat een reanimatie-melding een onzin melding is. Hij praat over dingen waarvoor eigenlijk helemaal geen 112 gebeld hoeft te worden, of waarbij de triage op de MKA tekort schiet.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #127 Gepost op: 18 april 2011, 12:55:42
En toch ben ik vorige week bij een reanimatie geweest waarbij het slachtoffer bij bewustzijn was toen ik kwam. Dit was dus een reanimatie-melding en omdat de MKA ervan uitging dat het een reanimatie betrof is het sms-alert ingeschakeld. De MKA hoorde een rochelende ademhaling van een bewusteloos slachtoffer in rugligging. Het slachtoffer bleek dus achteraf snel te zijn bijgekomen, was flauwgevallen, maar als de melding niet duidelijk is.......en ja...ook hier moest er lang gewacht worden op de 2e ambulance als het daadwerkelijk een reanimatie was. Weliswaar snel ingezet, maar hij moest van verder weg komen wegens drukte.

Vaak ligt er ook een probleem bij de melder......ken ook een gevalletje van iemand die meldt dat het kind niet meer goed ademt. Het kind was 'slechts' wat benauwd en wandelde nog vrolijk in de rondte. 2 ambu's voor niets cadeau terwijl de HAP dit heel goed had afgekund.

Ik kan dan wel een leek zijn en een simpele EHBO'er maar als er een kind nog rondwandelt en slecht ademt dan is het doorvragen van de meldkamer naar mijn idee niet goed verlopen. En bij de andere precies het zelfde... de meldkamer hoorde iemand rochelen dus stuurt 2 ambulances... is het doorvragen ook niet goed gegaan.. dan der bij is mij geleerd dat bij een flauwte een persoon snel genoeg weer bij komt. Je kunt er een 2e flauwte achteraan krijgen maar ook daar kom je weer snel genoeg van bij...

Dus naar mijn mening moet de persoon van de meldkamer dan eens een cursusje doorvragen krijgen.. Maar ja ieder zijn vakgebied.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #128 Gepost op: 18 april 2011, 13:08:51
ik wil 1 ding zeggen...

Oh My God...
Sorry hoor...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #129 Gepost op: 18 april 2011, 13:15:15
Ik kan dan wel een leek zijn en een simpele EHBO'er maar als er een kind nog rondwandelt en slecht ademt dan is het doorvragen van de meldkamer naar mijn idee niet goed verlopen. En bij de andere precies het zelfde... de meldkamer hoorde iemand rochelen dus stuurt 2 ambulances... is het doorvragen ook niet goed gegaan.. dan der bij is mij geleerd dat bij een flauwte een persoon snel genoeg weer bij komt. Je kunt er een 2e flauwte achteraan krijgen maar ook daar kom je weer snel genoeg van bij...

Dus naar mijn mening moet de persoon van de meldkamer dan eens een cursusje doorvragen krijgen.. Maar ja ieder zijn vakgebied.

Beste,

Jij hebt schijnbaar nog nooit aan de ontvangende kant van een noodoproep de telefoon beantwoordt.
En daardoor weet je dus ook niet dat het telefonisch informatie inwinnen bij een in paniek verkerende melder bijna een onmogelijke taak is.
Daar komt nog bij dat er op enig moment ook "informatie" wordt gewonnen uit de omgevingsgeluiden, en dat is maar goed ook....vaak wordt ook de aandoening door de melder onderschat en daardoor verkeerd weergegeven.
De telefonische triage is het allermoeilijkste werk dat er bestaat: omdat je met hele beperkte informatie in een hele korte tijd (lees enkele seconden) toch de juiste beslissing moet nemen.
Soms wordt er dan voor gekozen om het zekere voor het onzekere te nemen.

Ik begrijp niet waarom jij meteen ongenuanceerd de fout bij de meldkamer neerlegd, terwijl er vaker fouten ontstaan doordat de melder onnauwkeurig en onjuist verslag doet van de hulpvraag.

Ruud