Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 16993 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #70 Gepost op: 17 juni 2004, 13:32:46
De frans is toch duidelijk beter uitgerust dan de boot op de foto. Daar zit net een marifoon en en stevige sleeptros op en verder niet veel. Een valentijn heeft wel ies meer aan boord dan je net genoemd werd. Ga er gemakshalve van uit de frans verkade gelijk is uitgerust als de andere valentijns. Op de plaatsen waar er bergers actief izjn worden er meestal goede afspraken gemaakt. Op terschelling is dit zeker het geval. Doordat er niet in alle gebieden een berger constand actief is zalk de knbrm dit werk ook uitvoeren.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #71 Gepost op: 21 juni 2004, 19:49:04
Sleep klussen zijn eigenlijk gewoon voor bergers.. Wij hebben er op het Markermeer geen last van, daar zijn simpelweg geen snelle bergers.. maar eigenlijk is het broodroof om de schepen gratis naar de haven te slepen


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #72 Gepost op: 22 juni 2004, 12:40:32
In goed overleg is er het een en ander mogelijk. Als de klant geen berger wil maar een reddingsboot dan is dit zijn recht. De KNRM is altijd herkenbaar en geeft geen rekening, een bijdrage is altijd welkom. Dat de berger een rekening sturen spreekt voor zich. De reddingsboot moet zich om de slachtoffers ontvermen en de berger om het schip. Nu wordt de zwarte piet erg naar de reddingsboten gespelld maar alle bergers gaan ook niet altijd vrij uit door zich voor te doen als reddingsboot en zo de klanten laten denken dat ze geen rekening krijgen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 27 juni 2004, 18:49:02
In goed overleg is er het een en ander mogelijk. Als de klant geen berger wil maar een reddingsboot dan is dit zijn recht. De KNRM is altijd herkenbaar en geeft geen rekening, een bijdrage is altijd welkom. Dat de berger een rekening sturen spreekt voor zich. De reddingsboot moet zich om de slachtoffers ontvermen en de berger om het schip. Nu wordt de zwarte piet erg naar de reddingsboten gespelld maar alle bergers gaan ook niet altijd vrij uit door zich voor te doen als reddingsboot en zo de klanten laten denken dat ze geen rekening krijgen.

9910001

910001 je schrijft: Als de klant geen berger wil maar een reddingsboot dan is dit zijn recht..

Maar als de KNRM kiezen inhoudt dat je dan gratis geholpen wordt, valt die keuze natuurlijk niet zo moeilijk. Natuurlijk treft de schipper van de boot met motorstoring na het maken van zo'n keuze geen blaam. Maar er is weldegelijk laakbaar handelen van de KNRM: er is immers sprake van oneerlijke concurrentie en machtsmisbruik. Oneerlijke concurrentie omdat de KNRM werkt met giften, zonder winst oogmerk (nou..., euuh, ze houden natuurlijk wel van geld, want je kan daarmee zoveel leuke dingen doen) en met onbetaalde krachten. Daartegen leg je het als berger natuurlijk altijd af. Bovendien wordt de pechvogel vaak al in een vroeg stadium telefonisch door de reddingsdiensten gewaarschuwd voor de "naderende kapers" welke een aanslag zullen doen op de portemonnee. En wie is daar nu niet gevoelig voor? Hulp van de berger dient geweigerd te worden want de gratis reddingsboot is onderweg! Machtsmisbruik is het als de KNRM stelt de leiding over het schip met motorpech en alle andere eenheden in de verre omtrek te hebben op grond van het declared Unit zijn en het daaraan door haar (de KNRM) automatisch gekoppelde OSC zijn. Ik ben redder in hart en nieren en het slepen van schepen vind ik schitterend, maar ik ontzeg tegelijkertijd de berger zijn recht op bestaan niet. En dat doe je wel als je diensten, waar hij z'n brood mee verdient, gratis aanbiedt. Als je dan zo nodig moet slepen, vraag er dan gewoon ook geld voor.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #74 Gepost op: 27 juni 2004, 20:45:20
Ook deze discussie gaat een beetje off-topic...

Maar als een reddingsboot, gaat slepen en dit niet over laat aan andere partijen, heeft dit als nadeel, na deze unit ook niet beschikbaar is voor andere misschien meer spoedeisende levensbedreigende incidenten.

Ik vind dat weldegelijk een afweging. Een brandweerkorps brengt een autowrak toch ook niet meer naar een schadeherstelbedrijf...
Hoe wel de vergelijking op een paar kleine punten misschien mank gaat., Zou een reddingsboot dus meer de first responder c.q. de brandweerkorps moeten zijn en niet de berger..

Breng het incident onder controle, en laat het daarna aan anderen over, zodat je zelf weer beschikbaar ben voor andere spoedeisende taken..

En slepen brengt je exploitatiekosten zeker als je er niets voor vraagt flink omhoog. Extra brandstof kosten en extra aanslag op smeermiddelen, en slijtage van je motor en boot.. en alle middelen..
Maar ja er zijn altijd clubs die niet over geld hoeven nadenken.. of lijkt dat soms maar zo...


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 27 juni 2004, 22:24:05
Ik denk dat ook de KNRM juist heel erg goed hierover nadenkt. Als die wegenwacht te water diensten ophouden kost dat vele giften en gaven van watersporters per jaar en ook centjes van de verzekeringen.
Overigens kun je je afvragen als een aantal diensten niet meer zouden worden verricht, of die omdat ze weinig interessant zijn voor bergers niet automatisch na enige tijd echte noodgevallen zouden worden wat nog meer moeite en geld kost.
Ook is de betreffende reddingsboot dan al bemand en op het water en als er een dringend noodgeval komt wordt dat sleepkarweitje echt wel voor de spijker gegooid indien nodig. Mogelijk is men in een aantal gevallen ook juist eerder ter plaatse.

Kees  8)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #76 Gepost op: 27 juni 2004, 22:30:27
Maar je kan het ook zien als een soort van verzekering, omdat alle watersporters een jaarlijkse donatie doen(premie) kan de knrm en andere reddingsdiensten uitrukken, en kunnen de enkele boten geholpen worden.  En er is wel een vershil, een berger moet er van leven en die de meeste reddingsboten varen met een vrijwillige bemanning.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #77 Gepost op: 27 juni 2004, 23:46:03
Ik denk dat ook de KNRM juist heel erg goed hierover nadenkt. Als die wegenwacht te water diensten ophouden kost dat vele giften en gaven van watersporters per jaar en ook centjes van de verzekeringen.
Overigens kun je je afvragen als een aantal diensten niet meer zouden worden verricht, of die omdat ze weinig interessant zijn voor bergers niet automatisch na enige tijd echte noodgevallen zouden worden wat nog meer moeite en geld kost.
Ook is de betreffende reddingsboot dan al bemand en op het water en als er een dringend noodgeval komt wordt dat sleepkarweitje echt wel voor de spijker gegooid indien nodig. Mogelijk is men in een aantal gevallen ook juist eerder ter plaatse.

Kees  8)

Nu spreek je jezelf even tegen, Kees. Enerzijds zeg je dat door te gaan slepen echte noodgevallen voorkomen worden, anderzijds zou volgens jou een reddingsboot niet hoeven schromen om zo'n zelfde situatie weer te creëren door 'm, als er zich iets van hogere urgentie voordoet, net zo hard weer in de steek te laten.
Bij HOGE en bij de Nederlandse kustwacht denken ze daar anders over. Als een reddingboot met een sleepklus bezig is, wordt hij genoteerd als zijnde "niet inzet baar". Ook onze insteek is het dat je het niet kan maken een hulpverlening aan de een te staken om een ander te gaan helpen. Terecht merk jij op dat daar makkelijk een  nieuwe noodsituatie uit zou kunnen ontstaan, waar jij dan voor verantwoordelijk bent.
Die nieuwe situatie moet maar door een andere reddingsboot opgelost worden. Is die er niet, dan moet je niet gaan slepen. Taken zijn er om verdeeld te worden.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #78 Gepost op: 28 juni 2004, 12:06:39
Die nieuwe situatie moet maar door een andere reddingsboot opgelost worden. Is die er niet, dan moet je niet gaan slepen. Taken zijn er om verdeeld te worden.

Misschien moeten we een nieuwe discussie hierover starten..
Maar er zijn reddingsboten met allemaal verschillende sterke punten.  Gebruik ze dan ook op hun sterke punten..
Dus laat een snelle reddingsboot gelijktijdig uitrukken met een boot die tijdig kan bergen of de ANWB-functie uitvoeren.., Zodat de de snelle reddingsboot weer beschikbaar is voor andere taken..
Kijk als je voor Pampus haven een bootje oppikt als snelle reddingsboot en brengt pampus haven binnen is niets mee.. maar realiseer je dat je dan even niet beschikbaar bent voor andere taken.

De coordininatie op het water en inzet van middelen is soms ver te zoeken. Als je kanaal 16 luisterd, dan schieten je de tranen af en toe in de ogen.. 6 reddingsboten van verschillende types rukken uit voor een stalen motorjachtje wat aan de grond zit. en ze komen van heinde en ver...

Ik denk dat een systeem zoals we op onze autosnelwegen gebruiken (Incidentmanagement) ook voor de verschillende gebieden op het water zou kunnen werken.

Gelijktijdig met de snelle reddingsboten word ook een berger gealarmeerd, die eventueel de sleep overneemt zodat de reddingsboten weer beschikbaar zijn voor andere spoedeisende taken.  Een bootje wat gezonken is en waar geen mensen meer opzitten is meestal niet spoedeisend.  Dus kan gedaan worden door een berger..
De Snelle Reddingsboot zorgt dus alleen voor het ophalen van de slachtoffers en goed markeren van de plek waar dat bootje gezonken is..


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #79 Gepost op: 28 juni 2004, 17:01:40
Ja het is logisch dat je bezet bent als je aan het slepen bent, maar dat ben je ook wanneer je op weg bent naar een omgeslagen boot of met slachtoffer onder weg bent naar een ambu of welke overige acties dan ook. Maar als het om een melding gaat waarbij spoed geboden is dan lijkt mij het logisch als de deining het toe laat je de sleep voor anker legd.
Als berger weet je dat je verdiensten afhankelijk zijn van geluk, en als een gezonken of vastgelopen jacht hinder opleverd kan je altijd een sleepvaart bedrijf inschakelen welke het bootje wel los trekt. Welke het dus als extra verdiensten ziet.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord