Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 48090 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #100 Gepost op: 6 augustus 2004, 10:17:45
RR,
Is dit niet alles waar het om draait?
Er moet 10 meter vrijblijven, maar ach door allerlei reden gebeurt dit niet. Dit vindt ik nou van de zotte.
Zet duidlijke borden of iets neer, instrueer de strandpaviljoenhouders, etc. Maar zorg dat die ruimte vrijblijft! Wij moeten ons aan de regels houden en zij dan niet?
Nogmaals bij evenementen worden de organisaties soms tot wanhoop gedreven alleen dit geldt weer niet op het strand?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #101 Gepost op: 6 augustus 2004, 11:49:14
RR,

Nu las ik in de krant de de ministiele toiestemming is verkregen, hiermee van harte gefeliciteerd. Naar mijn weten hebben jullie een wijze weg bewandeld om dit goed voor elkaar te krijgen. Mag hopen dat vele brigades gaan volgen. Hiervoor ben ik benieuwd aan wleke randvoorwaarden moet worden voldaan.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #102 Gepost op: 6 augustus 2004, 12:50:29
991001,
waar heb je dat gelezen?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #103 Gepost op: 6 augustus 2004, 19:43:34
991001,
waar heb je dat gelezen?

991001 is trouwens wel een erg anonieme nickname/ profiel met alleen een leeftijd en een nummer  :-\  jammer toch dat paranoide gedrag op allerlei fora. zucht...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #104 Gepost op: 6 augustus 2004, 23:10:23
Joffry Ambu-Vpk mag ik stellen dat ik jouw reactie over nicknames dom vind, er zijn mensen die een goede reden hebben om onder een nickname te schrijven, heeft vaak niets met paranoide gedrag te maken, maar vaak zeer wel overwogen.

zelf schrijf ik ook onder een nickname, echter een aantal moderators kennen mijn identiteit en mijn reden om een ''nick'' te gebruiken, ik vraag altijd om discretie, anders kan ik geen bijdrage meer geven aan dit forum, en ik neem aan dat dat toch niet de bedoelling is, een ieder mag mits correct en redelijk hier toch zijn mening of in mijn geval vaak de regelgeving, achtergronden en geconstateerde zaken toelichten.

overigens begrijpt niet ieder mijn verhaal altijd en vragen om toelichting, die geef ik dan ook meerdere keren direkt via email, of via een persoonlijk bericht.

er lezen meer mensen hier mee die nooit rechtstreeks een antwoord hier zullen geven, maar via iemand anders, vaak zijn deze antwoorden zeer waardevol om duidelijkheid in een bepaalde situatie te krijgen.
Nemo me impune lacessit


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #105 Gepost op: 6 augustus 2004, 23:54:13
991001 is trouwens wel een erg anonieme nickname/ profiel met alleen een leeftijd en een nummer  :-\  jammer toch dat paranoide gedrag op allerlei fora. zucht...

Misschien wil je daar een appart topic over starten, hier liever niet Joffrey, 91000001 zal z'n redenen wel hebben. We zijn het niet altijd eens maar ik vind z'n bijdragen altijd zeer waardevol en zonder 910001 werd het hier een stuk saaier.

BTTP (back to topic please...)

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #106 Gepost op: 8 augustus 2004, 08:17:29
hallo rescue ranger, jij zegt ''Lees de nieuwste uitvoeringen van de voertuigeisen en zie daar, flitsers op voertuigen met een hoogte van >1.20m in de grill''

waar doel je dan op, er is namelijk alleen een rapport van de werkgroep OGS, dit is slechts een rapport en geen regelgeving, laat staan een wet, deze regelgeving zal het niet halen, omdat hij technisch onmogelijk is.

verder is er zoals ik al eerder genoemd heb geen enkele wet die OGS voorschrijft, het betreft alleen richtlijnen(branche gebonden)  en regelgevingen(voertuigregelement en RVV), voorals nog is alles wat ze graag willen, technisch niet haalbaar en wordt er met een aantal factoren geen rekening gehouden, daar is in andere topics op dit forum al veel aandacht aan besteed.

Mr of miss Zwaailampmaker,

Art.  3 Lid 1 Sub 3 van de wettelelijke regeling optische en geluidssignalen staat hetgeen over voertuigen hoger dan 1.20.

Citaat
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders
Bron: regeling optische en geluidssignalen

En even terug komen op de ministeriele regeling, die is er nu nog niet, maar er wordt in het andwoord van de woordvoerder van de minister wel toegegeven dat reddingsbrigades mogen rijden "ten dienste van" andere hulpverlenende instantie, mits die vooraf zijn ingelicht en hun toestemming daaraan geven. Maar dat houdt dus nog steeds in dat er geen toestemming is volgens art. 29 van het RVV. Als eens kijkt welke diensten wel OGS mogen gebruiken,  bijvoorbeeld de Technische Milieudienst Drechtsteden en Milieudienst Rijnmond. Nu is mijn visie met betrekking waarschijnlijk verkeerd, maar onder milieudienst versta ik de vuilnisman of de ambtenaar die tijdens feestjes het geluidsniveau meet, niet direct levensreddend werk.
;D
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #107 Gepost op: 8 augustus 2004, 23:23:25
Muistroom, op het strand is handhaving nu eenmaal anders dan bv. in een straat in een woonwijk. Met hoogwater zit iedereen dicht bij elkaar en is die 10 meter niet vrij te houden, bovendien heeft de politie hier niet de capaciteit voor.

Rolf je quote uit het RVV 'aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders', maakt nog weer eens duidelijk hoe er vanuit de automobilist wordt gedacht, het gaat over de zichtbaarheid van voor het voertuig rijdende bestuurders, dat het handig is dat ook anderen, bv. wandelaars de signalen zien gaat hier aan voorbij.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #108 Gepost op: 9 augustus 2004, 03:49:46
Beste Rescue Ranger, het verbaasd mij iedere keer weer dat mensen een wet en een regeling als gelijkwaardig zien.

komt mischien doordat zij er niet dagelijks mee bezig zijn, maar een regeling is zeer zeker geen wet, dat zouden de ambtenaren wel willen, want dat maakt hun leven veel gemakkelijker, maar dat willen wij weer niet.

een wet op het gebruik van optische en geluidssignalen is er nog nooit geweest, en zal er voorlopig ook nog wel niet komen, een wet moet tegenwoordig op europeesch niveau toegepast worden, en aangezien het gebruik van OGS in de andere bij de EU aangesloten landen totaal verschillend is, zal het nog wel jaaaaren duren voor er ook maar daadwerkelijk iets op papier staat, laat staan een europeesche wet wordt, bovendien lachen ze daar heel hard over dit soort voorstellen uit dat hele kleine nederland (uit eigen ervaring op het gebied van technische eisen voor produkten gebruikt voor en door verkeer en waterstaat)

het rapport, verwoord in het blauwe boekje(werkgroep OGS), is een utopisch verhaal en zal het in dit voorstel absoluut niet halen.

en die hoogte ja dat staat er wel, maar de meeste politie voertuigen zien er ook al totaal anders uit, flitsers in de gril, flitsers op de hoedeplank, dakset met meerdere flitsers, volgens het RVV zou alleen 1 zwaailamp voor en indien....enz, mogen

bovendien staat in het voertuigregelement een twee en drie tonige hoorn, de politie rijdt zelf al met de ''amerikaanse'' wail/yelp, zo zijn er nog legio voorbeelden.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 9 augustus 2004, 06:29:02
Als eens kijkt welke diensten wel OGS mogen gebruiken,  bijvoorbeeld de Technische Milieudienst Drechtsteden en Milieudienst Rijnmond. Nu is mijn visie met betrekking waarschijnlijk verkeerd, maar onder milieudienst versta ik de vuilnisman of de ambtenaar die tijdens feestjes het geluidsniveau meet, niet direct levensreddend werk.
;D

Deze milieudiensten leveren in die regio's de AGS (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) voor de brandweer. Die rijden dus in dienstvoertuigen met optische en geluidsignalen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard