Kwaliteit brandweer sirenes

Auteur Topic: Kwaliteit brandweer sirenes  (gelezen 8266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2004, 16:05:23
Bedankt zwaalampmaker voor de duidelijke reactie,

Als ik het zo lees dan gaan we er in de toekomst dus nog op achteruit als de adviezen van de werkgroep worden doorgezet.....  :-\

Het verbaasd mij overigens nog steeds dat er overal al een standaardbestek voor is, maar dat de keuzen van zwaailichten en sirenes nog vrij open is, waarom is ook daar geen eenheid in zoals bij de ambulances?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2004, 16:19:14
ook bij de ambulances is er nog steeds geen duidelijkheid, maar er zijn minder firma's die ambulances leveren, waardoor er ook minder verschillen zijn, zij hebben ook nog steeds dezelfde problemen, eigenlijk nog een paar meer.
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2004, 01:48:36
Ook onze Actros heeft een dag- en nachtstand, en zeg niet dat dit niks uitmaakt.....moet je der maar eens voor komen staan, je hoort het verschil dus heel duidelijk....
Ook binnen in de cabine kun je dan de mobilofoongesprekken weer duidelijk verstaan als hij op nachtstand staat. ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2004, 03:14:41
dag en nacht stand zegt natuurlijk niets, het RVV stelt tenminste 100dB op 7mtr. en 1mtr. hoogte, dit houdt in dat zelfs op de nachtstand tenminste 100 dB bereikt moet worden, zoniet dan voldoet het voertuig niet aan de wet en heeft geen vorrang met optisch en geluid.
normaal zal er geen probleem zijn, maar als een voertuig die optisch en geluid voert betrokken is bij een aanrijding, kan de verzekering een meting eisen (dit gebeurd ook wel) en wordt de 100dB niet bereikt, betaald de verzekering niet uit want het voertuig voldoet als zodanig niet aan de wet en is dus ondanks optisch en geluid geen voorrangs voertuig
Nemo me impune lacessit


Bralo20

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2004, 17:01:11
Meer en meer wordt er in België geopteerd voor de dubbele Martin horn welke toch een fraai geluid brengt en duidelijk hoorbaar is.

In tegenstelling tot in NL is er in België geen vereiste waaraan een sirene moet voldoen.  Er is dan ook geen onderscheid tussen dag en nacht stand.

Op de ziekenwagens werd er vroeger een tweetoon (begin jaren) en later een "wail" geïnstalleerd.  Momenteel worden ziekenwagens en voertuigen zoals commandowagens meestal uitgerust met een degelijke electronische sirene die voldoende lawaai maken.

In onze nieuwe ziekenwagen en commandowagen is deze bovendien aangesloten op de claxon van het voertuig waardoor men snel verschillende tonen kan kiezen.


Mvg,


Rover1

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2004, 15:55:49
Waarom doet Nederland niet aan "wail" eigenlijk?
Ik verwacht toch dat dit weleens ter sprake is gekomen bij de mensen die erover moeten beslissen.
Steekt er een bepaalde redenatie achter waarom Nederland absoluut geen Wail of Yelp of andere sirene gebruikt?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2004, 20:55:01
ik heb geen enkel idee, wat ik wel weet dat in nederland bijvoorbaat nogal anti amerikaans gereageerd wordt,zo zijn ze ook tegen de combinatie rood/blauw, wat in amerika wederom wordt beschouwd als een hogere attentie waarde, maar ik heb nog nooit echte argumenten gehoord waarom men dit niet wil.
Nemo me impune lacessit


Marten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
  • Modelbouwer ût Fryslân ;D
    • Modelauto1/87
Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2004, 19:31:49
dan moeten ze die wail  maar van de Belgen overnemen ;D

ben deze week 5x een belgische ambu met spoed :P  tegen gekomen in brussel  nou die dingen hoor je van ver aankomen~!
 zelfs door de drukte heen


cfdhans

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2004, 19:44:21
Quote van zwaailampmaker.
ik heb geen enkel idee, wat ik wel weet dat in nederland bijvoorbaat nogal anti amerikaans gereageerd wordt,zo zijn ze ook tegen de combinatie rood/blauw, wat in amerika wederom wordt beschouwd als een hogere attentie waarde, maar ik heb nog nooit echte argumenten gehoord waarom men dit niet wil.

reactie:
In Boxmeer, Noord-Brabant heeft men een ambulance  met rood/blauwe zwaailicht combinatie.
ben deze s'nachts wel eens tegen gekomen en rood valt inderdaad veeeeeeeeel meer op dan blauw.


Rover1

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2004, 21:09:21
Als veiligheid en efficientie inderdaad afhangen van een Anti of Pro-Amerikaanse houding...dan is het wel erg triest gesteld met de betreffende mensen.
Ik hoop dat er wel een goede reden is.
Weet iemand overigens of er andere landen zijn waar ze honderd procent een tweetoon of een drietoon voeren?
Ik snap eigenlijk ook niet waarom een wail of een yelp als "typisch Amerikaans" wordt beschouwd, want die geluiden worden in landen overal ter wereld gebruikt!

Behalve een wail en een yelp dragen de "Amerikaanse" sireneboxen ook andere sounds: de hyperyelp (snelle versie van yelp) of de piercer/phaser, een geluid die vergelijkbaar is met dat van een mittralieur (hoe je dat ook schrijft) en erg doordringend is.
Ik weet uit ervaring dat als de wail of yelp wordt overgeschakeld naar de phaser (bij kruispunten of koppige automobilisten) aangaat slechts een enkeling het nog volhoud om niet uit de weg te gaan.