Kwaliteit brandweer sirenes

Auteur Topic: Kwaliteit brandweer sirenes  (gelezen 8314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2004, 11:03:05
Afgezien het feit dat je de sirenes erg slecht hoort (wat dan weer niet zo is als je in het hulpverleningsvoertuig zit) vind ik ook de verlichting slecht. Echter zie ik hier wel een verbetering in mede door de kleine ledlampjes, die tegen woordig ook op de dakset maar ook op de spiegels worden toegepast, zo krijg je een veel breeder deel en val je na mijn idee sneller op!

Heb trouwens nog ergens een filmpje waarbij de VC van Ede aankomt rijden met een heel ander geluid, volgens mij is de kwaliteit nie zo goed, maar ik zal hem ff opzoeken

Nog iets: WAAROM hebben ambulances andere sirenes dan de brandweer of politie???????????? Snap dat echt niet! Wanneer ze die dingen aan hebben staan moet je ze altijd voorang verlenen of het nu een ambu politie of brandweer voertuig is....


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2004, 12:28:37
aan het strand is iedereen directeur


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2004, 13:35:46
allereerst de vraag van Rover 1:

''Weet iemand overigens of er andere landen zijn waar ze honderd procent een tweetoon of een drietoon voeren?''

nee die zijn er niet, zelfs in nederland niet, ook hier worden zowel door politie als andere diensten toch een yelp of andere geluiden gebruikt.
De amerikaanse geluiden als hyperyelp en de piercer/phaser zijn inderdaad beter hoorbaar, terwijl het vermogen van deze signalen lager liggen, maar de luidspreker geeft een beter rendement op deze toon hoogte, bovendien is het richtings gevoel van deze tonen veel beter.

vraag, opmerking van Clut:

de sirenes zijn slechter hoorbaar doordat onze tonen zo laag liggen, en als het aan de werkgroep optische en geluidssignalen ligt, gaat dit nog veel slechter worden, de tonen die zij nu voorstellen, 200Hz en 500Hz kan je ongeveer beluisteren als je op de link van Marelko klikt,(geplaatst door Fly) daar vindt je een toon die airhoorn heet, deze toon klinkt nog iets hoger dan de 200Hz, en dan deze toon gecombineerd met de laagste toon van de huidige tweetoon. De airhoorn lijkt dan mischien wel een hogere attentie waarde te hebben, maar met de gangbare electronica en luidsprekers zou je minimaal 4 luidsprekers op het dak in een richting moeten monteren om het geluidsniveau te bereiken wat wordt voor geschreven.
Wat betreft de ''feestverlichting'' wil de werkgroep deze beperken door een set op het voertuig en indien noodzakelijk een set aan de voorzijde met beperkte zichthoek zodat dit alleen zichtbaar is voor de voertuigen op korte afstand, m.a.w. geen leds in spiegels, geen zijkanten en geen achterkanten.

overigens heeft de drietoon van de ambulance een wat zwevende toon, waarvan bekend is dat deze met name in de steden beter hoorbaar zijn, waardoor de politie Rotterdam al hun voertuigen met dit geluid hebben uitgevoerd, maar dan uiteraard in een tweetoon.

een probleem bij de hoorbaarheid van de ambulance is dat de regelgeving daar nog steeds niet duidelijk is en deze vaak aanvangen in de nachtstand, wat een duidelijk lager geluidsniveau is, zij passen wel weer het versnellen van de toon toe bij bijvoorbeeld bij het oversteken van een kruissing. Veel politie auto's hebben deze mogelijkheid ook, maar de diverse korpsen willen dit niet .

het ligt in de bedoelling om in de toekomst alle voorrangs voertuigen te voorzien van een tweetoon, dus ook de ambulance.
Nemo me impune lacessit


Rover1

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 18 mei 2004, 19:28:30
www.galls.com voor luistersessies van verschillende yelps, wails, phaser, hi-lo, piercer, hyperyelp, thunder enz... http://www.galls.com/techsupport.html#siren


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2004, 00:20:30
Hey,

zwaailampmaker zal gezien zijn reacties ongetwijfeld bekend zijn met het volgende bestand:

"Voorrangssignalen tegen het licht gehouden", door BZK
http://www.minbzk.nl/contents/pages/8656/RBVoorrangssignalenbwerk.pdf

Hierin wordt tal van vragen antwoord gegeven, en wordt aangegeven waar in de toekomst aandacht aan besteed gaat worden aangaande de voorrangssignalen van de hulpdiensten.

Enkele voorbeelden, die hierin aan de orde komen:
-waarom de ambulance een drietoon voert
-het gebruik van blauwe lampen door bergers e.d.
-dag en nachtstanden sirenes (er is namelijk een minimum en een maximum aan de te produceren hoeveelheid herrie)

lees het eens op je gemak door (47 pagina's!!) en je weet weer n hele boel meer :)

groetjes en veel leesplezier,
Guus Mahler


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2004, 04:34:05
hallo guus, ja dit stuk ken ik bijna uit mijn hoofd echter het is net zo doordacht als het hele C2000 verhaal, wat ons dus niet veel goeds zal brengen.
Er zijn nu twee mogelijkheden, of we voeren het net als C2000 domweg door en lopen van de ene valkuil in de andere, of ze gaan hem nog eens goed bekijken, hun huiswerk eens goed over doen, alle mogelijkheden op technische haalbaarheid onderzoeken, en eens toetsen of een en ander in de praktijk wenselijk is en uitvoerbaar, nu kan het nog.

overigens eerdere rapporten van deze strekking zijn meestal ook niet overgenomen, of slechts kleine delen daarvan, het is slechts een adviesrapport, en als ik hem lees en evalueer met de uitvoerende zijn vele aanreikingen niet haalbaar.

wederom zonde van de tijd.

overigens heb ik eerder in een andere topic dit rapport al aangehaald, naar aanleiding waarvan hier door Shave deze topic is geopend.
Nemo me impune lacessit