Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 98131 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Vooralsnog niet, zo lijkt het:

RIVM is alert op gezondheidsrisico’s aswolk
15 april 2010
Als gevolg van de vulkaanuitbarsting in IJsland drijft momenteel op grote hoogte een aswolk richting West-Europa. De aswolk heeft begin van de middag Nederland bereikt ter hoogte van de waddeneilanden. Het RIVM beoordeelt in opdracht van VROM en VWS de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Daartoe wordt onder meer gebruik gemaakt van de meetgegevens van het landelijk meetnet luchtkwaliteit van het RIVM.

Op basis van de beschikbare informatie is er op dit moment geen reden om te veronderstellen dat er risico's voor de volksgezondheid zullen optreden. De aswolk bevindt zich op grote hoogte en de kans dat deeltjes as neer zullen slaan is momenteel erg klein.

Het RIVM beschikt over een landelijk meetnet luchtkwaliteit. Het RIVM meet op zo’n 50 plaatsen in Nederland de actuele samenstelling van de lucht op leefniveau. Momenteel wordt nauwlettend in de gaten gehouden of verhoogde waarden worden gemeten, met name voor fijn stof en zwaveldioxide. De actuele waarden zijn te zien op de website van het landelijk meetnet luchtkwaliteit.

http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/rivm-is-alert-op-gezondheidsrisicos-aswolk.jsp

http://www.lml.rivm.nl/images/legenda.png[/img]









Gast

  • Gast
Nederlandse Luchtruim is inderdaad gesloten tot morgenavond 18.00uur lokaal. Op basis van voortschrijdend inzicht morgen en de situatie-beoordelingen door de dag heen zullen eventuele verlengingen (of verkorting) uitgevaardigd worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6533799/__1500_Bedden_naar_Schiphol__.html?sn=binnenland,buitenland

do 15 apr 2010, 18:31
Rode Kruis levert 1500 bedden aan Schiphol

DEN HAAG -  Het Rode Kruis levert donderdagavond 1500 veldbedden aan luchthaven Schiphol. Volgens een woordvoerder van het Rode Kruis heeft Schiphol daarom gevraagd.

De bedden zijn bestemd voor luchtreizigers die noodgedwongen op de luchthaven moeten overnachten, nu het vliegverkeer volkomen stilligt door de aswolk die over Europa trekt.

Het Rode Kruis heeft een coördinator naar Schiphol gestuurd om de levering van de bedden in goede banen te leiden. In welke hal de veldbedden komen te staan, is niet bekend.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Nederlands luchtruim eerder gesloten  

DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit hebben donderdag om 18.00 uur het Nederlandse luchtruim gesloten.
 Aswolk boven Noord-Europaslideshow
Dat gebeurde op basis van een besluit van de ministers van Verkeer en van Defensie, aldus de IVW. Eerder werd nog gesproken van 19.00 als sluitingstijd.

De maatregel is nodig omdat de vulkanische as uit IJsland "aan het dalen is en tot op de grond aanwezig kan zijn''. En dat vormt een veiligheidsrisico.

www.nu.nl

Dalend en tot op de grond aanwezig zijn? Betekend dat er dan toch ook een (gering) gezondheidsrisico is voor mensen met COPD, e.d.?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Nou ik denk voor iedereen. Kan nooit gezond zijn natuurlijk.

Natuurlijk wil men geen paniek zaaien


Gast

  • Gast
Call me crazy maar ik heb mooi een aantal mondkapjes/stofmaskers gekocht nog bij de Gamma vanmiddag. Nee, "tuurlijk is er geen gevaar voor de gezondheid", nee, adem ze maar lekker in die vulkaan-as deeltjes met glas, zwavel en de rest erin aan viezigheid.

Update, het NL luchtruim blijft tot nader order dicht tot morgenavond 1800uur lokale tijd. Voorschrijdend inzicht kan dit verlengen of inkorten, de verwachting aan de hand van voorspellingsmodellen is dat het nog wel een paar dagen zou kunnen duren.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Call me crazy maar ik heb mooi een aantal mondkapjes/stofmaskers gekocht nog bij de Gamma vanmiddag. Nee, "tuurlijk is er geen gevaar voor de gezondheid", nee, adem ze maar lekker in die vulkaan-as deeltjes met glas, zwavel en de rest erin aan viezigheid.

Update, het NL luchtruim blijft tot nader order dicht tot morgenavond 1800uur lokale tijd. Voorschrijdend inzicht kan dit verlengen of inkorten, de verwachting aan de hand van voorspellingsmodellen is dat het nog wel een paar dagen zou kunnen duren.

Ik heb ga je voorbeeld nu nog volgen   O0


ehbo´er quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Ik heb ook mondkapjes gekocht. Weet iemand al wat meer over die veldbedden die naar schiphol gaan ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
tegen welke stof grote helpen stofkapjes?  ::) ::) ;)


Gast

  • Gast
tegen welke stof grote helpen stofkapjes?  ::) ::) ;)

Dan koop je ook een paar kapjes en kijk je op het labeltje bovenaan, naast de prijs.