GRIP 3 Zeer grote duinbrand Wilhelminalaan - Schoorl 14-04-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duinbrand Wilhelminalaan - Schoorl 14-04-2010  (gelezen 127098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #450 Gepost op: 15 april 2010, 14:03:10


Dan nog blijf ik het raar vinden dat Defensie zichzelf niet aanmeld, er was om half vijf al duidelijk dat het een grote brand betrof die niet in een half uurtje uit was.
Of de (H)OVD's moeten eerder een verzoek doen ... Of Defensie moet zichzelf aanbieden, beter een keer te vaak aanwezig en (toch) niet nodig dan niet aanwezig en eigenlijk wel nodig ... Toch?

De inzet van de blusheli's is geen zaak van de KLu alleen. Het is een samenwerking van Defensie, het LFR, het LOCC en de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). Hierbij levert de Klu alleen maar een platform (lees helikopter) voor blussing vanuit de lucht. De afwegingen voor de noodzaak tot inzet van de Fire Buckets is een zaak van de brandweer. De regio waar het incident plaatsvindt vraagt om bijstand van de heli en de VNOG toetst of het verzoek aan een aantal criteria voldoet. De inzet van de heli is immers niet in alle gevallen noodzakelijk of nuttig. Ook zijn er beperkingen aan de inzet, zoals beschikbaarheid van de heli's en het feit dat er in het donker niet geblust kan worden. Daar moet je gewoon rekening mee houden als je iets met de heli's wil doen. De KLu heeft geen verstand van de techniek en tactiek van brandbestrijding. Dat de Klu zich moeten aanbieden leidt dus nergens toe.

Het stukje in de Telegraaf is trouwens grote onzin. Er is namelijk wel degelijk een aanvraag gedaan. Dat er geen heli is ingezet heeft te maken met het feit dat de inzet in het duister niet mogelijk is.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #451 Gepost op: 15 april 2010, 14:03:30
p2kflex
14:00:05 15-04-10GROUP-2Prio 1 ass duinbrand BGN624 inmelden inci 26
0201261BRW Bergen (Schoorl) (Springbemanning)
0201283BRW Bergen (Schoorl) (Lichtkrant)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
0201293BRW Bergen (Schoorl en Groet) (Kazernealarm)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #452 Gepost op: 15 april 2010, 16:00:31
Dan hier ook nog maar even: in het kader van de leesbaarheidsbevordering: Graag alleen posten als je daadwerkelijk nieuwe informatie hebt, of een duidelijke vraag... "dat stond er al" of "Jemig wat erg" is geen zinvolle aanvulling, en zullen we als we het zien of erop gewezen worden in PM of via "Meld dit bericht aan de moderator" verwijderen...

JvO
Beheer



EDIT: het opnieuw oplaaien op 15-04-2010 is in een nieuw topic geplaatst!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #453 Gepost op: 15 april 2010, 19:29:28
Ik heb vanochtend en vanmiddag de beelden gezien op NOS Journaal. Wat mij op valt was: een brandweerman die met een straal een beetje in de lucht staat te sproeien alsof ie het gras aan het water geven is. Dit water verdampt direct en heeft dus totaal geen blussende werking.

Nu ben ik geen natuurbrandbestrijder maar mij lijkt het dat je het vuur aan het front aan moet vallen en uitbreiding moet voorkomen.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #455 Gepost op: 15 april 2010, 20:28:29
Ik heb vanochtend en vanmiddag de beelden gezien op NOS Journaal. Wat mij op valt was: een brandweerman die met een straal een beetje in de lucht staat te sproeien alsof ie het gras aan het water geven is. Dit water verdampt direct en heeft dus totaal geen blussende werking.

Nu ben ik geen natuurbrandbestrijder maar mij lijkt het dat je het vuur aan het front aan moet vallen en uitbreiding moet voorkomen.

Wat mij nog meer opvalt is dat je op de beelden nergens een auto in het terrein ziet rijden en daar blussen de meeste beelden die je ziet zijn mensen met een zweep of leurend met slangen


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #456 Gepost op: 15 april 2010, 21:07:21
Wat mij nog meer opvalt is dat je op de beelden nergens een auto in het terrein ziet rijden en daar blussen de meeste beelden die je ziet zijn mensen met een zweep of leurend met slangen

In NHN op het vaste land zijn volgens mij maar 2 4x4 TSsen,maar zonder dakblussing,van de blusgroepen 749 Bergen en 649 Groet(Gem Bergen) dat verklaard waarom er met vuurzwepen en slangen moet worden geblust.
 


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #457 Gepost op: 15 april 2010, 21:49:50
Dit water verdampt direct en heeft dus totaal geen blussende werking.
En dat (vette) is dus onjuist.
Voor een brand zijn er minimaal drie zaken nodig, nl. brandstof, zuurstof en (ontbrandings)temperatuur. Dit is wel bekend als de zgn. branddriehoek. Deze is nog uit te breiden met mengverhouding en katalysator, dan hebben we het over de zgn. brandvijfhoek.
Haal je een (of meer) van de componenten van de branddriehoek weg, dan zal de brand doven.

Water dat verdampt onttrekt warmte aan de omgeving. Verdampend water heeft vanwege dat warmte-onttrekkende effect, dus wel degelijk een blussende werking.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #458 Gepost op: 15 april 2010, 21:53:44
In NHN op het vaste land zijn volgens mij maar 2 4x4 TSsen,maar zonder dakblussing,van de blusgroepen 749 Bergen en 649 Groet(Gem Bergen) dat verklaard waarom er met vuurzwepen en slangen moet worden geblust.
 

Alle voertuigen onderweg vanuit Utrecht zijn 4x4 met dakblussing (en veelal ook bumpersproeiers)


roborob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #459 Gepost op: 15 april 2010, 22:09:30
Luchtmacht zet helikopters in voor duinbrand

15 april 2010, 20.46 uur

De op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerde Chinook- en Cougar helikopters worden regelmatig ingezet voor het blussen van branden. Twee Cougar-transporthelikopters van de Koninklijke Luchtmacht gaan assisteren bij de brand in Bergen, Noord-Holland. De helikopters zijn vanavond vertrokken vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen nadat Defensie om assistentie is gevraagd.

De helikopters van 300 Squadron gaan met behulp van zogenoemde bambi buckets water op de brand storten. Dankzij de flexibele waterzak die onder de helikopter wordt bevestigd, kan een Cougar 2.500 liter water per vlucht vervoeren. De helikopters zijn afkomstig van het Defensie Helikopter Commando.

bron: www.defensie.nl