MkNN - Meldkamer Noord Nederland - Drachten

Auteur Topic: MkNN - Meldkamer Noord Nederland - Drachten  (gelezen 45347 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #70 Gepost op: 4 december 2011, 18:40:40
Zijn de ambu posten op de (kleinere) eilanden ook 24uur bezet?


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #71 Gepost op: 9 december 2011, 10:32:28
Die capcode wordt al jaren gebruikt bij grotere incidenten, heeft dus niets met de pers te maken. Zou wellicht Piket CCB kunnen zijn, of een andere functionaris.
Bovendien, ik vraag me af waar dat "GRIP 1 Politie Friesland" vandaan komt, dat heeft de webmaster van die monitor eraan gehangen. Je ziet nu zelf dat hij ook in andere situaties gebruikt kan worden.
Deze code komt de laatste dagen toch steeds vaker tevoorschijn bij ongevallen, was eerder niet zo:

Citaat
07:29:52 09-12-11 Ongeval/Wegvervoer/Aanrijding letsel prio 1 NWFR INDUSTRIESTRAAT  
0302840Politie Friesland
livep2000
09:13:09 09-12-11Ongeval/Wegvervoer/Aanrijding letsel prio 1 DEARSUM (DEAR) SNITSERDYK - N354  
0302840Politie Friesland
livep2000
14:57:31 08-12-11Ongeval/Wegvervoer/Aanrijding letsel prio 1 NLSF A7 L NIJLAND 19-BOLSWARD OOST 18 114,8  
0302840Politie Friesland
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #72 Gepost op: 9 december 2011, 15:45:47
Ongetwijfeld, misschien is de gebruiker ervan veranderd? Het lijkt me sterk dat die code al die jaren is verzonden zonder dat er een 'gebruiker' aan vast zat. Als dit nu persalarm zou zijn, dan is dat vreemd, maar niet onmogelijk.


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #73 Gepost op: 11 december 2011, 00:00:41
Eigenlijk vertel je hiermee niets nieuws. Het lijkt me logisch dat er een afspraak is, anders zouden ze het niet doen. De vraag is waarom de Eilanden wel en de rest niet, wat is het verschil??
Op de Friesche waddeneilanden is alleen de verpleegkundige 24 uur per dag op de post aanwezig. De chauffeur is er alleen tijdens kantooruren. Buiten deze kantooruren kan de chauffeur ook thuis zitten, boodschappen doen, een biljardje aan het leggen zijn, noem maar op. Mits hij binnen zoveel minuten maar op de post aanwezig kan zijn om uit te rijden. Altijd de porto meeslepen geeft problemen, dus daarom nog gewoon op de pieper.
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #74 Gepost op: 11 december 2011, 10:05:12
Op de Friesche waddeneilanden is alleen de verpleegkundige 24 uur per dag op de post aanwezig. De chauffeur is er alleen tijdens kantooruren. Buiten deze kantooruren kan de chauffeur ook thuis zitten, boodschappen doen, een biljardje aan het leggen zijn, noem maar op. Mits hij binnen zoveel minuten maar op de post aanwezig kan zijn om uit te rijden. Altijd de porto meeslepen geeft problemen, dus daarom nog gewoon op de pieper.

Waarom mag de verpleegkundige niet weg?


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #75 Gepost op: 11 december 2011, 10:52:45
Ongetwijfeld, misschien is de gebruiker ervan veranderd? Het lijkt me sterk dat die code al die jaren is verzonden zonder dat er een 'gebruiker' aan vast zat. Als dit nu persalarm zou zijn, dan is dat vreemd, maar niet onmogelijk.
Inmiddels ben ik er achter dat deze capcode voor de persalarmering tijdelijk is. Er gaat zoals eerder vermeld via de sms de pers geinformeerd worden. Maar daar schijnen momenteel problemen mee te zijn, waardoor ze het eerst even zo doen totdat het smsen goed werkt.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #76 Gepost op: 11 december 2011, 11:00:04
Waarom mag de verpleegkundige niet weg?
Het zou misschien wel mogen, alleen zijn veel verpleegkundigen die daar zitten gedetacheerd vanaf het vaste land. Ze wonen dus niet op het eiland.
Ik heb al een aantal keren een bezoekje gebracht aan een post op een eiland en ook veel ambu verpleegkundigen (van UMCG Ambulancezorg) die ik spreek bij mij op de hartbewaking vertelden dat ze af en toe naar een eiland gaan.
Heeft er mee te maken dat je als verpleegkundige een X aantal ritten per jaar dient te doen om je vaardigheden bij te houden. Als je alleen op een eiland zou werken kom je dus nooit aan je ritten.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #77 Gepost op: 3 januari 2012, 17:59:22
Stukje tekst van iemand die tijdens oud en nieuw naar de nieuwe meldkamer belde omdat hun garage in brand stond. Foto's en meer tekst te zien op K I L R O Y .nl

Hoogeveen: garage brandt af door spraakverwarring

Aan de van Limburg Stirumstraat in Hoogeveen is op de vroege ochtend van nieuwjaarsdag een schuur annex garage volledig afgebrand.
De brand werd tegelijkertijd ontdekt door een naar huis fietsende jongeman en door de bewoner, die gewekt werd door zijn zoontje, dat last had van een bloedneus.
De man hoorde geknetter en toen hij een zijraampje van de woning opende, ontdekte hij, dat er ergens brand moest woeden.
Toen hij naar beneden liep bleek, dat zijn eigen schuur/garage in brand stond.
Hoewel de poltie vermoedt, dat smeulend vuurwerk de oorzaak was, is de bewoner een andere mening toegedaan.
“Een plastic watercontainer, weliswaar leeg, maar nog goed vochtig, was al bijna in zijn geheel gesmolten en de daarnaast staande bloembak stond ook in brand. Het is voor mij een duidelijk geval van brandstichting!”, aldus de nog steeds verontwaardigde bewoner enige uren later.

De vrouw des huizes was erg ontevreden over de telefonische afhandeling door de nieuwe meldkamer in Drachten.
“Ik moest de centralist tot drie keer toe duidelijk maken dat het om Hoogeveen ging en niet om Heerenveen.
Ze laten je maar wachten en op een gegeven moment werd zelfs de verbinding verbroken ! Als je dan bang bent, omdat ook je woning wordt bedreigd door de vlammen, dan is dat absoluut geen prettige ervaring.
Wat mij betreft is die nieuwe meldkamer geen succes”, besloot de vrouw.


Het echtpaar was ook van mening, dat het lang duurde voordat de brandweer arriveerde.
De man beweerde, dat er vóór 06:30 uur was gebeld, maar dat de alarmering pas 8-10 minuten later werd doorgegeven.
“Voordat de brandweer arriveerde, waren we 15-20 minuten verder“.
Bij de brand ging de schuur/garage met inhoud -o.a een nieuwe motor en vier fietsen- geheel verloren.
Van de woning sprongen zes ramen en raakten de kozijnen en houtwerk van het balkon beschadigd.
"Het had niet veel langer moeten duren of de woning had inderdaad vlam gevat", zou de recherche tegen de bewoner hebben gezegd
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #78 Gepost op: 3 januari 2012, 21:37:31
En de reactie van de brandweer:
http://www.regiohoogeveen.nl/news/19596/Brandweer-tijdig-bij-brand-in-Hoogeveen.html

Citaat
Hoogeveen - Naar aanleiding van van de klachten, over de aanrijtijd van de brandweer en de behandeling van de MkNN (Meldkamer Noord-Nederland) heeft de brandweer gereageerd. Nieuwjaarsmorgen ging bij de brand een garage verloren en vatte een woonhuis bijna vlam. De bewoners reageerden kritisch op brandweer en meldkamer.

De opnames die worden gemaakt bij de meldkamer zijn terug geluisterd en daarbij kwam het volgende naar voren aldus de reactie van de Brandweer ZuidWest Drenthe:

Om 6:34:58 komt er een 112 melding van een omwonende binnen bij de Meldkamer Noord Nederland in Drachten. Deze persoon wist te melden dat er een schuurtje in brand zou staan aan de van Limburg Stirumstraat. De meldkamer heeft een minuut later de brandweer in Hoogeveen gealarmeerd. Deze is om 6:43:26 uur uitgerukt. De brandweerauto was twee minuten later aanwezig bij de van Limburg Stirumstraat. Om 6:46:54 werd er door middel van een hoge druk straal de blussing ingezet. Omdat het schuurtje dicht tegen de woning aan stond en de ramen al gesprongen waren is er een extra voertuig gealarmeerd. Deze hoefde uiteindelijk niet ingezet te worden.
Om 6:39:15 is door de vrouw des huizes 112 gebeld. Indien iemand met een mobiele telefoon 112 belt kom je eerst binnen bij de meldkamer van de KLPD in Driebergen. Deze schakelt de beller door naar de betreffende meldkamer. De centralist van de MkNN heeft vervolgens geprobeerd te achterhalen welke van Limburg Stirumstraat bedoeld werd. In Noord-Nederland zijn er namelijk vele. Door de angst en emoties dat de woning in vlammen op zou gaan is er spraakverwarring onstaan tussen Hoogeveen en Heerenveen. Na doorvragen van de centralist werd het duidelijk dat het in Hoogeveen was. Omdat een andere centralist de brandweer vier minuten eerder gealarmeerd heeft, is er verder geen actie ondernomen en is het gesprek beeindigd met de woorden "dat de brandweer onderweg was". Achteraf blijkt dat dit en de spraakverwarring voor een hoop extra frustratie en emoties heeft gezorgd bij de bewoners. De spraakverwarring heeft er niet voor gezorgd dat de brandweer met vertraging ter plaatse is gekomen. Inmiddels is er persoonlijk contact geweest met de bewoners om de alarmering toe te lichten en sterkte te wensen met de afhandeling van de brand.

Theo Belt
Teamleider repressie en personeel
Brandweer ZuidWest Drenthe


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #79 Gepost op: 3 januari 2012, 22:18:57
Ik merk dat mijn vorige reactie niet doorgekomen was (lang leve reageren via de mobiel) maar dat was ongeveer als volgt:
Mijn ervaring met Meldkamer NoordNederland is het tegenovergestelde. Ik heb vanmorgen vier keer contact met ze gehad (welliswaar met een rechtstreeks nummer dus buiten de 112 centrale om) en de telefoon wordt standaard binnen 3x overgaan aangenomen. Ik spreek met collega centralisten door heel Nederland en de mensen uit het noorden is heel goed mee te werken.
De reactie van de brandweer welke later gegeven wordt zegt op zich al genoeg. Zo'n voicelogger is onmisbaar in dit werk.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.