TS rukt uit met de helft van de bemanning in Bleskensgraaf

Auteur Topic: TS rukt uit met de helft van de bemanning in Bleskensgraaf  (gelezen 24809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Hoe kan een tankautospuit uitrukken terwijl de auto nog niet eens vol is (lees het artikel in onderstaande link). Het is dan wel voor een bermbrand geweest maar stel dat je een doormelding krijgt van een woningbrand bijvoorbeeld. De bevelvoeder, nummer 3 en 4 komen met eigen vervoer naar de melding toe. Als de brandweer een melding krijgt voor een dier in de sloot rukken ze ook met een halve tankautospuit uit en komt de rest met eigen vervoer zonder bluskleding.

http://www.brandongevallen.nl/artikelen.php?id=10193

Is dit eigenlijk wel toegestaan?   :-\ :-[


Brandweer Papendrecht


brwnbl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 504
  • HV geïnteresseerd
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2010, 17:07:55
Ik denk dat ze bij een prio 1 wel eerst wachten tot ze vol zijn.

Vond het ook een apart verhaal


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2010, 19:06:00
Wie weet is het wel via een telefonische alarmering gegaan.
En hebben ze gewoon netjes de afspraak gemaakt om elkaar daar te treffen.
Het is toevallig wel precies een complete uitrukploeg.  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #3 Gepost op: 21 april 2010, 20:53:27
Dit was de melding:


20-04-10 16:09:11 PRIO 2 TS527 BUITENBRAND: BERM PROVINCIALEWEG N214 6,5 WIJNGAARDEN



Wat bedoel je dan percies met een telefonische melding?
Brandweer Papendrecht


brwnbl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 504
  • HV geïnteresseerd
Reactie #4 Gepost op: 21 april 2010, 20:54:35
Dit was de melding:


20-04-10 16:09:11 PRIO 2 TS527 BUITENBRAND: BERM PROVINCIALEWEG N214 6,5 WIJNGAARDEN



Wat bedoel je dan percies met een telefonische melding?

Hij dacht misschien dat het niet via P2000 is gegaan, maar dat was gewoon wel het geval


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #5 Gepost op: 21 april 2010, 20:57:45
Het is dan wel voor een bermbrand geweest maar stel dat je een doormelding krijgt van een woningbrand bijvoorbeeld.
Theoretisch niet mogelijk, als je gestatusd staat kan je niet 'doorgemeld' worden. GMS zal het voertuig dan niet herkennen als zijnde inzetbare eenheid. Verder zie ik het probleem ook niet zo, uiteindelijk waren er zes man en was de brand uit - daar gaat toch om? Natuurlijk is het niet volgens het boekje, maar zo gaat er wel meer niet bij de brandweer. Ik kan me niet voorstellen dat de ploeg zijn eigen leven waagt door met vier man op een woningbrand te gaan rijden. Wat ik bijzonder irritant vind is het bericht op hulpdiensten.net waar ik toch een beetje een spottende ondertoon in vind, ik denk niet dat ze zich hiermee erg populair maken. 'Vroegah' ging dit in veel meer (veelal kleinere) gemeenten zo.
343, never forget.


brwnbl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 504
  • HV geïnteresseerd
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2010, 21:39:20
Theoretisch niet mogelijk, als je gestatusd staat kan je niet 'doorgemeld' worden. GMS zal het voertuig dan niet herkennen als zijnde inzetbare eenheid. Verder zie ik het probleem ook niet zo, uiteindelijk waren er zes man en was de brand uit - daar gaat toch om? Natuurlijk is het niet volgens het boekje, maar zo gaat er wel meer niet bij de brandweer. Ik kan me niet voorstellen dat de ploeg zijn eigen leven waagt door met vier man op een woningbrand te gaan rijden. Wat ik bijzonder irritant vind is het bericht op hulpdiensten.net waar ik toch een beetje een spottende ondertoon in vind, ik denk niet dat ze zich hiermee erg populair maken. 'Vroegah' ging dit in veel meer (veelal kleinere) gemeenten zo.

Er kan toch een doormelding komen via C2000? In dat geval hebben ze wel een probleem.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2010, 21:40:38
Er kan toch een doormelding komen via C2000? In dat geval hebben ze wel een probleem.
Dat vragen ze (de AC/GMC) toch niet als ze gemeld hebben dat ze onderbezet uitrukken?
343, never forget.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 21 april 2010, 21:51:42
Dat vragen ze toch niet als ze gemeld hebben dat ze onderbezet uitrukken?

Ik weet niet exact hoe alles in zijn werk gaat, maar als zij onderbezet uitgerukt zijn met de TS en die TS staat gekoppeld aan het incident dan zijn ze op dat moment in principe niet inzetbaar voor nieuwe meldingen, totdat ze zich weer inzetbaar melden. Wel kan er inderdaad via C2000 gevraagd worden of ze naar de volgende melding kunnen, maar de AC zou in principe moeten weten dat ze onderbezet zijn, de bevelvoerder kan dat eventueel benadrukken op dat moment. Bij een binnenbrand kunnen ze natuurlijk mee rijden als 2e TS, er moet dan wel een andere TS gealarmeerd worden die wel volledig bezet is. Probleem is alleen dat de inzet een beetje lastig wordt als de onderbezette TS dan als eerste ter plaatse is. Al met al een bijzonder verhaal...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 21 april 2010, 23:51:06
'Vroegah' ging dit in veel meer (veelal kleinere) gemeenten zo.

En dit gebeurd nog steeds in den lande, van Noord Holland Noord tot Hollands-Midden kan ik voorbeelden geven.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !