Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 16883 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Gepost op: 17 mei 2004, 16:08:54
Ik hoor de laatste tijd vaak dat de KNRM een zogenaamde declared unit is. Nou wil ik graag weten wat dit precies inhoudt, waar dat staat en hoe het nou allemaal zit.. bij voorbaad dank.




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2004, 19:42:13
Beste Jeff. Een declared Unit is een eenheid van een organisatie waar de kustwacht een overeenkomst mee heeft. Deze overeenkomst regelt de inzet, de te volgen protocollen, de verantwoordelijkheden en wie wanneer waarover de leiding heeft. Allemaal geregeld in het opplan-SAR. (operationeel plan search and rescue) De overeenkomsten met o.a. de Marine, KNRM en Wings over Holland zijn daar als bijlage bijgevoegd. Door deze overeenkomst heeft de KNRM bijvoorbeeld de inzet en operationele leiding in handen gegeven van de Nederlandse Kustwacht. Als de kustwacht mag kiezen uit de inzet van verschillende soorten eenheden zal haar voorkeur altijd uitgaan naar declared Units, boven die van de reddingsbrigade of HOGE.
Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb...

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2004, 23:50:47
Volgens mij is de term declared units inmiddels achterhaald en spreekt men nu van SAR eenheden. Die hebben een overeenkomst met de Kustwacht, de anderen zijn dus (volgens de Kustwacht) geen SAR eenheden.

Ik vraag me al langer af waarom op sommige KNRMboten SAR staat en op andere niet, weet iemand hoe dat zit? Of kijk ik niet goed?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2004, 00:07:55
Declared units (ook wel designated units) zijn die eenheden welke specifiek zijn aangewezen in de nationale overeenkomsten als reddingseenheden. In ons land zijn dat ter ondersteuning van ons gecombineerde maritieme en aeronautische RCC de vliegende eenheden van de MLD en de reddingsboten van de KNRM, deze zijn dus verplicht om naar hun mogelijkheden hulp te verlenen op aanvraag van het RCC. Alle overige diensten waar mogelijk overeenkomsten mee zijn, worden non-declared units genoemd (deze zijn dus door de RCC niet opeisbaar). De opzet en het functioneren van deze SAR diensten  zijn geregeld in internationale overeenkomsten, waarvan de SOLAS de bekendste is en de uitwerking te vinden is in de IAMSAR.
Overigens neem ik aan dat op termijn alle reddingboten van de KNRM wel voorzien zullen worden van het opschrift SAR, dit in navolging van o.a. de DGzRS, dit voor de duidelijkheid naar zowel hulpbehoevenden als andere hulpverleners.

Kees  8)


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2004, 00:39:06
In een rapport van de Raad voor transport Veiligheid wordt ook het een en ander uitgelegd over de werkwijze met declared en non-declared units.

http://www.rvtv.nl/data/982064763.pdf

Dit is een rapport uit 1999, beetje gedateerd, zijn er ook beschrijvingen van de huidige situatie?


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2004, 12:23:54
Ik denk dat het te maken heeft met de ruimte op de boten. Als je naar de KNRM boten kijkt zie dat de grootste boten tot aan de nieuwste type Harder: de proto 1, voorzien van het SAR-merk.
Meestal als er een SAR-actie is zijn de grote boten ook aanwezig, dus kom je het SAR-merk wel tegen.

Groetjes Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2004, 15:21:57
Nou,.... SAR is niet beschermd hoor, iedereen mag dat op z'n bootje plakken( denk maar aan vd SAR, een voetballer of de Stichting Alternatieve relatiebemiddeling).  Hier is SAR zelfs een procedure, in de alpen doen ze er ook aan. Zodra je iemand aan het opsporen bent om 'm te redden ben je een SAR eenheid. De kustwacht legt daar zo haar eigen lat tegenaan en dat mag. Onlangs zeiden ze (mijn vriendin, mevrouw vogeltje)  dat de Seeker geen reddingsboot was. Daar moest ik toen even om lachen! De dag daarna wordt ik wel weer door de kustwacht gebeld of ik de bijzonderheden voor hen had over een Belg op een motorjacht die ik binnen gesleept had. Geef mij maar de vroegere kustwacht, die minder burocratisch te werk ging en nog wist waar het om ging.
Zowiezo verliest de kustwacht  :( met al die OVD'tjes die hun eigen plan trekken hier enorm aan invloed. Straks mogen ze alleen nog maar alarmeren.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2004, 00:24:27
OP zich wel handiog om op alle boten het zelfde te zetten, echter op een floatje is niet alle ruimte om wat op te zetten. Zeker de grote boten zullen in de grote vaargeulken op zee worden ingezet, waarbij teksten als SAR van belang kunnen zijn.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 11:13:13
Zo is dat, herkenbaarheid is erg belangrijk. De Chester en de Seeker zijn al uniform herkenbaar aan het woord

RESCUE
 
op de voorkant, in wit reflekterende hoofdletters. Ik heb er vertrouwen in dat de rest van Nederland snel zal volgen... :D

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 12:36:13
ik garandeer van niet, het staat 1 op de plaats waar je normaal de naam van het schip verwacht. Dus heten we tegenwoordig allemaal rescue. En het zijn maar twee boten op het gooimeer die goed met elkaar bevriend zijn waarvan er een voor opleidingen wordt gebruikt door een bal. En de ander door een zelfstandig opererende organisatie. Dit zal niet tot uniformitiet leiden
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord