Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 16884 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #50 Gepost op: 5 juni 2004, 20:26:52
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de vaarweg, bij ons wordt het verkeer gestremd door de post met behulp van de boten van RWS en de KLPD.
Maar Henk heb zelf ook wel een s zo;n inzetje gehad, en inderdaad als de gas fles omploft ben je de LUL want die staat niet bij elk schip veilig, al zijn er die het wel goed voor elkaar hebben. Maar als je er op tijd bij ben en de Machine KAmer vol CO2 zet is het klaar. En je kan wel op 15 meter gaan liggen wachten maar dan is het jacht zo ie zo verloren.  Maar jij twijfeld dus ook aan de capaciteiten van de brandweer van Huizen. Misschien moeten jullie gewoon op het brandweer porto kanaal gaan zitten als je met de OVD wilt communiceren, het is normaal zo dat jij je meld bij de OVD als je ter plaatse komt en niet dat de OVD jouw roept. En ik weet zeker dat je geen eens door de OVD bent gealameerd dus tel je voor hem niet mee.

Er is een tijdje geleden een boekje uitgegeven door de KNBRD ;Db en de watersportvereniging "hoe een brand ter voorkomen aan boord van een plezier jacht".
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 5 juni 2004, 20:46:42
MMmmm. Ik twijfel aan de capaciteiten van de brandweer op het grotere water.  Niet alles van wat op het land toegepast wordt werkt ook op het water... Er is voor de inzet van brandweer op het water bijzondere kennis nodig (zoals in Rotterdam). Een korps hier vertelde me dat ze wel degelijk op de marifoon uit konden komen, want ze hadden "het marifoonkanaal" in de mobi laten zetten.

vroeg ik: "welk kanaal?"

antwoordt ie "hoezo, welk kanaal"   ???  

;D  ;D

We hebben het hier tientallen jaren zonder brandweer "gered", ze hebben geen idee hoe het op het water er aan toe gaat, maar nemen nu wel ineens de leiding als het interessant genoeg wordt. In het begin zagen ze wel brood in het hele gebeuren en wilden ze de leiding over elke omgevallen surfer, maar daar waren ze gauw van genezen,  veel te druk, hadden ze geen tijd meer voor brandjes, dat is niet praktisch (voor een brandweer  ;D )

Een opleiding als je brandjes blust is wel handig. Als je niets hebt geleerd sta je maar wat te klungelen met je blussertje en is iedere brandblusser te snel leeg

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #52 Gepost op: 5 juni 2004, 20:56:16
Maar als reddingboot schipper kom je daar toch wel achter 10, 13, 16, 67,00, 06, 08 of een ander kanaal waar jullie plaatselijk op werken. Maar hier gaat het ook niet altijd lekker, al komt brand aan boord van jachtjes niet zo heel vaak voor. Maar denk dat je toch op hun aangewezen ben of je moet zelf een pomp hebben staan zoals Huizen. Bij ons is er de enigste berger die een convenant met de kustwacht heeft actief deze, is dus een hulpverlener maar zodra deze langs zij ligt en alles veilig is belt ie ook effe met de verzekeraar van het jacht om te zegen dat de meter gaat lopen.
Vorige week nog, een bootje  omhoog met een gat in de romp, halen ze een bok erbij en 's avonds om 11 uur melden hij zich pas uit bij de KWC. tjing tjing
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #53 Gepost op: 8 juni 2004, 10:43:01
Net hoe de afspraken met de brandweer zijn, er zijn knrm stations waar ze met de brandweer uitvaren bij brand (enkhuizen) maar er izjn ook branden waarbij de opstappers blussen en de opvarenden oppikken. Is net hoe de afspraken zijn en wie en of de brandweer gelijk wordt gealarmeerd (wachten is vaak geen tijd voor). Verder zijn brandweermannen het weken op boten niet gewent.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #54 Gepost op: 9 juni 2004, 22:47:30
Henk,

Ik heb een vraagje over de inzet van de brandweer op het water. Ik kan op de foto niet goed zien of de brandweer redvesten omheeft. Gezien het grote belang dat brandweer -terecht- aan eigen veiligheid toekent vraag ik me af hoe dit zit. Het lijkt me dat een brandweerman die met zijn pak aan en fles om te water raakt vrij snel uit het zicht is verdwenen. En weet iemand of brandweerademlucht onder water werkt?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #55 Gepost op: 9 juni 2004, 22:59:45
Als ik de foto zo bekijk heeft 'ie geen redvest om... :-\

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 9 juni 2004, 23:49:03
Over welke foto hebben jullie het..

Een Ademluchtset van de brandweer doet het maar tot 1 meter onder water..

Een brandweer man dient ten alletijde een redvest om te hebben. die ze met ademluchtset kunnen dragen..

Maar gaan we nu niet te veel of-topic...?


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #57 Gepost op: 10 juni 2004, 00:18:19
op de sitye van brandweer Huizen staan duidelijke foto´s hier zie je dat de brandweer vesten om heeft maar geen hitte bestendige, de brigade leden hebben geen vesten om dus waarschijnlijk hebben ze dezen afgestaan. In principe een goed idee alleen niet als ze daarna met je vest aan boord van een brandend schip stappen want dan smeulen ze weg, ons brandweer korps heeft de zilveren hiite bestendige vesten. Maar ik weet niet of deze ook in een tas zitten of alleen op de waterongevallen wagen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 10 juni 2004, 00:19:49
over deze foto Peter:



En nee, in mijn optiek heeft dat veel te maken met "declared" Unit zijn.

Zoals dat bootje van de brandweer dat afgelopen zondag dapper het Markermeer op ging, 3,5 m rubbertupper met twee duikers, één brandweerman en een stuk of wat poederblussers, we kwamen ze tegen op de terugweg naar Huizen en hadden allang een sitrap gegeven dat het alleen om rook ontwikkeling door een oververhitte keerkoppeling ging. .

"kunt U mij ook de weg naar het brandende vrachtschip vertellen???" (39 m 60 ton ofzo) vroegen ze aan ons.


 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Het moet niet gekker worden, ga naar huis joh!!

geef mij dan maar liever nog die declared Units, ook al hebben die het af en toe wat hoog in de bol. :P

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #59 Gepost op: 10 juni 2004, 14:20:21
Op een boot van dat formaat heb je ook niets aan een paar poederblussers dus kan je dat ook maar beter laten. Deze zijn toch aan boord van de meeste schepen dus waarom met een rubberflubber die kant op varen. Je kan beter met een paar brandweer mannen aan boord van de Frans Verkade stappen en hiermee gaan blussen als met een klein bootje die kant op gaan. Hiervoor zou er ook gewoon meer contact moeten izjn tussen het KWC, de brandweerkorpsen en de RAC's. Dit voorkomt een hoop misverstanden.

9910001
9910001