Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 16882 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #30 Gepost op: 24 mei 2004, 19:47:57
Maar om terug te komen op het onderwerp zou je in principe dus een afspraak met de kustwacht kunnen maken dat je als reddingsbrigade declared unit word..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2004, 13:52:00
Bijna denk ik, je kan praten met de kustwacht wat je moet doen om declared unit te worden en kijken of je dergelijke afspraak kan maken. Mijn verwachting is niet dat je snel declared unit zal worden, er moet aan voorwaarden voldaan worden en het moet duidelijk meerwaarde hebben.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2004, 00:03:46
Als je mijn eerdere posting leest, dat kan dus niet.
De KNRM is de enige vaste partner in Kustwachtverband aan wie het varend redden is gedelegeerd. Dit is historisch zo gegroeid.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2004, 23:39:56
hiernaast is de marine, klpd, duane en dergelijke ook als declared unit dus ze staan niet helemaal alleen

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2004, 23:44:44
Als je mijn eerdere posting leest, dat kan dus niet.
De KNRM is de enige vaste partner in Kustwachtverband aan wie het varend redden is gedelegeerd. Dit is historisch zo gegroeid.

Kees  8)

De reden die de kustwacht mij opgeeft is niet dat het historisch zo gegroeid zou zijn. Het zou zijn omdat het "reddingsbrigadewereldje" te versnipperd zou zijn (autonome brigades) en het haalbaar/wenselijk zou zijn met iedere brigade op maat aangepaste afspraken te maken. Als alle brigades een aangepaste overeenkomst aangeboden zou kunnen worden en afspraken zouden kunnen worden gemaakt met één vertegenwoordiging waren de contrakten al getekend geweest.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #35 Gepost op: 28 mei 2004, 09:50:45
De kustwacht kan wel met alle brigades een afspraak maken maar het heeft alleen nut als er nog geen boten in de buurt beschikbaar zijn. Volgens mij worden andijk en zeevang wel via kustwacht opgetrommeld.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 28 mei 2004, 11:04:43
De nederlandse staat is middels internationale verdragen gebonden aan het organiseren en in stand houden van een doelmatige noodhulpverlening op zee.
Een declared unit is een aangewezen SAR eenheid, m.b.t. vliegende eenheden is dat de MLD van de KM en ten aanzien van de varende eenheden de KNRM. Je moet de declared units en het RCC zien als een eenheid waarbij de onderdelen ten opzichte van elkaar dwingende verplichtingen hebben.
Er zijn contracten met bergers maar dit zijn non-declared units die mogelijk gebruikt kunnen worden t.b.v. SAR acties. Ook overeenkomsten met diensten in Kustwachtverband, zoals Douane en RWS maakt hen niet tot declared unit (zij zijn geen specifieke eenheden die een SAR taak hebben).
Informeren/alarmeren door of vanwege de Kustwacht heeft verder ook niets met "declared" zijn te maken. Alleen kun je als non-declared unit "nee" verkopen (moet natuurlijk wel terecht zijn). En het RCC is niet verplicht om een non-declared unit te infromeren/alarmeren. Als achteraf mocht blijken dat het RCC verkeerd heeft gehandeld door niet of onvoldoende hulp in te roepen van non-declared units zal zij daarvoor verantwoording af moeten leggen.
Voor de duidelijkheid, ook de schipper van een declared unit is de eindverantwoordelijke t.a.v. de veiligheid van zijn schip en bemanning.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 2 juni 2004, 14:00:05
Alleen kun je als non-declared unit "nee" verkopen (moet natuurlijk wel terecht zijn). En het RCC is niet verplicht om een non-declared unit te infromeren/alarmeren. Als achteraf mocht blijken dat het RCC verkeerd heeft gehandeld door niet of onvoldoende hulp in te roepen van non-declared units zal zij daarvoor verantwoording af moeten leggen.

Kees  8)
 

Het is kennelijk weer niet overal gelijk, Kees:

Hier (Gooi- Eem IJmeer) is de kustwacht verplicht non declared units te alarmeren, er is niets anders. Bovendien klopt het niet dat er een "goede reden moet zijn" dat een non declared unit niet uitrukt. De reddingsbrigades zouden na een alarmering gewoon niets van zich kunnen laten horen. Er volgen dan geen sancties ofzo.

Andersom als de kustwacht niet of onvoldoende (non declared units) alarmeert heb je gelijk, dan komt er gedonder in de glazen ;D.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 2 juni 2004, 16:22:10
Ook een declared unit kan nee verkopen als deze goede redenen heeft. Dit kan zijn dat het onverantwoord is gezien het weer of dat het technisch niet moglijk is. Kan me voorstellen dat je met een floatje 500 niet alles aan kan (wel veel natuurlijk maar er zijn grensen), dus hierom zou je ook nee kunnen verkopen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 2 juni 2004, 17:55:54
Precies, de spijker op z'n kop. Declared units hebben wat uit te leggen als ze ergens niet heen gaan. Non declared Units kunnen ergens gewoon niet heen gaan. Een uitzondering is als ze op het water zijn, dan vallen ze onder de schepenwet en zouden ze (net als ieder ander in dat geval)  ter hulpverlening toe moeten snellen. Maar thuis kunnen ze zonder opgaaf van redenen bij de open haard blijven zitten. Nu ook: alarm vanmiddag voor RB Naarden en RB Almere. Konden allebei niet (gewoon niet kunnen, is toch ook een goede reden?) dus gaat RB Huizen maar weer, die kan (bijna, 99%) altijd. Bij een KNRM station wat operationeel in gemeld is lijkt het mij ondenkbaar dat er niet gevaren kan worden "want we kunnen niet vandaag". Dat is het verschil zo een beetje. En ik begrijp best dat de kustwacht niet zo'n zin heeft om daar bij de RB in te duiken.


Henk