AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 216438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112Bemmel

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2011, 00:00:10
Ik heb me een jaar geleden aangemeld bij AED alert omdat ik hoop het verschil ooit eens te kunnen maken voor iemand.
ik hoop namelijk dat er, mocht dat ook nodig zijn bij een familielid, vriend of misschien wel ikzelf ook mensen klaar staan.

Ik heb nu 2 x een sms gehad en beide keren met (gezonde) spanning aangereden. Beide keren was de ambu mij voor heb dus (gelukkig) nog niks hoeven doen. Hun zijn er vele malen beter voor opgeleid dan ik en ik laat het dus ook graag aan ze over maar mocht het er ooit van komen dan gooi ik me er voor de volle honderd procent tegen aan.
Ja ik wil ook gewoon de mensen kunnen helpen. En vind het ook fijn als ze het voor mij doen. Maar wat je dan aantreft als je er aankomt is toch wel iets waar je over na moet denken, want dat krijg je denk ik niet meer uit je hoofd. Daarom wil ik graag even iemand spreken die het heeft meegemaakt. Hoe heb je dit ervaren en wat kan je verwachten?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2011, 10:45:38
Nou ik ben van de zomer dus gesmst over een reanimatie, ik was echter niet thuis en heb besloten om terug te gaan omdat het mijn overburen betrof. Toen ik aankwam waren er al 2 ambulances aan het werk en kwam er nog 1 andere bekende aan die gesms't was. Samen zijn wij de familie gaan opvangen, 2 dochters die geschokt waren. Wij hebben toen hun twijfels en zorgen over het beginnen met reanimeren  op bed weg geprobeerd te nemen, voor zover dat kan en hun een beetje opgevangen verder. de collega heeft de familie toen meegenomen naar het ziekenhuis, omdat de 2e ambu ook al weg was, en ze geen auto hadden staan, en ik heb de kamer opgeruimd zodat ze niet in de reanimatiesituatie thuis zouden komen, het zag er slecht uit voor mevrouw. Hierna ben ik zelf naar het ziekenhuis gegaan, (ik liep op dat moment met mijn onderzoek op de seh) om toch even follow up te doen. De ambulance verplelgkundigen die mw hadden opgevangen ( bekenden) kwamen later even naar me toe omdat ze me wel gezien hadden en vroegen hoe het ging, wat erg fijn was. Ik heb toen nog even met de dochters zitten praten, nogmaals bevestigen dat ze goed hadden gehandeld en vervolgens later vernomen dat mw. was overleden.

Al met al een heel verhaal, wat dus ook bij zo een sms kan komen kijken als je je daarvoor openstelt.

Overigens waren alle aed alerters na de ambulance aangekomen( we wonen vlak bij de ggd en het ziekenhuis) en is de rest weer vertrokken, al dan niet na de ambu's.

Het is ook echt hoe je zelf in het leven staat, als je een sms krijgt mag je gaan reanimeren, het moet niet en verder heb je geen verplichtingen. Dus het is echt een beslissing die iedereen voor zichzelf moet maken. het is mooi als je iemand die kans kunt bieden, kan het niet dan kan het niet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


112Bemmel

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2011, 17:21:37
Bedankt voor je verhaal ;-). Dat klopt ik kan altijd nog kiezen om niet te gaan. Maar de ambulance's doen er toch wel ongeveer 10 min. over hier. Al is de brandweer wel altijd binnen 4min ofzo terplaatse. Ik ga er nog even over na denken en de berichten hier volgen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2011, 22:29:12
Na lang nadenken heb ik besloten om me op te geven voor het burger aed project
nu maar zien hoe het gaat lopen
ik hoop zo weinig mogelijk meldingen te krijgen
dan weet ik dat het in mijn buurt iig goed gaat met de mensen  O0
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2011, 12:43:27
Pilotproject Burgernet-AED 4 april van start

SNEEK – De afgelopen weken zijn er door het projectteam Burgernet-AED enkele voorlichtingsavonden georganiseerd over het project Burgernet-AED.

Burgernet-AED is een project dat is opgezet door de meldkamer ambulance, meldkamer politie en het Antonius Ziekenhuis. Het doel van dit project is om tijdens een reanimatie vrijwilligers ter plaatse te laten gaan om te reanimeren. De alarmering loopt via het systeem van Burgernet, dat al voor een groot deel van Friesland werkt.

In de regio Drenthe draaide dit project al een tijdje en door de goede bevindingen in Drenthe heeft de meldkamer in de provincie Friesland het project overgenomen. Door middel van een pilot zal er worden gekeken of dit systeem ook in Friesland goed kan werken.

Op 4 april zal de pilot van het project starten in de gemeenten Littenseradiel, Boarnsterhim, Súdwest Fryslân, Skasterlân, Lemsterland en Gaasterlân-Sleat. Alle personen in deze gemeenten met een geldig reanimatie certificaat kunnen zich aanmelden bij een coördinator in het dorp of via www.fryslanhartveilig.nl. Het doel hiervan is het opzetten van een netwerk van vrijwilligers die kunnen gaan reanimeren en gaan defibrilleren ten tijde van een hartstilstand.

Werking
Het project loopt via het systeem Burgernet van de politie, maar voordat er een SMS kan worden verstuurt naar de vrijwilligers moeten er enkele handelingen worden verricht in de meldkamer. Als eerste komt er een telefoontje binnen bij de meldkamer ambulance over een reanimatie. De centralist stuurt eerst twee ambulances en start dan Burgernet-AED op. Op een scherm kan de centralist zien, waar de vrijwilligers wonen en/of werken en alarmeert deze met de oproep om te gaan reanimeren op de locatie. De vrijwilligers die de SMS ontvangen gaan ter plaatse om de reanimatie te starten en zo de overlevingskans te vergroten.

Er wordt gewerkt om twee SMS-soorten de deur uit te laten gaan, één voor een groep om te reanimeren en één groep om te defibrilleren. Op dit moment is het alleen nog mogelijk met de mededeling dat er een reanimatie is op een bepaalde locatie en dat de vrijwilligers ter plaatse willen gaan.

Als de pilot eenmaal draait, wordt de stichting Burgernet-AED opgericht, deze neemt de taken van de projectgroep over en zorgt er voor dat alles in goede banen wordt geleidt. De pilot die op 4 april van start gaat, duurt t/m oktober. Als de resultaten positief zijn, zal dit systeem in heel Friesland worden ingevoerd. Voorlopig kan dat vanaf dan alleen in gemeenten die zich aangesloten hebben bij Burgernet. In gemeenten die dat niet zijn, is het dan nog niet mogelijk om Burgernet-AED te laten draaien.

De projectgroep roept alle mensen in de bovengenoemde gemeentes, met een geldig reanimatie certificaat, zich aan te melden voor dit project. Dit kan via www.fryslanhartveilig.nl of via het Antonius Ziekenhuis. Samen maken we Friesland Hartveilig, want iedereen heeft toch ‘in hert foar inoar’?!

Bron met enkele foto's van de sheets: http://www.112fryslan.nl/news/6281


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2011, 12:53:32
Burgernet

Van: politiefryslan | Gemaakt op: 10 sep 2008
Burgernet is een uniek samenwerkingverband tussen politie, gemeente en burgers om de veiligheid in woon- en werkomgeving te bevorderen.


Maar wat ze hier in Fryslan proberen te realiseren lijkt het meest hierop  :)

BurgerAED - Nachtegaal 52


yvonne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2011, 16:37:17
Het grote voordeel van een sms vooraf is dat je je geestelijk kunt voorbereiden op de reanimatie.Als er iemand naast je neerzakt is het toch eerst een paar seconden schrik voor je iets doet.Bij de meldingen die ik kreeg heb ik me er al in de auto op voor kunnen bereiden en dat vond ik wel zo prettig...
Ik heb me direct in het begin al opgegeven en pas een paar weken geleden de eerste meldingen gehad.Twee binnen 12 uur tijd.
Bij de eerste was de ambu er al en ging het niet om een reanimatie maar een hersenbloeding en bij de tweede keer ging het wel degelijk om een reanimatie en was ik er eerder dan de ambu.

Gelukkig heb ik thuis iemand bij wie ik mijn ei wel kwijt kan, maar de jongens van de ambu zeggen alleen dank je en gaan weer...
Praten is wel belangrijk denk ik, maar ik heb er geen schade van ondervonden om wel te gaan en de volgende keer ga ik zo weer...


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2011, 17:16:42
Ik heb al enkele AED-alerts ontvangen. bij alle gevallen ben ik niet onderweg gegaan / kunnen gaan. Aangezien onze brandweer hier tegen over mij zit vertrekt de brandweer met 4 man en ik zal dan ook gaan vertrekken wanneer de brandweer hier voorbij raast... heeft het dan nog zin om als burgerhulpverlener onderweg te gaan? Bij de Cursus heb ik geleerd dat wanneer de brandweer TP komt en het van je overneemt dat je dan pas mag stoppen, maar wat als je tegelijk aan komt met de brandweer? wanneer ze met 2 man zijn zou je kunnen assisteren maar ze komen hier met 4 man dus loop je ze alleen maar in de weg.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2011, 17:34:20
Ik heb al enkele AED-alerts ontvangen. bij alle gevallen ben ik niet onderweg gegaan / kunnen gaan. Aangezien onze brandweer hier tegen over mij zit vertrekt de brandweer met 4 man en ik zal dan ook gaan vertrekken wanneer de brandweer hier voorbij raast... heeft het dan nog zin om als burgerhulpverlener onderweg te gaan? Bij de Cursus heb ik geleerd dat wanneer de brandweer TP komt en het van je overneemt dat je dan pas mag stoppen, maar wat als je tegelijk aan komt met de brandweer? wanneer ze met 2 man zijn zou je kunnen assisteren maar ze komen hier met 4 man dus loop je ze alleen maar in de weg.

Ik weet niet welke brandweer jij bedoeld, maar mocht de brandweer eens uitgerukt zijn naar een andere melding en er komt een reanimatiemelding binnen, dan is het wel verstandig om naar de reanimatie te gaan. Je weet nooit hoeveel andere (reanimatie)vrijwilligers ter plaatse komen.

Verder geef jij aan dat jij denkt dat je in de weg loopt tijdens een reanimatie. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn, het hangt van de omstanders/familieleden af (deze moeten gekalmeerd worden en gerustgesteld worden) met 4 man brandweerpersoneel is dat bijna niet te doen. Een reanimatie is zelf erg vermoeiend en die brandweermensen zouden het ook fijn vinden als die eens worden afgelost, mochten ze met minder personen zijn.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2011, 19:20:25
Ik weet niet welke brandweer jij bedoeld, maar mocht de brandweer eens uitgerukt zijn naar een andere melding en er komt een reanimatiemelding binnen, dan is het wel verstandig om naar de reanimatie te gaan. Je weet nooit hoeveel andere (reanimatie)vrijwilligers ter plaatse komen.

Verder geef jij aan dat jij denkt dat je in de weg loopt tijdens een reanimatie. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn, het hangt van de omstanders/familieleden af (deze moeten gekalmeerd worden en gerustgesteld worden) met 4 man brandweerpersoneel is dat bijna niet te doen. Een reanimatie is zelf erg vermoeiend en die brandweermensen zouden het ook fijn vinden als die eens worden afgelost, mochten ze met minder personen zijn.

De brandweer van Velp (GLD) rukt standaard met 4 man uit naar een FRB - melding. Wanneer er minder in de wagen zitten dan zien we dat gelijk en zou ik daar op kunnen reageren. Echter de meldingen die ik tot nu toe heb meegemaakt zijn:

thuis omgeving
3 meldingen die ik heb gehad was ik niet dicht bij genoeg
1 melding niet opgemerkt maar door P2000 werd ik geattendeerd op me telefoon
2 meldingen kwam de brandweer al voorbij

werk omgeving
1 melding gehad had op dat moment een klant aan de telefoon en kon geen reactie er op geven om te gaan. (had de werkgever me niet in dank afgenomen)

Geen melding ontvangen maar had ter plaatsen kunnen gaan
1 melding waarvan het waarschijnlijk om een traumatische reanimatie zou gaan of een kinder-reanimatie
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=