Alarmering Reddingbrigade door KWC

Auteur Topic: Alarmering Reddingbrigade door KWC  (gelezen 8332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #20 Gepost op: 7 juli 2010, 16:36:57
In Haaglanden zijn de volgende RB's volledig over op C2000:

HVRB
"s Gravenzande
Monster
wassenaar
Leidschendam-Voorburg

Voor ieder is een eigen gespreksgroep aangemaakt.

Zoetermeer heeft ook C2000 maar dan alleen voor de communicatie tussen de RAC en de bevelvoering.
Delft heeft nog geen C2000 maar er staat al wel een gespreksgroep voorbereid in C2000.
De enige reddingsbrigade die buiten de boot valt is rb Naaldwijk. (hebben geen vaste bewakingstaak maar doen wel evenementen)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2010, 10:00:15
Weer een hele mooie stap gezet, complimenten!  O0

Ik ben wel heel erg benieuwd wat de kosten hiervan zijn en vooral wie daar voor opdraait? Als ik dit naar onszelf trek: wij beschikken nu over 1 C2000 portofoon in bruikleen voor communicatie met meldkamer, OvD Brandweer etc., maar intern gaat alles nog over analoog RB-netwerk. Wij kunnen het echt niet betalen om al onze analoge porto's (20) en mobi's (7) in 1x te vervangen door C2000. En dan heb ik het alleen nog maar over apparatuur, als ik het goed begrijp betaal je per roepnummer ook nog duizenden euro's aan de landelijke C2000-organisatie om de boel in de lucht te houden?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #22 Gepost op: 8 juli 2010, 10:50:31
Hoe het met de kosten zit weet ik niet, ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom er gekozen is om alle eenheden er mee uit te rusten. het is natuurlijk wel een mooi systeem met best wat voordelen maar het zal best wat centen kosten. Er is ook niet direct iets mis aan analoge systemen voor contact met de eigen eenheden. Ik vind dat jullie het dan ook helemaal niet slecht hebben geregeld, er zijn volgens mij nog zat reddingsbrigades die een bewakingstaak hebben die helemaal geen C2000 hebben.

Nadeel in deze overgangsfase is dat als er reddingsbrigades zonder C2000 gaan samenwerken met RB's met C2000. dan moet je daar je oranistaie op afstemmen CQ mensen gaan uitrusten met beide systemen.

Ook word het een uitdaging als RB's van de ene regio gaan samenwerken met RB's uit een andere regio's want dan heb je op C2000 nog niet dezelfde gespreksgroepen. Ook dan zal de organisatie van bewakingen of repressief optreden aangepast moeten worden.

uitdagingen zat in reddingsbrigade land!! O0


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #23 Gepost op: 8 juli 2010, 18:50:50
De kosten van C2000 worden, zover ik weet, geheel betaald door de veiligheidsregio cq. gemeente.

Wat positieve punten waarom o.a. voor c2000 is gekozen;

- Exclusieve gespreksgroepen voor onderling contact per gebied.. dus niet meer half nederland krakend over de moblifoon.
- Bereik... (hoe gek het ook klinkt ;D... zeker handig bij grote evenementen)
- Meldkamer kan meeluisteren met alle communicatie.
- Eenheden kunnen direct praten met bijv. een aanrijdende ambu of de meldkamer.

Daarnaast wordt de analoge apparatuur echt niet weggegooid, en wordt in princiepe ook uitgeluisterd op de centraal posten. Tevens heb ik begrepen dat Naaldwijk ook met het e.e.a. bezig is binnen de RVR en kan wellicht over een tijdje ook op c2000 te horen zijn.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 15 juli 2010, 11:26:57
Citaat
01:07:14   14-07-10      GROUP-1   Prio 1 HAVEN OUDESCHILD Drenkeling Strand-Zee OSD7292 DKG7295
0200099   KNRM (Wachtsman Noord-Holland Noord)
0200300   KNRM De Koog (Kusthulpverleningsvoertuig)

Hmm, . . . . . . . volgens mij had ik nu ook een alarmering van de reddingsbrigade mee verwacht. Helaas.

Als we vervolgens ook kijken naar de diverse alarmering van de Kustwacht met het slechte weer of vermissing zwemmer binnen het banken gebied gaat er veel tijd verloren. Recent worden verschillende reddingsboten gealarmeerd voor een vermiste zwemmer voor Zandvoort. De reddingsbrigades zijn nog op het strand, maar worden door de regio enige minuten later gealarmeerd. Ja we hebben wat geleerd van het zogenaamde incident "Bloemendaal". Maar de oplossing worden niet lekker geimplenteerd.

RR (Als elke seconde telt, dan . . . . . . . . wachten we tot de proef slaagt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2010, 12:23:21
Hmm, . . . . . . . volgens mij had ik nu ook een alarmering van de reddingsbrigade mee verwacht. Helaas.

De Texelse Reddingsbrigade beschikt volgens mij sinds een paar jaar niet meer over een eigen boot.
Iedere post heeft de beschikking over een gemeentelijke RIB die op een strandtrailer in een zeecontainer staat. Om dus deel te nemen aan deze zoekactie hadden deze bootjes van De Koog (3)/De Cocksdorp(1) naar Oudeschild gevaren moeten worden.

Dit nog even afgezien van het feit dat er geen alarmploeg is, en er dus niet "gepiept" kan worden.
Eventuele inzet buiten reguliere bewakingstijd (dagelijks van 09:00 - 17:00) gebeurt na telefonisch contact met de Algemeen Commandant.

Voor de "andere" badmeesters van de zuidelijke strandslagen geldt hetzelfde.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2010, 13:30:18
De kosten van C2000 worden, zover ik weet, geheel betaald door de veiligheidsregio cq. gemeente.

Wat positieve punten waarom o.a. voor c2000 is gekozen;

- Exclusieve gespreksgroepen voor onderling contact per gebied.. dus niet meer half nederland krakend over de moblifoon.
- Bereik... (hoe gek het ook klinkt ;D... zeker handig bij grote evenementen)
- Meldkamer kan meeluisteren met alle communicatie.
- Eenheden kunnen direct praten met bijv. een aanrijdende ambu of de meldkamer.

Daarnaast wordt de analoge apparatuur echt niet weggegooid, en wordt in princiepe ook uitgeluisterd op de centraal posten. Tevens heb ik begrepen dat Naaldwijk ook met het e.e.a. bezig is binnen de RVR en kan wellicht over een tijdje ook op c2000 te horen zijn.

Ik zie de voordelen hier zeker van in, maar zie het bij ons niet gebeuren dat gemeente/veiligheidsregio dit financieel mogelijk gaat maken. En daarmee gaat het niet gebeuren, want voor ons als brigade is het onbetaalbaar...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2010, 14:01:59
Dit nog even afgezien van het feit dat er geen alarmploeg is, en er dus niet "gepiept" kan worden.
Eventuele inzet buiten reguliere bewakingstijd (dagelijks van 09:00 - 17:00) gebeurt na telefonisch contact met de Algemeen Commandant.

Reddingsbrigade Texel -  De Koog heeft wel een kwc alarmeringscode gekregen, maar ze hebben dus geen alarmploeg paraat (los van de situatie waar we het nu over hebben)


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2010, 17:30:20
Alle schepen van de KNRM zijn uitgerust met C2000, dit is landelijk uitgerold ism Kustwachtcentrum, KNRM HQ en de veiligheidsregio's. Het onderhoud wordt gedaan door KNRM, de Kmar controleerd.

De meeste reddingsbrigades hebben voor zichzelf wat geregeld met brandweercommandanten of veiligheidsregio. Reddingsbrigade Nederland was volgens mij nu bezig om C2000 landelijk uit te gaan rollen en apparatuur te verdelen onder de rampeneenheden.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.