Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 48062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #270 Gepost op: 21 februari 2006, 09:42:50
RR,
Wij houden uitsluitend de stripping van RN aan indien deze dus de voordelen heeft en de wettelijke goedkeuring.
Het inboeten van de identiteit is zoals het er nu voorstaat minimaal.
Het laatste wat jij zegt is voor ons het belangerijkste

Muistroom,

ondertussen zijn we vele dagen verder en kan ik niks terug vinden over de wettelijke status van de RedNed striping, of is er wel verandering in gekomen, maar heb ik deze gemist? Anders blijf ik een groot voorstander om met een Star of Life te blijven rondrijden, zodat we onder de "voertuigen ter Medische assistentie" vallen.

Helaas is de site van RedNed aangepast en is de link naar de RVR vervallen. Juist het gedeelte waar de bewakende reddingsbrigade wat aan heeft.


RR (ambtelijke molens draaien langzaam, maar bij RN KNBRD zijn ze weg)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #271 Gepost op: 21 februari 2006, 10:57:06
Muistroom,

ondertussen zijn we vele dagen verder en kan ik niks terug vinden over de wettelijke status van de RedNed striping, of is er wel verandering in gekomen, maar heb ik deze gemist? Anders blijf ik een groot voorstander om met een Star of Life te blijven rondrijden, zodat we onder de "voertuigen ter Medische assistentie" vallen.

Helaas is de site van RedNed aangepast en is de link naar de RVR vervallen. Juist het gedeelte waar de bewakende reddingsbrigade wat aan heeft.


RR (ambtelijke molens draaien langzaam, maar bij RN KNBRD zijn ze weg)


RR,
Het ligt wel aan de ambtenaren, voor zover ik het verleden week begrepen heb
Het concept wetsvoorstel is klaar en moet nu ingebracht worden in de tweedekamer.
Sorry dat ik het zeg, maar ambtenaren zijn het ergste volk wat er bestaat!
Ook op lokaal gebied hebben wij hier helaas mee te maken, het drijft ons tot wanhoop


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #272 Gepost op: 21 februari 2006, 10:59:10
Koen,

tijdens de testdag hebben we toch een aantal voertuigen met elkaar vergeleken. In de Pajero Sports Wagon past net een hondenkooi, maar geen wervelplank en zeker geen slachtoffer liggend op een brancard.

Indien men toch enigszins een redelijk hulpverleningsvoertuig wil hebben zou men eerder moeten denken aan de Hyundia Starex 4WD, in plaats van een pick up. Maar die discussie is reeds eerder gevoerd.

Sint Maartenzee, is voornemens deze aan te schaffen de Pajero


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #273 Gepost op: 21 februari 2006, 16:42:53
Dan heeft de "Test- en vergelijkingsdag" van de SRK zeker zijn vruchten afgeworpen. Elke aanwezige reddingsbrigade heeft zijn voertuig gevonden, de Santana PS 10 van Petten, een Hyundia Starex van Monster, een Ford Ranger van 's Gravenzande en dan nu de Pajero Sports Wagon voor Sint Maartenszee. Het zijn niet de standaard voertuigen waar reddingsbrigades mee rondreden in het verleden.

Jammer dat we toch zo verschillend zijn, want als RN kNBRD nu eens met een standaard bestek komt voor deze hulpverleningsvoertuigen, is er een grotere kans op eenduidige inzetcriteria en daarmee een directere uniformiteit in de hulpverlening, waardoor reddingsbrigades mogelijk eerder aangewezen kunnen worden als hulpverleningsdienst. In plaats van een stelletje padvinders die graag hun medemens wil helpen, maar dat niet ten koste mag gaan van de vrijblijvendheid van medewerkers of de autonomie van de eigen bestuursleden.

Zozo dat zijn nogal wat negatieve reacties over de Bond Rescue Ranger, schijnbaar zit het je hoog.
Maar de bond laat inderdaad wel eens een steek vallen ja, ze reageren bijvoorbeeld nauwelijks of niet op een e-mail.

We zijn bezig om te standariseren binnen onze brigade, dus voertuigen en vaartuigen een uniforme kleur, vandaar.

Daarom was ik benieuwd in hoeverre deze striping al doorgevoerd is. Ik vind het raar dat we niet gewoon de biza strepen mogen gebruiken.

gr,

Paul



Paul, ik ben zo vrij geweest om je bericht ff hierheen te kopieren. Het antwoord op je vraag: "Waarom geen BZK-striping voor reddingsbrigades?" is heel makkelijk te antwoorden. Namelijk, is er een éénduidige lijn betreffende de inzetcriteria, is er een éénduidige beleid, is er een éénduidige organisatie achter de hulpverlening door reddingsbrigades. Het antwoord op al deze vragen is: NEE Reddingsbrigades in Nederland zijn door hun autonomie niet in het gereel te krijgen en houden vast aan hun eigen regeltjes en ideeën betreffende hulpverlening, opleiding en ga zo maar door. Hierdoor zal er nooit een uniformiteit ontstaan, totdat RN KNBRD eens wat meer touwtjes in handen gaat nemen en direct meer verantwoording neemt ten aanzien van de hulpverlening en alles wat daarbij behoort. Maar dan moeten de dames en heren bestuursleden (RN KNBRD en reddingsbrigades) eerst eens tot elkaar komen en privileges en andere werkwijzen laten varen en dan tot elkaar komen, om zo  een platform te creeëren waar de werkvloer en de beleidsmakers eens wat mee kunnen.

RR (heeft wel een toekomstvisie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #274 Gepost op: 21 februari 2006, 17:28:15
Ook Callantsoog heeft een ford ranger aangeschaft


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #275 Gepost op: 21 februari 2006, 19:51:09
Ook Callantsoog heeft een ford ranger aangeschaft

Kijk dit bedoel ik nu. De SRK krijgt een verzoek van verschillende regionale reddingsbrigades en organiseert een "Test- en vergelijkingsdag strandhulpverleningsvoertuigen". Zij nodigen alle reddingsbrigades uit die een stukje strand bewaken langs de Nederlandse Noordzee kust. De opkomst is groot, zo ook de deelnemende merken en typen voertuigen. Alsmede de steun van het Ministerie van Defensie die voor die dag een 4x4 ambulance stationeert in Schouwen Duiveland, zodat de Hyundia Starex 4WD van de Brandweer Burgh Haamstede ook naar Kennemerland kan komen. Maar wie laten het wederom afweten, juist, de beleidsmedewerkers van RN KNBRD.

Op deze dag had RN KNBRD eens goed kunnen informeren wat er leeft op de werkvloer van de bewakende reddingsbrigades. Wat de wensen en eisen zijn voor een strandhulpverleningsvoertuig. En niet altijd het Egmondse idee volgen, want in mijn optiek zijn er betere voertuigen dan een Defender of is er een betere uitrusting dan de 63-10. Op deze dag had RN KNBRD diverse contacten kunnen leggen met importeurs en op die manier een uniform voertuig kunnen introduceren. En dat alles tegen een zeer acceptabel tarief. En als je een dergelijk voertuig af importeur direct levert, kan direct ook belasting teruggave geregeld worden. Daar was het in eerste instantie om gedaan, die RedNed striping. Maar ja, zoals zo vaak, de werkvloer en beleidsmedewerkers spreken een totaal andere taal. De werkvloer wil erkenning van de reddingsbrigade als hulpverlenende instantie, terwijl RN KNBRD een financieel slaatje wil slaan en zo BPM terug wil krijgen.

RR (spreekt nederlands, duits, engels, frans, spaans, maar geen beleids)
Elke hulpverlening start met communicatie.


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #276 Gepost op: 23 februari 2006, 21:48:35
Wellicht denkt RN niet alleen aan bewakende brigades?

Volgens mij heeft RN vooralsnog vanuit het ministerie maar 1 eigenlijke taak opgedragen gekregen en dat is de Biza-vloot.

Beste RR,

Ik lees in je stukje: werkvloer, strandhulpverleningsvoertuigen, bewakende brigades....
Heb je ook enig idee, hoeveel brigades het moeten doen zonder een leuke gemeente achter zich, om toch eea voor elkaar te krijgen als het om een voertuig gaat?
Ben het met je eens dat de meeste brigades toch een eigen gang gaan en ik verwacht ook niet dat dit ooit zal veranderen. 1 pluspuntje.... iedere biza-vlet met bepakking is exact hetzelfde....

Aan de andere kant kun je jezelf afvragen of je wel tot een standaard wil komen over zo'n voertuig. Ieder strand (en dus ook binnenwateren!!!) heeft zo zijn specifieke eigenschappen en is dus niet standaard in te richten.

Vraag:
Moet RN zich alleen bezig houden met strandbrigades?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #277 Gepost op: 24 februari 2006, 09:43:56
Wellicht denkt RN niet alleen aan bewakende brigades?

Volgens mij heeft RN vooralsnog vanuit het ministerie maar 1 eigenlijke taak opgedragen gekregen en dat is de Biza-vloot.

Beste RR,

Ik lees in je stukje: werkvloer, strandhulpverleningsvoertuigen, bewakende brigades....
Heb je ook enig idee, hoeveel brigades het moeten doen zonder een leuke gemeente achter zich, om toch eea voor elkaar te krijgen als het om een voertuig gaat?
Ben het met je eens dat de meeste brigades toch een eigen gang gaan en ik verwacht ook niet dat dit ooit zal veranderen. 1 pluspuntje.... iedere biza-vlet met bepakking is exact hetzelfde....

En datzelfde kan je dus ook doen voor hulpverleningsvoertuigen. Een minimale basis bepakking, zoals bijvoorbeeld omstreven in het SRK stuk. Met die minimale basis bepakking kan elke strandreddingsbrigade, maar ook de binnenwaterreddingsbrigades en een inzet tijdens een Rampenbestrijding, uit de voeten. Elke TAS van de Brandweer heeft een minimale bepakking, vastgelegd door BZK. Elke ambulance heeft een minimale inventaris, anders mag het geen ambulance heten en moet de rode balk van het voertuig vervangen worden door een blauwe band. Dus waarom een hulpverlenende dienst als een reddingsbrigade geen standaard.


Vraag:
Moet RN zich alleen bezig houden met strandbrigades?

Haha, aangekomen bij de kern van de zaak. Of moeten strand reddingsbrigades en actief bewakende reddingsbrigades en reddingsbrigades met een directe link naar Brandweer, Ambulance en Politie een eigen onderdeel krijgen binnen RN KNBRD? Bijvoorbeeld zoals de RVR. Het is een goede insteek. Maar ik ben nog steeds van mening dat je meer steun krijgt door vanaf onder, de werkvloer, naar boven te werken, dan vanaf boven alles dirigeerend naar beneden te laten druppelen.

Dit topic gaat over "Reddingsbrigade zonder toeters en bellen". Dit alles is begonnen in 2001 in Den Haag. In heel Nederland waren er problemen betreffende het voeren van OGS door reddingsbrigades. In Kennemerland was dit getackeld door de "Star of Life" te plaatsen, sinds 1996, en zo als "Voertuig ter Medische assistentie" OGS te gebruiken. Tijdens dit overleg in Den Haag wilde men meer. De toestemming voor gebruik was niet voldoende, nee, belastinggeld en de reddingsbrigades moesten onder de hoede van de Brandweer komen. Jammer, want nu moet je dus de complete structuur van de vrijwillige reddingsbrigade omzetten naar de Brandweer. Dan had RN KNBRD ballen moeten tonen en de structuur in eigen hand moeten houden en zo, bijvoorbeeld zoals de KNRM, een duidelijk leidings mandaat moeten stellen. Nee, RN KNBRD is net als een blaadje in de wind, als deze maar genoeg waait gaan ze vanzelf die kant op en windkracht 1 is al voldoende om die kant opgeblazen te worden.

RN KNBRD vertegenwoordigen 180 reddingsbrigades, waarvan rond de 40 een hulpveleningsvoertuig hebben. Das nog niet eens 1 op de 4 van alle reddingsbrigade. Moeten de zwemverenigingen onder de driften van de bewakende reddingsbrigades lijden, of moeten de bewakende reddingsbrigades lijden onder de zwemverenigingen? Zoals Koen al menig keer gemeld heeft, laat de reddingsbrigades regionaal  binnen hun veiligheidsregio participeren als een onafhankelijke poot oranje, naast het rood, wit en blauw.

RR (die dit al menig keertje opgelepeld heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #278 Gepost op: 24 februari 2006, 12:40:33
En datzelfde kan je dus ook doen voor hulpverleningsvoertuigen. Een minimale basis bepakking, zoals bijvoorbeeld omstreven in het SRK stuk. Met die minimale basis bepakking kan elke strandreddingsbrigade, maar ook de binnenwaterreddingsbrigades en een inzet tijdens een Rampenbestrijding, uit de voeten. Elke TAS van de Brandweer heeft een minimale bepakking, vastgelegd door BZK. Elke ambulance heeft een minimale inventaris, anders mag het geen ambulance heten en moet de rode balk van het voertuig vervangen worden door een blauwe band. Dus waarom een hulpverlenende dienst als een reddingsbrigade geen standaard.


Haha, aangekomen bij de kern van de zaak. Of moeten strand reddingsbrigades en actief bewakende reddingsbrigades en reddingsbrigades met een directe link naar Brandweer, Ambulance en Politie een eigen onderdeel krijgen binnen RN KNBRD? Bijvoorbeeld zoals de RVR. Het is een goede insteek. Maar ik ben nog steeds van mening dat je meer steun krijgt door vanaf onder, de werkvloer, naar boven te werken, dan vanaf boven alles dirigeerend naar beneden te laten druppelen.

Dit topic gaat over "Reddingsbrigade zonder toeters en bellen". Dit alles is begonnen in 2001 in Den Haag. In heel Nederland waren er problemen betreffende het voeren van OGS door reddingsbrigades. In Kennemerland was dit getackeld door de "Star of Life" te plaatsen, sinds 1996, en zo als "Voertuig ter Medische assistentie" OGS te gebruiken. Tijdens dit overleg in Den Haag wilde men meer. De toestemming voor gebruik was niet voldoende, nee, belastinggeld en de reddingsbrigades moesten onder de hoede van de Brandweer komen. Jammer, want nu moet je dus de complete structuur van de vrijwillige reddingsbrigade omzetten naar de Brandweer. Dan had RN KNBRD ballen moeten tonen en de structuur in eigen hand moeten houden en zo, bijvoorbeeld zoals de KNRM, een duidelijk leidings mandaat moeten stellen. Nee, RN KNBRD is net als een blaadje in de wind, als deze maar genoeg waait gaan ze vanzelf die kant op en windkracht 1 is al voldoende om die kant opgeblazen te worden.

RN KNBRD vertegenwoordigen 180 reddingsbrigades, waarvan rond de 40 een hulpveleningsvoertuig hebben. Das nog niet eens 1 op de 4 van alle reddingsbrigade. Moeten de zwemverenigingen onder de driften van de bewakende reddingsbrigades lijden, of moeten de bewakende reddingsbrigades lijden onder de zwemverenigingen? Zoals Koen al menig keer gemeld heeft, laat de reddingsbrigades regionaal  binnen hun veiligheidsregio participeren als een onafhankelijke poot oranje, naast het rood, wit en blauw.

RR (die dit al menig keertje opgelepeld heeft)

RR
Leuke uiteenzetting, maar waarom het wiel uitvinden als je in een brandweerstructuur goed kan functioneren!
Je praat over eenduidigheid, maar de bond moet weer naast de bestaande organisaties iets op poten gaan zetten?


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #279 Gepost op: 24 februari 2006, 15:58:05
Muistroom heeft gelijk.... waarom een andere organisatie op poten zetten terwijl die van de brandweer beproefd is?
en daarbij.... wie kan er een beroep doen op de 90 Biza-vletten en onder wie vallen wij dan?