Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 16879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 2 juni 2004, 18:48:23
Niet kunnen daar kan de kustwacht niet op rekenen, wat minder snel is mogelijk (10min in plaats van 3 of 4  min). Je zal een goede inzet moeten kunnen leveren wil je als serieus partner aan gesproken worden. En niet kunnen kan dus liggen aan defecte boot, onmogelijk weer voor type boot (niet op randmeren) maar niet om personeel te kort. Als dit vaker voorkomt dan is de keuze makkelijk gelijk de boot optrommelen die wel altijd reageerd.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 4 juni 2004, 14:01:12
Hier (op de Randmeren) is het eigenlijk nog erger. Het commando ligt in handen van de OVD, de brandweer rukt steeds verder op. Deze OVD wordt niet gehinderd door enige kennis van zaken van hoe het op het water gaat en handelt de zaken af met z'n mannen. Van enige coördinatie met de overige scheepvaart is geen sprake. Zo was zondagochtend een boot in brand in de vaargeul. Tegen iedereen werd gebruld "blijf op afstand", maar op het idee de vaargeul te stremmen komt niemand. Op afstand, maar de vier reddingsbootjes liggen allemaal nieuwsgierig bij de brandende boot met hun nylon pakkie's. Ik ben voor aparte brandweerboten, bij voorkeur van niet brandbaar materiaal  ;D, die ingezet worden onder een OCC, liefst een declared Unit, die weet hoe het op het water dient te gaan.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #42 Gepost op: 4 juni 2004, 15:50:30
Een brandblussen aan boord van een schip is de taak van de bamanning zelf als dit schip aan het varen is. Anders kan je een brand nooit effectief bestrijden op het water. Hiervoor wordt er in de scheepvaartopleidingen ook aandacht aan besteed op mensen op leren hoe brand te bestrijden. Voor de brandbestrijding izjn rubberbootjes inderdaad geen idiaal, verder zijn de overlevingspakken ook niet erg geschikt voor brandbestrijding. Moet de brandweer de scheepvaar6t stremmen of iemand anders, ik denk de brandweer zich moet ontfermen over de brand en de rest moet over laten aan iemand anders.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #43 Gepost op: 4 juni 2004, 17:01:20
Met scheepvaartopleidingen krijg je inderdaad een brand bestrijdings training, echter zijn er bij die schepen middelen aan boord om een brand te blussen.. Op de gemiddelde bayliner is dit niet het geval.... Verder is het stremmen van de scheepvaart taak van de politie


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 4 juni 2004, 18:06:30
De ellende is dat de OVD zich wel opwerpt als incident manager. Maar vervolgens alleen met z'n eigen AC communiceert.  als er voldoende reddingsboten zijn vind ik het juist een reddingsbigadetaak de scheepvaart op een afstand te houden. Natuurlijk hebben wij via de Kustwacht om assistentie van de KLPD verzocht, maar dat duurt altijd even eer dat die er zijn. Toch als je dan de vaarweg afsluit, tot waar? Wanneer is tie weer vrij? Zijn toch allemaal zaken waar de OVD de leiding over zou moeten hebben.
 
En eigenlijk is de kustwacht als wal station OSC tot dat een eenheid als OSC benoemd is.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #45 Gepost op: 4 juni 2004, 19:53:14
Stremming vaarwater is een zaak van de vaarwegbeheerder.

Kees  8)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #46 Gepost op: 4 juni 2004, 20:08:34
Henk wat voor boot was het? Elke speedboot heeft verplicht een brandblusser bij en de meeste binnenvaart schepen hebben een co2 instalatie voor in de machine kamer.
Ik zelf heb voor mijn opleiding een curcus fire fighting en advance fire fighting. En elke maand een brandrol. Ik heb ook wel eens een beginnende brand aan boord gehad, maar gelukkig hebben we een goed brandontdekkingsysteem.

We hebben hier ook een aantal keer een brandend jacht gehad, de ene was nog snel te blussen met een poederblusser. De ander was verloren, aangezien de regering geen geld heeft om om de kilometer een brandweerboot neer te leggen zal je het toch zelf moeten doen. Ik weet toen dat er wel een korps aan land stond en het jacht er toen heen is getrokken alleen de trossen brande door. Maar het blijft gewoon als je er maar op tijd bij ben.  En ik denk dat als je als brigade een goede opleiding op brandbestrjding hebt gehad je best ter plaatse kunt gaan. En natuurlijk de juiste middelen heb.

Maar ik herinner me ook van jullie nog een inzet met een rubberboot met polyester pakkies an die een brandje gingen blussen met het opspattende water van je schroef, toen was je daar nog heel erg trots op(al zie ik het nut nog steeds niet) ben je die actie misschien vergeten anders wil ik je wel effe op de hoogte brengen. ;D
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 4 juni 2004, 23:53:08
Maar wij gaan niet tegen de brandende boot aanliggen, dat gebeurde zondag wel.
Één met brandweer aan boord, één om foto's te maken en één uit nieuwsgierigheid. De waterhoos van ons komt 15 m ver, dan ben je nog een beetje op afstand. Dit bootje werd geblust door 'n van de reddingsboot op het jachtje overstappende brandweerman.




Persbericht en foto RB Blaricum:
Citaat
Bootbrand op Gooimeer
Datum: 30/5/2004


Een motorjacht met 4 opvarenden is op zondagmorgen kort voor 12 uur in brand gevlogen.

Het jacht 'Makkie' voer ter hoogte van de haven van Huizen toen de brand opgemerkt werd.

De brand is vermoedelijk ontstaan bij de motor.

Passanten probeerden de brand te blussen maar dit had geen effect. Reddingboten uit Almere, Blaricum en Huizen waren zeer snel ter plaatse. De opvarenden en een huisdier zijn door de reddingboten in veiligheid gebracht. Twee van de opvarenden zijn voor controle naar Ziekenhuis Gooi-Noord gebracht nadat ze last hadden gekregen van ademhalingsmoeilijkheden. De brandweer van Huizen welke aan boorde van reddingboot 'de Gooier' was heeft de brand geblust. Hierbij werden ze geassisteerd door de overige reddingboten.

Tijdens de bluswerkzaamheden was de vaargeul korte tijd gestremd.
 

Dat laatste deden wij dus maar in overleg met de kustwacht, met de OVD hebben wij geen kontakt, die staat op een brandweerkanaal.... De samenwerking met Blaricum verliep verder goed, niets op aan te merken. Maar die OVD... Op de achtergrond leiding geven aan een inzet zonder communicatiemiddelen...
hmm  ::)

Ik lees nu trouwens dat de andere reddingsboten "aan het assisteren waren"  ;D

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #48 Gepost op: 5 juni 2004, 00:22:56
Als er iemand aan boord gaat is het taak van de brandweer, in Zeevang zijn de boten zo uitgerust dat er een pomp van de brandweer goed op past... de meeste boten op de randmeren zijn hier echter te klein voor en word dit dus moeilijk... verder ben ik nog steeds van mening dat het stremmen van vaarwegen taak van de politie is, je kan met je reddingsbrigade leuk vertellen dat de vaarweg gestremt is, maar als mensen zich hier niet aan houden kan je niks uitrichten, de politie wel..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #49 Gepost op: 5 juni 2004, 10:29:03
Als er iemand aan boord gaat is het taak van de brandweer, in Zeevang zijn de boten zo uitgerust dat er een pomp van de brandweer goed op past... de meeste boten op de randmeren zijn hier echter te klein voor en word dit dus moeilijk... verder ben ik nog steeds van mening dat het stremmen van vaarwegen taak van de politie is, je kan met je reddingsbrigade leuk vertellen dat de vaarweg gestremt is, maar als mensen zich hier niet aan houden kan je niks uitrichten, de politie wel..

Ben ik met je eens, maar gelukkig hebben de reddingsboten van de Randmeren een grootte waarin je nog wat gezag uitstraalt. Er was een huurbak die er niets van bergreep, in zo'n geval zet ik de RIB even tegen de zijkant  ;D  dan heeft zo'n schuit niets meer in te brengen en gaat hij waar ik wil... 8)

Over het algemeen is er begip voor bij het zien van een brandend jachtje.

Maar je hebt gelijk, politie dient af te zetten.

Henk