Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 98508 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
...r. In principe kan de fijnstof nou ook weer niet zo veel kwaad,...

Het is ook geen "normaal" fijnstof maar as wat bestaat uit o.a. glas, siliconen en zanddeeltjes. De eerder genoemde gevolgen (smelten door hoge temperatuur, glasvorming in de motor) komen waarschijnlijk alleen voor bij het vliegen in hoge concentraties vulkaan-as, maar ook dat weet niemand zeker.
Gisteren is een vlucht vanaf Manchester teruggekeerd op één motor na een "flame-out" in één van de twee motoren maar "of het verband houdt met het as is niet zeker".


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Als blijkt dat het door de as in de lucht zou komen, ben ik benieuwd wat de volgende acties zullen zijn in het luchtruim.   ???
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Vandaag in HvNL een kleine test gezien van opgevangen regenwater, verhit, verdampt en volgens de tester (geoloog) bleef er vulkaan as over.
Wat moeten we hier van denken? En is er ergens een publicatie van deze test??


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
KLM vliegt vrijwel weer normaal
Uitgegeven: 22 april 2010 09:43
Laatst gewijzigd: 22 april 2010 11:27

AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM vliegt donderdag de volledige intercontinentale dienstregeling en ''vrijwel alle Europese vluchten''. Dat zei een woordvoerster van de maatschappij. Op enkele routes naar Scandinavië kan door beperkingen in het luchtruim nog geen volledige dienstregeling worden gevlogen.
Elders zet de maatschappij extra capaciteit in om gestrande KLM-passagiers op te halen, aldus de woordvoerster.

Ook zet KLM grotere toestellen in op de bestemmingen waar nog gestrande reizigers wachten om verder te worden vervoerd, zoals naar de Verenigde Staten, Curaçao en Suriname en een aantal bestemmingen in het Verre Oosten en Zuid-Amerika, aldus de woordvoerster.
Dat kan doordat de partners in het Sky Team routes overnemen of ook grotere toestellen inzetten. Zo vliegt Delta voor KLM de vluchten naar de VS.

Eindhoven Airport
Eindhoven Airport werkt weer volgens schema. Dat heeft een woordvoerder van de regionale luchthaven donderdag gezegd. Ook de Ierse vliegmaatschappij Ryanair heeft de vluchten van en naar Eindhoven weer opgepakt. Ryanair is goed voor ongeveer 60 procent van alle vluchten op deze luchthaven. Volgens de woordvoerder zijn er geen extra vluchten gepland en wordt er zonder vertragingen gevlogen. De vliegtuigen zitten wel voller dan normaal.

Noorwegen
Meerdere vliegvelden in Noorwegen en Zweden zijn nog dicht wegens de vulkanische as uit IJsland.
Dat hebben de luchtvaartautoriteiten in de twee landen donderdag laten weten. In het luchtruim van Denemarken wordt weer volgens het normale schema gevlogen.
In Zweden zijn de luchthavens van Gotenburg en Malmö dicht. In Noorwegen is vliegverkeer van en naar Bergen en Stavanger nog niet mogelijk. Verder is er geen toestemming voor helikoptervluchten van en naar olieplatformen.

Asdeeltjes
Een week geleden werd in grote delen van Europa het vliegverkeer stilgelegd uit vrees voor beschadiging van vliegtuigmotoren door asdeeltjes.
Die waren afkomstig van een op IJsland uitgebarsten vulkaan. De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol verwacht dat het vliegverkeer in het Europese luchtruim donderdag vrijwel normaal verloopt.

© ANP
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Gisteren is een vlucht vanaf Manchester teruggekeerd op één motor na een "flame-out" in één van de twee motoren maar "of het verband
houdt met het as is niet zeker".


http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2942884/UK-flight-is-aborted-after-pilot-smells-volcanic-ash.html
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2942884/UK-flight-is-aborted-after-pilot-smells-volcanic-ash.html


geluidsclip: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/video/article300101.ece?vxSiteId=0bc72527-aa8e-4487-a5e8-94aae448c9dd&vxChannel=Sun%20Exclusive&vxClipId=1347_SUN44125&vxBitrate=300


A FLIGHT to rescue stranded holidaymakers was dramatically aborted yesterday - after the pilot smelt ASH and reported an engine fault.

The worried captain was heard describing a "quite intense" smell of volcanic ash.

Moments later, he reported: "We've lost one of our engine bleeds, possible through a contaminated valve."


The pilot abandoned the Thomas Cook flight, making a detour out over the North Sea before returning to Manchester Airport.

The Boeing 757 had just left Manchester for Corfu with only crew on board when the drama began shortly after 1am.

Experts fear ash may have clogged up the engine bleed valve. The valve sucks air into the cabin to maintain pressure.

Flight TCX952P was among the first to leave after the UK ban on air traffic was lifted.

Its pilot alerted air traffic controllers to the problem at 20,000ft over Stafford on the way to the plane's cruising altitude of 39,000ft.

The Sun obtained access to tense cockpit recordings.

The unnamed captain said: "We've had the smell of ash in the aircraft and twice one of our engine bleed-airs has failed. We're pretty sure it's volcanic ash."

The controller asks: "Are you declaring an emergency?"

Pilot: "Negative. But I think we may be requesting descent to 350 (35,000ft) when we've got ourselves sorted. We may be requesting further descent if we can't get this thing to pressurise properly."

After the controller gives permission to descend, the captain says: "In the climb, we could smell the ash.

"The smell stayed on for a while. Once we'd levelled at 39 (39,000ft) we then lost one engine bleed, so we've taken all the required actions for volcanic ash encounter."

He later says a strong smell was first encountered at 16,000ft.

After a request from the captain to be allowed to land quickly without being put in a holding pattern, the Boeing returned safely to Manchester.

The drama was legally recorded by amateur enthusiasts, who relayed it to specialist websites.

Thomas Cook said the flight was aborted as a precautionary measure because of a "minor technical fault with its air conditioning".

A spokeswoman insisted it was not caused by ash and the plane was in no danger.

But retired military and commercial pilot Lawrence Rayment, 51, who tracked the flight via an online radar map, said: "It is a very uncommon fault.

"For it to happen as the plane flew through the ash cloud is a worry."

Meanwhile, travel firms yesterday attacked Britain's response to the ash crisis.

A spokesman for TUI Travel said: "The Government's response has been a shambles. It is clear that they underestimated the severity of the consequences of the decision for a blanket closure of the airspace for such a protracted period of time."

Transport Secretary Lord Adonis said of the flights ban: "It's fair to say we've been too cautious."

The crisis cost airlines more than £1billion as a total of 102,000 flights were axed worldwide.

Read more: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2942884/UK-flight-is-aborted-after-pilot-smells-volcanic-ash.html#ixzz0lqWsizqQ


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Natuurlijk gaan we ontkennen dat het vulkaanas is, het zou anders opnieuw kunnen leiden tot een sluiting van het luchtruim. Dat moet (letterlijk) tot elke prijs worden voorkomen.  :-X


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Ik begin alvast: Waarom zou het geen hoax kunnen zijn om mensen bang te maken?


Gast

  • Gast
Ik begin alvast: Waarom zou het geen hoax kunnen zijn om mensen bang te maken?

Omdat we niet speculeren op dit forum.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Ik begin alvast: Waarom zou het geen hoax kunnen zijn om mensen bang te maken?

Omdat iedereen kon zien dat in de buitjes van deze week er een laagje stof/as achter bleef op bv auto's. Hier in noord Nederland hebben we zo goed als nooit fijstof van verkeer op onze auto's. Nu dus wel.

Zo zijn er wel meer zaken die onomstotelijk vast staan dat er wel degelijk schade is ontstaan door de as, maar de commercie heeft de overhand. Waarom hebben bv militaire vliegtuigen wel last van de as, en commerciële niet. Waarom is de zon nog altijd van een andere kleur dan voor de uitbarsting? vast niet van de schrik  :P

Maar goed, ik zal het vast helemaal mis hebben. De "deskundigen" weten het allemaal (hoe zijn die overigens deskundig op dit gebied geworden? Het was toch een vrij uniek gebeuren meen ik me te herinneren uit diverse publicaties, je kon de ene uitbarsting niet met de andere vergelijken??

Ik ben blij dat ik voorlopig geen vliegtuig in hoef  :-X