Politie Bikers

Auteur Topic: Politie Bikers  (gelezen 28292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #40 Gepost op: 23 december 2012, 17:32:08
Dat van die bussen heeft er misschien mee te maken dat de bikers direct onderdeel zijn van de noodhulp? Waar ze in andere regio's meestal alleen in het centrum ergens te vinden zijn, gaan deze de hele regio door en zijn ze met de bus ook gewoon een noodhulpvoertuig. Uiteraard springen ze ook regelmatig op de bike en zijn dan wel eventjes verwijderd van de bus.

Overigens in het filmpje een nieuwe bus met geblindeerde ruiten ivm dichte bak. Rijdt sinds kort rond. Er reden al 2 bussen, 1 in het Zaanse en 1 in het Waterlandse.

Omdat we in de regio een behoorlijke hoeveelheid hebben aan bikers, worden de bike-bussen steeds vaker ingezet, om dit zo effectief mogelijk te doen, komen er in beide gedeelten van de regio, Zaanse gedeelte en Waterlandse gedeelte, een bike-bus bij. Houdt dus in dat er twee bussen per robuust team beschikbaar zijn.

Ik zelf vind dit ideaal, bij veel meldingen kun je namelijk je geruisloos verplaatsen en zodoende je pakkans vergroten. De bike-driedaagse is een onderdeel van ibt training. Net zoals Me en motorrijders een aparte ibt hebben. Ik ben dan ook behoorlijk blij dat hier nog een aparte trainingsmogelijkheid voor is !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #41 Gepost op: 23 december 2012, 17:45:28
Hebben jullie dan enkel die driedaagse in het jaar als extra bike IBT?

In het Utrechtse krijgen de bikers naast de reguliere IBT nog twee of soms driemaal een extra bike-IBT.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #42 Gepost op: 23 december 2012, 18:49:41
Hebben jullie dan enkel die driedaagse in het jaar als extra bike IBT?

In het Utrechtse krijgen de bikers naast de reguliere IBT nog twee of soms driemaal een extra bike-IBT.

correct over ! Dus zoveel verschilt het niet, alleen is die driedaagse ook een manier om wat avond-oefeningen te doen etc etc

Iets met krenten en pap
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #43 Gepost op: 23 december 2012, 20:00:52
Omdat we in de regio een behoorlijke hoeveelheid hebben aan bikers, worden de bike-bussen steeds vaker ingezet, om dit zo effectief mogelijk te doen, komen er in beide gedeelten van de regio, Zaanse gedeelte en Waterlandse gedeelte, een bike-bus bij. Houdt dus in dat er twee bussen per robuust team beschikbaar zijn.

Ik zelf vind dit ideaal, bij veel meldingen kun je namelijk je geruisloos verplaatsen en zodoende je pakkans vergroten. De bike-driedaagse is een onderdeel van ibt training. Net zoals Me en motorrijders een aparte ibt hebben. Ik ben dan ook behoorlijk blij dat hier nog een aparte trainingsmogelijkheid voor is !

Super, geweldige ontwikkeling. Zou in veel meer regio's moeten gebeuren!  O0


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #44 Gepost op: 23 december 2012, 22:42:06
En bij ons krijgen we niet eens een bikeopleiding meer...

En daar is de OR van GLZ mee akkoord gegaan? Ik kan mij nog een discussie herinneren niet zo heel lang geleden binnen het buurkorps (GLM) waarbij de leiding mensen die aangaven graag te willen fietsen alvast in kleding te doen tot er een cursusplekje vrij was. Dat is door de OR tegen gehouden omdat bleek dat je dan niet verzekerd was bij een ongeval. Wat ik dan ook weer belachelijk vind omdat je lopend of op een stadsfiets net zo hard kan vallen als een mountainbike maar daar heb je dan ineens geen cursus voor nodig ???
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #45 Gepost op: 24 december 2012, 06:53:32
Bij geen vest aan, geen hesje, geen pet, als agent solo, geen bike-opleiding etc. wordt al gauw gezegd dat je dan niet verzekerd bent. Soms heb ik wel eens het idee dat het argument niet verzekerd voor alles wordt gebruikt, maar de praktijkervaringen hoor ik nergens.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #46 Gepost op: 24 december 2012, 12:09:46
Bij geen vest aan, geen hesje, geen pet, als agent solo, geen bike-opleiding etc. wordt al gauw gezegd dat je dan niet verzekerd bent. Soms heb ik wel eens het idee dat het argument niet verzekerd voor alles wordt gebruikt, maar de praktijkervaringen hoor ik nergens.

Dan ben ik vaak niet verzekerd...
geen vest - vest heb ik zelden aan (zal het vannacht weer eens proberen, maar na een uur fietsen krijg ik teveel last van de warmte)
geen hesje - alleen bij een ongeval
geen pet - pet?
solo - bike of noodhulp komt allebei voor. Als mijn collega zich op de dag van zijn dienst ziek meldt, kunnen ze natuurlijk niet voor vervanging zorgen.  >:D vaak kan ik wel aansluiten bij een bureau met meer dan 1 auto, maar dan rij ik wel solo in overleg met de meldkamer en collega's.

Ja, er zullen vast collega's zijn die dit onverantwoord vinden en dergelijke, maar dit werkt voor mij en mijn werkgebied zonder al te veel problemen.

omdat wij regelmatig biken op grote afstand van het bureau hebben we onze bus. Daar passen met gemak 2 fietsen en een boef in.
Ik ben nu bezig om onze terreinwagen te voorzien van 2 fietsendragers. We zijn in de zomer veelal aan de kust aan het werk, en met 20 kilometer strand fiets je niet zomaar van a naar b. Onze WTC heeft al toestemming gegeven voor mijn idee, alleen is er nog iemand op kantoor die mag bepalen of mijn idee handig is :D


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #47 Gepost op: 24 december 2012, 13:38:21
Afgelopen zaterdag liep ik met een collega mee die formeel gezien ook solo reed. Ik reed met hem mee, maar zonder bevoegdheden. Het is daar gewoon gebruikelijk dat de senior solo rijdt en zo ook gewoon surveillance doet/op meldingen rijdt.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #48 Gepost op: 24 december 2012, 20:37:56
Niet verzekerd bij solo rijden... Das lastig voor motorrijders, wijkagenten etc.... 098uo

Ik rij als agent vaak genoeg solo. Zo is er wel ruimte om naast de verplichte noodhulp een extra persoon in te plannen die dan nog echt politiewerk kan doen, maar voor 2 is geen ruimte.. De baas plant het zo in dus met dat argument kan hij nooit komen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #49 Gepost op: 29 december 2012, 00:52:39
Sinds vandaag hebben wij, jawel, een onopvallende Volkswagen Polo gekregen voor het Biketeam. Compleet met fietsendrager en uiteraard geen stopborden of O&G. Ik weet niet of ik nu blij moet zijn of.....