AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 215375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1030 Gepost op: 1 maart 2018, 09:22:47


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1031 Gepost op: 1 mei 2018, 22:02:56
Wielrenner is na hartstilstand zijn redders dankbaar: ‘Anders was het einde oefening'



RTV Oost
Gepubliceerd op 1 mei 2018

Citaat
Hij had die ochtend al een wat vreemd voorgevoel, maar Kees Tetteroo (56) stapte toch op zijn racefiets voor een trainingstocht van een slordige 150 kilometer. Met de finish in zicht werd hij getroffen door een hartstilstand. Zijn fietsmaten en een toevallig passerend echtpaar redden zijn leven. Met behulp van een hartreanimatieapparaat. Als zij er niet waren geweest, was het einde oefening voor mij.
Samen sterk in de hulpverlening!


Mla

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Burger, EHBO, reanimatie-instructeur NRR
Reactie #1032 Gepost op: 4 september 2018, 22:43:38
Citaat
SNELLE HULP BIJ EEN HARTSTILSTAND NU LANDELIJK GEREGELD
Vanaf vandaag heeft Nederland één landelijk oproepsysteem voor reanimatie: HartslagNu. Burgerhulpverleners die zijn aangesloten bij het systeem kunnen nu overal in Nederland worden opgeroepen bij een 112-melding van een hartstilstand. Waar ze ook zijn. Nederland is hiermee het eerste land ter wereld dat op deze schaal burgers alarmeert om het slachtoffer van een hartstilstand te hulp te schieten.

Het nieuwe HartslagNu is een samenvoeging van twee oproepsystemen, HartveiligWonen en HartslagNu, die ieder een deel van ons land bedienden. Voorheen was inzet van burgerhulpverleners bij een hartstilstand niet mogelijk als de burgerhulpverlener zich bevond buiten de regio waar hij of zij was aangemeld.

https://www.ambulancezorg.nl/nieuws/snelle-hulp-bij-een-hartstilstand-nu-landelijk-geregeld
bls, aed, first aid, advanced oxygen provider, beheerder buurt preventiegroep, hartslag.nu vrijwilliger, reanimatieinstructeur NRR, bestuurslid AED st


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #1033 Gepost op: 5 september 2018, 16:04:24
Dus als ik het goed begrijp, is er nu nog maar één systeem over in geheel Nederland en dat is HarslagNu?
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1034 Gepost op: 5 september 2018, 16:09:12
Dus als ik het goed begrijp, is er nu nog maar één systeem over in geheel Nederland en dat is HarslagNu?

Dat heb je goed begrepen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #1035 Gepost op: 5 september 2018, 18:55:07
Dat is een goed teken :) Nu nog wat openbare AED's erbij. Volgens mij was er een onderzoek naar zulke systemen enige tijd geleden. Wellicht hier op de site gelezen, maar zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1036 Gepost op: 10 september 2018, 17:07:42
Vanochtend wel een heel aparte inzet.
Eerste melding voor een reanimatie haal de AED op ***** en ga naar het slachtoffer op **** we kennen hem allemaal. Nu laat je een wasmachine niet van de trap vallen om een melding dus was ik aan de late kant (hoewel ik pas de tweede burger AED bracht) dus 1e ambu en politie alsook diverse burgerhulpverleners waren al aanwezig en druk met hun inzet (tot zover niks afwijkend van normaal)

Na het gidsen van de tweede ambu weer retour inzetadres om even te kijken of er nog meer hand en spandiensten verricht kunnen / moeten worden. Op dat moment komt een van de burgerhulpverleners uit de woning, rood hoofd, buiten adem je kent het wel na een intensieve inzet.
De goede man gaat op een stoel zitten en ff uithijgen, ff van zich af lullen maar dan gaat het in tijd van ja en nee een heel andere kant op.
De man geeft aan misselijk te worden en trekt grauw weg, direct ingrijpen en het SO van de stoel naar de straat brengen en je basis EHBO dingetjes gelukkig blijft het SO ,welliswaar moeilijk, aanspreekbaar maar zitten we in de hektiek van een, problematische, reanimatie met een tweede SO wat alle kanten op kan gaan.

Vanuit de woning stuurt de firstresponder een pleeg naar buiten, een tweede monitor wordt aangesloten en het tweede SO krijgt inmiddels beperkt maar toch de eerste prof. zorg.
Een omstander (later bleek een nichtje van het tweede SO) belt direct weer 112 terwijl de ambu pleeg om ambu 3 vraagt via de meldkamer, terloops wordt ook nog even de brandweer opgepiept voor het afhijzen van het eerste SO

Kortom een "normale" aed alarmering bracht wat meer leven in de brouwerij dan je verwacht en eindige met een tweede inzet.
Het is heel speciaal te beleven dat in de dan ontstane extra hectiek elke aanwezige zowel leek als prof. Op rustige wijze de hele situatie weer naar hun hand zetten, iedereen de noodzakelijke zorg krijgt mensen elkaar zonder al te veel woorden overnemen in hun taken, van zorgverlenen tot gidsen van brandweer en ambulances.

Als kers op de taart beide SO's met ritme vervoerd. Met respect voor alle betrokkenen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1037 Gepost op: 10 september 2018, 22:26:40
Wat was er uiteindelijk met het tweede slachtoffer aan de hand? Hij was aanspreekbaar, dan is een ritme en output (dat zijn verschillende dingen) opzich niet bijzonder ;-)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1038 Gepost op: 10 september 2018, 22:28:22
 Maar top gewerkt uiteraard.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1039 Gepost op: 11 september 2018, 14:42:11
Wat was er uiteindelijk met het tweede slachtoffer aan de hand? Hij was aanspreekbaar, dan is een ritme en output (dat zijn verschillende dingen) opzich niet bijzonder ;-)

Tweede SO raakte gaande de inzet herhaaldelijke korte tijd buitenbewust zijn. Hierom zijn alle voorbereiding voor een tweede reanimatie ingang gezet in afwachting van extra gele handjes, nou ben ik niet thuis in de beelden op een monitor maar begreep wel dat het ecg flink te wensen over liet. Inmiddels is bekent dat dit SO tijdens de reanimatie van het eerste SO getroffen is door een zeer zwaar infarct (Niet onderkent door de ambu omdat het SO door de politie naar buiten was geleid. Hier werd de ernst gelukkig wel door een BHVster van de naburige school en mij als EHBO-er onderkent en zijn we gaan handelen en kregen toen direct ondersteuning van een van de ambu medewerkers) en zal voorlopig nog in het ziekenhuis verblijven.

Helaas is heeft het eerste SO het niet mogen redden. Dus zo mooi als het leek is het helaas niet gebleven.

Overigens heeft de inzet me nog wel op een reprimande van een huisarts en echtgenote opgeleverd omdat ik zelf 5 weken geleden een infarct heb gehad en vooral de op lokatie aanwezige huisarts mijn beslissing om voor de reanimatie te komen opdraven niet de meest slimme beslissing vond (hoewel hij er wel respect voor had, hetgeen ik na afloop van de inzet ook wel een beetje begrijp)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend