TS rukt uit met de helft van de bemanning in Bleskensgraaf

Auteur Topic: TS rukt uit met de helft van de bemanning in Bleskensgraaf  (gelezen 25095 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #50 Gepost op: 21 mei 2010, 23:53:21
Citaat
De 16-373 (nieuwe Toyota Hy-lux -> 16-374 voor Noord, of andersom) soms gaat mee.
Geen idee waarvoor, of de 66782 (GM-klein 4x4) moet zijn afgevoerd. Deze word/werd nog weleens ingezet bij koe/stier te water.

Toch komt iedere keer het treintje TS, HV1/HA, GSE voorbij van zuid... alhoewel die pickup misschien wel handig is als 'de stier' van Papeweg weer is baantje gaat trekken ;D (2 weken lang, elke keer rond 5uur, dezelfde stier :o)


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #51 Gepost op: 22 mei 2010, 11:02:30
Tja ik ben geloof ik niet helemaal tegen het achteraan rijden van 2 tot 4 man als dit aanvulling op de TS is. Dus als er 2 man bij een TS6 of 4 man bij een TS4 er achter aan komen dan wil ik het er nog wel over hebben. Echter meer dan 8 man is een slecht idee,

Helemaal mee eens, excuus voor de onduidelijkheid.
Laatst ben ik geheel toevallig bij een woningbrand in het gebiedje van Avenhorn geweest en daar kwamen meerdere brandweerlieden per prive voertuig aan.
Deze waren echter wél extra, de TS zat gewoon vol.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #52 Gepost op: 12 juli 2011, 09:25:46
Even een update van een wat ouder topic met een leuke anekdote.

Heb onlangs nog een videoband terug zitten kijken van een brand in een landbouwschuur in 1992. Het plaatselijke korps rukte in eerste instantie uit met 2 personen. Later werd dit aangevuld tot circa 3 á 4. Omdat 2 man toen ook al wat weinig was is ook een buurkorps gealarmeerd. Die konden echter ook maar een man of 4 op de been brengen, waarna nog een derde korps werd gealarmeerd.

Uiteindelijk waren dus drie korpsen gealarmeerd en ook de plaatselijke jeugdbrandweer werd ingezet bij deze brand. En met resultaat. De schuur ging verloren (oorzaak blikseminslag) en het dichtbij staande woonhuis kon gespaard worden.

Zomaar even een anekdote  ;)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2011, 10:47:52
Ben wel bekend met vrijwilligers die in een buurgemeente werken en daar als opstapper bij de brw. aldaar fungeren. Zij hebben vaak 2 pakken, 1 in de eigen kazerne en 1 in de auto.  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #54 Gepost op: 12 juli 2011, 10:57:34
Ben wel bekend met vrijwilligers die in een buurgemeente werken en daar als opstapper bij de brw. aldaar fungeren. Zij hebben vaak 2 pakken, 1 in de eigen kazerne en 1 in de auto.  O0

Dat komt in onze gemeente ook veel voor. Mensen die werken in een ander dorp dan het dorp waar ze bij het korps zitten, rukken mee uit met het korps in hun werkplaats. Ook worden mensen alleen aangesteld voor het korps van hun werkplaats in de dagsituatie en zijn ze 's avonds en in het weekend gewoon geen brandweerman.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #55 Gepost op: 12 juli 2011, 16:29:24
Hoe kan een tankautospuit uitrukken terwijl de auto nog niet eens vol is (lees het artikel in onderstaande link). Het is dan wel voor een bermbrand geweest maar stel dat je een doormelding krijgt van een woningbrand bijvoorbeeld. De bevelvoeder, nummer 3 en 4 komen met eigen vervoer naar de melding toe. Als de brandweer een melding krijgt voor een dier in de sloot rukken ze ook met een halve tankautospuit uit en komt de rest met eigen vervoer zonder bluskleding.

http://www.brandongevallen.nl/artikelen.php?id=10193

Is dit eigenlijk wel toegestaan?   :-\ :-[

Het incompleet uitrukken is wettelijk toegestaan, Of het binnen de regio wenselijk is, een plaatselijke aangelegenheid. Bij ons (Zuid-Limburg) werkt het als volgt.
In de dagsituatie zijn er bepaalde posten waarvan bekend is dat zij geen volledige TS kunnen leveren. Er worden dan standaard 2 posten gealarmeerd. 2 x incompleet is ook 1 x compleet.

Andere afspraak: Bij de posten waar dit sporadisch voorkomt en dus maar 1 TS wordt gealarmeerd is afgesproken dat wanneer zij incompleet zijn, er gewoon uitgerukt wordt. De AC wordt dan in kennis gesteld en vervolgens alarmeren zij een 2de TS.
 Indien compleet, echter zonder bevelvoerder wordt de OVD bij gealarmeerd.
Daarnaast hebben we nog het gedeelte Gulpen-Wittem, Vaals & Simpelveld. Daar rijd in de dagsituatie de snel inzetbare eenheid met 2 man, bestaand uit chauffeur en bevelvoerder(1 minuut kazerne). Daarnaast wordt gelijktijdig een vrijwillige TS gealarmeerd. Mocht deze incompleet zijn sluit de SIE bemensing zich bij het incident aan bij deze TS.

Verder weet ik inderdaad dat er meerder korpsen in den lande zijn waar na gekomen wordt met privé vervoer. Dat is een plaatselijke keuze. Hier komt het in ieder geval niet voor.

Tot slot vind ik het artikel op brandongevallen erg knullig over komen. Er is een bermbrand maar feitelijk willen ze een discussie uitlokken. Het hele artikel geeft mij het gevoel van deze gasten kun je beter niet bij een incident hebben als wel.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #56 Gepost op: 12 juli 2011, 18:51:25
Het incompleet uitrukken is wettelijk toegestaan, Of het binnen de regio wenselijk is, een plaatselijke aangelegenheid. Bij ons (Zuid-Limburg) werkt het als volgt.
In de dagsituatie zijn er bepaalde posten waarvan bekend is dat zij geen volledige TS kunnen leveren. Er worden dan standaard 2 posten gealarmeerd. 2 x incompleet is ook 1 x compleet.

Andere afspraak: Bij de posten waar dit sporadisch voorkomt en dus maar 1 TS wordt gealarmeerd is afgesproken dat wanneer zij incompleet zijn, er gewoon uitgerukt wordt. De AC wordt dan in kennis gesteld en vervolgens alarmeren zij een 2de TS.
 Indien compleet, echter zonder bevelvoerder wordt de OVD bij gealarmeerd.
Daarnaast hebben we nog het gedeelte Gulpen-Wittem, Vaals & Simpelveld. Daar rijd in de dagsituatie de snel inzetbare eenheid met 2 man, bestaand uit chauffeur en bevelvoerder(1 minuut kazerne). Daarnaast wordt gelijktijdig een vrijwillige TS gealarmeerd. Mocht deze incompleet zijn sluit de SIE bemensing zich bij het incident aan bij deze TS.

Verder weet ik inderdaad dat er meerder korpsen in den lande zijn waar na gekomen wordt met privé vervoer. Dat is een plaatselijke keuze. Hier komt het in ieder geval niet voor.

Tot slot vind ik het artikel op brandongevallen erg knullig over komen. Er is een bermbrand maar feitelijk willen ze een discussie uitlokken. Het hele artikel geeft mij het gevoel van deze gasten kun je beter niet bij een incident hebben als wel.
Incompleet uitrukken gaat hier niet gebeuren. En al helemaal niet een voertuig prio 1 laten rijden zonder bevelvoerder.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #57 Gepost op: 12 juli 2011, 19:12:32
Incompleet uitrukken gaat hier niet gebeuren. En al helemaal niet een voertuig prio 1 laten rijden zonder bevelvoerder.

Tja, dat zijn keuzes.
Van de andere kant 5 man stil laten staan terwijl je dit kunt ondervangen door een OvD bij te alarmeren is natuurlijk ook iets over te zeggen. Ideaal is het allemaal natuurlijk niet maar feit blijft dat je steeds vaker van dit soort oplossingen ziet omdat posten onderbezet zijn met name in de dagdienstsituatie.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #58 Gepost op: 12 juli 2011, 19:15:55
Tja, dat zijn keuzes.
Van de andere kant 5 man stil laten staan terwijl je dit kunt ondervangen door een OvD bij te alarmeren is natuurlijk ook iets over te zeggen. Ideaal is het allemaal natuurlijk niet maar feit blijft dat je steeds vaker van dit soort oplossingen ziet omdat posten onderbezet zijn met name in de dagdienstsituatie.
Tja, een nieuw voertuig alarmeren dan maar :) Is hier zover ik weet in de hele regio NHN not done om incompleet uit te rijden als 1e voertuig, dat dit el gebeurd is de keuze van de bevelvoerders natuurlijk, maar stel je rijdt uit met 4 man en ter plaatse is daadwerkelijk hommeles en je kan het niet handelen.. stront aan de knikker. Wanneer een post in mijn korps niet gedekt is gaat het voertuig simpelweg buiten dienst.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #59 Gepost op: 12 juli 2011, 19:26:02
Tja, een nieuw voertuig alarmeren dan maar :) Is hier zover ik weet in de hele regio NHN not done om incompleet uit te rijden als 1e voertuig, dat dit el gebeurd is de keuze van de bevelvoerders natuurlijk, maar stel je rijdt uit met 4 man en ter plaatse is daadwerkelijk hommeles en je kan het niet handelen.. stront aan de knikker. Wanneer een post in mijn korps niet gedekt is gaat het voertuig simpelweg buiten dienst.

Ik snap jouw beweegredenen heel goed, ik ben echter bang dat we er in de toekomst niet meer onder uit komen. Daarnaast zijn er bij ons korps plannen om meer maatwerk te leveren. Zo zou het kunnen zijn dat bij een OMS met 2 man de weg opgegaan wordt, bij een buitenbrand 4 man en bij een binnenbrand 2x TS4 of 1x TS4 + TS6. Timmer me niet vast op de getallen, het zijn maar voorbeelden. Overegens wel apart om te zien dat we overal nog verschillende procedures hebben in den lande.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.