MkNN - Meldkamer Noord Nederland - Drachten

Auteur Topic: MkNN - Meldkamer Noord Nederland - Drachten  (gelezen 45347 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 25 april 2010, 12:46:26
In het kader van het samengaan van de meldkamers in de drie noordelijke provincies zullen eind 2010 ook alle voertuigen omgenummerd gaan worden naar de standaard volgens het Nationaal Nummerplan Brandweer.

Dit kwam ik tegen:

Op dit moment hebben de drie provincies drie verschillende nummersystemen.
Eind 2010 gaan alle voertuigen over naar het nieuwe uniforme systeem.
 
De eerste twee cijfers geven het provincienummer aan. Voor Groningen is dit 01,
Fryslân 02 en Drenthe 03. De derde en vierde cijfers is het gemeentenummer.
Het streven was om het nummer te koppelen aan een brandweerpost. In Noord-Nederland zijn meer dan 100 posten en helaas zijn er maar 99 posities beschikbaar.
Het 5e cijfer geeft het type voertuig aan zoals een TS of een HV. Het zesde cijfer is het volgnummer.
 
Het materieel is verdeeld in 9 categorieën:
 
0: Personen vervoer
1: waterongevallen materieel
2: Ongeval gevaarlijke stoffen
3: Tankautospuit (Ts)
4: Ts (Bosbrand en terreinvaardige voertuigen)
5: Redmaterieel
6: bijzonder brandbestrijding materieel
7: Hulpverleningsmaterieel
8: Overig materieel
9: Staf en Commandomaterieel
 
 
Als voorbeeld de eerste Ts van Hoogeveen:
 
03-9231
 
03        : Drenthe
92        : Hoogeveen
3          : Ts
1          : Volgnummer
 
Alleen bij assistentie buiten het verzorgingsgebied van de MKNN zal het provincienummer een rol gaan spelen.
 
Omnummeren is meer dan alleen nieuwe stickers plakken op de voertuigen. Immers, de mobilofoons en portofoons zijn gekoppeld aan de voertuignummers. Ook de communicatieapparatuur moet dus in de loop van dit jaar worden aangepast.  Daarnaast zal ook het gemeenschappelijk meldkamersysteem (GMS) moeten worden aangepast.




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2010, 23:40:02
Dat zijn dan toch gewoon de NVBR roepnummers denk ik? :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34905.0.html

De term Nationaal Nummerplan Brandweer is overigens nieuw voor mij. Weten wij gelijk hoe het 'nvbr roepnummerplan' officieel genoemd wordt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2010, 23:48:44
Dat zijn dan toch gewoon de NVBR roepnummers denk ik? :)

Klopt! Alleen weer vreemd dat ze kosten wat het kost 3 regio's (in dit geval ook 3 provincies) in 1 reeks willen proppen. Weliswaar verschillen de regionummers, maar de middelste 2 worden uniek binnen de Meldkamer Noord Nederland. Wel zo praktisch natuurlijk, maar dat is volgens mij niets meer dan een momentopname. We weten allemaal wat men van plan is met het aantal meldkamers en stel nu dat er in de toekomst nog meer schaalvergroting plaats vindt, dan krijg je alsnog dubbele postnummers.

Het meest bizarre is eigenlijk wel Amsterdam die het systeem volledig in de war gooit door de hele regio in 1 tiental (30-39) te proppen. Ik weet niet hoe ver ze daar vooruit willen denken, maar elke vorm van logica is natuurlijk ver te zoeken in zo'n systeem en een stukje logica cq uniformiteit lag toch aan de basis van dit Nationaal Nummerplan Brandweer (wat inderdaad de correcte benaming is).


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2010, 02:18:35
Een apart topic voor de toekomstige meldkamer Noord-Nederland was er volgens mij nog niet, dus bij deze :)

Tevens eerdere, gerelateerde topics samengevoegd!



Politie, Brandweer, Ambulancezorg en Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen uit de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe bouwen gezamenlijk een nieuwe meldkamer voor alle 112 meldingen.
De nieuwe meldkamer vervangt de huidige meldkamers in Assen, Leeuwarden en Groningen. Het gebouw komt te staan aan de A7 bij Drachten, als onderdeel van een groter complex voor verschillende politiediensten.
De nieuwe meldkamer bedient vanuit Drachten straks ook de Fries en Groningse waddeneilanden en heeft een rol bij calamiteiten op de Waddenzee.
De Meldkamer Noord-Nederland is uniek in Nederland vanwege het gebied waarvoor gewerkt wordt en vanwege het grote aantal organisaties dat binnen de muren van de nieuwe meldkamer samenwerkt. De MkNN gaat verder nauw samenwerken met de nieuwe interregionale Meldkamer Oost-Nederland en de nieuwe meldkamer voor Flevoland en Gooi en Vechtstreek in Zeewolde.
De bouw van het complex is inmiddels volop gaande, de Meldkamer Noord-Nederland moet eind 2011 operationeel zijn.

Het gebouwen complex waarin de Meldkamer Noord-Nederland onderdak krijgt, is een ontwerp van Bouw Consulting Twente.  Dit bureau heeft een naam opgebouwd waar het gaat om het ontwerpen en realiseren van architectonisch aansprekende gebouwen voor verschillende politieregio's, maar ook brandweekorpsen en andere overheidsgebouwen. Veel van de nieuwe politiebureau's die de laatste jaren in Fryslân zijn gerealiseerd zijn ontworpen door de architecten van BCT.



De Meldkamer Noord-Nederland wordt met haar bijzonder vormgegeven meldkamerzaal één van de meest beeldbepalende onderdelen van het complex op bedrijventerrein Azeven Noord bij Drachten. Het gebouwencomplex komt letterlijk op een eiland midden in het water te staan.



De meldkamerzaal op zichzelf wordt bijna 500 vierkante meter groot, nog los van de aangrenzende ruimtes voor opschaling (grootschalige inzetten) en de waarschuwings en verkenningsdienst van de drie regionale brandweren. In de meldkamerzaal worden plusminus 24 meldtafels ingericht. In de opschalingsruimte komen nog eens 4. Alle werkplekken worden met hun computersoftware zo ingericht dat ze door alle hulpverleningsdiensten kunnen worden gebruikt. Hierdoor ontstaat een grote flexibiliteit en kan het aantal meldtafels per hulpverleningsdienst snel worden aangepast aan de actuele vraag naar inzet-ondersteuning.



Bovenop de meldkamer komt ruimte voor het RCC, het Regionaal Crisis Coördinatiecentrum Fryslân.

Andere diensten

De Meldkamer Noord-Nederland wordt één van de diensten en organisaties die in het gebouwencomplex op het bedrijven wordt ondergebracht. Andere gebruikers zijn Politie Fryslân en de afdeling Forensische Opsporing van de Noordelijke Recherche Eenheid (technische recherche),In het gebouwencomplex wordt ook een groot trainingscentrum voor de IBT (de Integrale Beroepsvaardigheids Training) van de politie Noord-Nederland gerealiseerd met schietbanen, sportzalen en andere oefenruimtes.

http://www.meldkamernoordnederland.net


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 16 december 2010, 00:01:49

Brandweer gaat voor heel Noord-Nederland over op splinternieuw brandmeldsysteem


De brandweerregio’s Drenthe, Fryslân en Groningen vernieuwen in 2011 de doormeldapparatuur bij meer dan duizend bedrijven en instellingen die verplicht zijn aangesloten op de meldkamer van de brandweer. Het gaat hier om bijvoorbeeld verpleeg- en verzorgingshuizen, ziekenhuizen en bedrijven met extra risico’s. Rond het project is deze week een informatiecampagne van start gegaan.

De nieuwe apparatuur maakt bij brand sneller verbinding met de meldkamer en is betrouwbaarder dan de huidige meldinstallaties. De vernieuwing past ook in de doelstelling van de drie brandweerregio’s om vanaf eind 2011 in de nieuwe Noordelijke meldkamer in Drachten met nog slechts één brandmeldsysteem te werken.

De komst van een uniform brandmeldsysteem voor heel Noord-Nederland betekent dat de kosten binnen drie jaar ook voor iedereen gelijk worden. Uitgangspunt is dat het systeem voor de brandweer kostendekkend moet zijn. Voor een aantal bedrijven en instellingen betekent dit dat de kosten op het huidige niveau blijven, anderen gaan iets minder betalen en er is een groep die een hoger bedrag dan tot nu toe moet gaan betalen. Het vernieuwen van alle apparatuur bij deze bedrijven en instellingen in de drie regio’s moet in 2011 zijn afgerond.

De brandweer in Noord-Nederland treedt na de installatie van de nieuwe apparatuur strakker op bij loze meldingen. Door voorlichting te geven willen de brandweerregio's in Noord-Nederland samen met de bedrijven en instellingen zorgen dat deze kostenverslindende onnodige uitrukken van de brandweer minder voorkomen.

http://brandweer.groningen.nl/nieuws/brandweer-gaat-voor-heel-noord-nederland-over-op-splinternieuw-brandmeldsysteem


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #5 Gepost op: 16 december 2010, 09:30:02
ik kan een ding niet geheel uit de tekst opmaken:

is het systeem voor de meldkamer nieuw
of gaat het over nieuwe BMI's?
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #6 Gepost op: 19 december 2010, 03:09:59
De brandweerregio’s Drenthe, Fryslân en Groningen vernieuwen in 2011 de doormeldapparatuur bij meer dan duizend bedrijven en instellingen die verplicht zijn aangesloten op de meldkamer van de brandweer.

Voorzover ik het lees gaat het om de doormeldunit. Het deel tussen de BMI en de alarmcentrale.
Dat is ook hetgene de brandweer kan bepalen bij een klant.

Het zou raar zijn als de brandweer bepaallt wie de leverancier moet zijn van de BMI.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2010, 09:04:20
Ik las laatst op de site van de MkNN in de 'nader-bericht' dat er centralisten van de VRD worden opgeleid volgens de richtlijnen van de MkNN. Nu vroeg ik mij af, wij gebruiken hier in Fryslan voor ambulance-meldingen P2000. Drenthe gebruikt dit alleen voor de OVD-G en B-ambu's. Gaan straks de veiligheidsregio's Groningen en Drenthe net als Fryslan de ambulances alarmeren via P2000?


Blommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hulpverlener zowel vrijwillig als beroepsmatig
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2010, 19:35:40
Ik las laatst op de site van de MkNN in de 'nader-bericht' dat er centralisten van de VRD worden opgeleid volgens de richtlijnen van de MkNN. Nu vroeg ik mij af, wij gebruiken hier in Fryslan voor ambulance-meldingen P2000. Drenthe gebruikt dit alleen voor de OVD-G en B-ambu's. Gaan straks de veiligheidsregio's Groningen en Drenthe net als Fryslan de ambulances alarmeren via P2000?

Volgens mij geldt dit meer voor de te gebruiken protocollen en niet de mogelijkheden hoe er gealarmeerd wordt. Dat er wel of niet gealarmeerd wordt via p2000 heeft niks met de locatie te maken maar meer met werkprocessen.

Grtzz Blommie


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2011, 21:37:20
HJ94, het klopt dat er inderdaad verschillen zijn wat betreft alarmering van de ambulances in de 3 noordelijke provincies.
Wat betreft het gebruik van P2000 voor ambulances in de toekomst, ik weet niets 100% zeker, maar ik heb wel informatie gekregen
vanuit een persoon die werkt als centralist bij een bedrijf dat naast taxi vervoer ook ambulance vervoer doet in de provincie Friesland.
Binnen dat bedrijf zijn er geluiden geweest enige tijd terug dat de alarmering van de ambulances van P2000 afgehaald zal worden.
In dat geval hebben we (zeker als het gaat om de spoedambulances) weer een uniform geheel tussen de 3 provincies.

Kortom: ik weet niets zeker, maar dit zou ook best een mogelijkheid kunnen zijn.