Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 48071 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #70 Gepost op: 27 juli 2004, 00:25:12
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het een uitgemaakte zaak is dat slachtoffervervoer een brigade taak is. Dat vervoer kan vele vormen hebben die ik voor de volledigheid op een rij zet: zwemmend (hoort er ook bij), varend, met een RIB tijdens de normale hulpverleningen, met een vlet bij een grootschalig waterongeval, lopend met een brancard en een tilploeg en rijdend met een auto op het strand. Dat laatste achter op een pick up of in een brigadeauto die geschikt is voor slachtoffervervoer, dat is een plaatselijke keuze.

Kortom ik denk dat inmiddels iedereen het met bovenstaande eens is. Overigens alles aansluitend op wat er is en goed werkt, dus geen vervoer over de verharde weg.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #71 Gepost op: 28 juli 2004, 09:08:43
Ik zou me voor kunnen stellen dat je als brigade er voor kiest geen SO over strand te vervoeren als ernstig letsel vermoed wordt. Wij zelf vervoeren met de boot tot aan de dichtsbijzijnde haven en dan gaat ie pas uit de boot als de hulpdiensten gearriveerd zijn. Wel eens nagedacht over het vervoeren van een SO met wervelletsel in een pickup over het strand?


Henk


reddertje met nekletsel

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 28 juli 2004, 18:45:17
hallo henk,


wat dacht je dan van een so met nekletsel met torenhoge golven??? surfers ofzo???

alle twee riskant... toch???


neem je als brigade de verantwoordelijkheid om uberhaupt te gaan vervoeren??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 28 juli 2004, 19:11:32
Ja ja reddertje, dat is altijd riskant. Maar over water dan kan je niet anders. Zodra je vaste grond onder de voeten voelt vind ik dat de hulpdiensten het over moeten nemen. Of jij moet het doen maar dan wel verantwoord geïmobiliseerd op een wervelplank. Maarja, hoeveel brigades hebben die...


Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #74 Gepost op: 28 juli 2004, 20:33:02
Henk,

helaas moet ik toch erkennen dat de gemiddelde reddingsbrigade medewerker een EHBO-er is en blijft, die eigenlijk met dit soort traumatologie, met name neurotrauma, geen kaas heeft gegeten en daar dus absoluut niet aan moet beginnen. Bij indicatie van . . . . . . doorschuiven naar de desbetreffende instantie.

Oke, ik ben met je eens dat er dan een extreme delay op kan treden en het slachtoffer er waarschijnlijk niet bij gebaad is, maar door rapportage kan je aangeven dat voor sommige incidenten een reddingsbrigade levensreddend op zou kunnen treden en indien reddingsbrigade leden dat willen daar een extra opleiding voor zouden kunnen krijgen.

Helaas weten wij ook dat dat een utopie is, aangezien het verschil in reddingsbrigades gigantisch is.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #75 Gepost op: 29 juli 2004, 00:34:09
double R, daar zit 'm net nou de kneep. Wel de toeters maar niet de kennis. Daar zal aan gewerkt moeten worden (aan de kennis dus ;D). Ik blijf er van overtuigd dat er steeds hogere eisen gesteld zullen gaan worden aan hulpverleners. De tijd van goedwillende EHBO'rs die verantwoordelijk zijn voor de hele hulpverlening op grote watergebieden en het aangrenzende land zal spoedig voorbij zijn. Als er eenmaal een aantal brigades zijn die de leden die dat willen opleiden tot bv het niveau van "first responder" is het hek van de dam en zal ook op den duur van andere brigades deze kennis verlangd gaan worden. Als het opleidingsniveau in overeenstemming gebracht wordt met het werk dat gedaan moet worden, kun je ook wat meer onderbouwd om T&B vragen...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #76 Gepost op: 2 augustus 2004, 15:34:10
Een brigade heeft een taak naar mijn visie op het strand om drenkelingen te redden, EHBO te verlenen en slachtoffers vervoeren over het strand in opdracht van Ambupersoneel.

Iemand met nekletsel vervoeren heeft risico maar laten liggen tot in eewuigheid zie ik ook niet als optie.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #77 Gepost op: 2 augustus 2004, 22:53:06
Daar heb je gelijk in 910001, de keuze tussen iemand met wervelletsel "achterin de pickup gooien" en "eeuwig laten liggen" is best wel moeilijk. Maar misschien weet iemand meer opties.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #78 Gepost op: 3 augustus 2004, 00:09:45
Geachte forum-medewerkers,

de volgende gebeurtenis doet zich vervolgens voor:
"Op zondag middag, 1 augustus 2004 om 17.00 uur, precies hoogwater, krijgen wij de melding van iemand onwel, niet lekker. Er wordt gekozen om het hulpverleningsvoertuig te sturen via de boulevard en strand te laten rijden aangezien de melding niet echt accuut lijkt. In de auto 1 dietist van ziekenhuis, 1 verpleegkundige en ambulance chauffeur (allen rb, geen ambulancebemensing)
Ter plaatse gaat het dus om een man, 56 jaar, uitgebreid cardiaal bekend, CABG 1999, grauw, bradycard, irregulair, hypotensief, misselijk, geen POB.
In overleg moet die man zo snel mogelijk van het strand af, dichtsbijzijnde oprit bij reddingspost ongeveer 3 kilometer verderop, alwaar reeds een ambu staat te wachten.
Met grootlicht rijdend, knipperlichten en toeterend met claxxon moet je vervolgens kenbaar maken dat je met een dringende taak bezig bent, waarbij in dit geval een levensbedreigende situatie beslecht moet worden.
Er moeten bepaalde risco's genomen worden, maar je blijft door het hoge water rijden, spelende kinderen voor stilhouden, wandelaars ontwijken terwijl het slachtoffer steeds slechter wordt. Als klap op de vuurpijl moet er bliksemsnel een looppatrouille ingezet worden om een pad te creeëren ter hoogte van de zeilvereniging, omdat alle catamarans op het stand voor de badgasten liggen."
Terwijl voorheen je gebruik maakte van OGS en er vrijbaan gemaakt werd en er meer begrip voor was indien er mensen nat gemaakt werden, dan dat er nu gebeurt.

Overigens ik heb overwogen om politie begeleiding, maar dat zou ongeveer een half uur duren. Slachtoffer is per ambulance met spoed afgevoerd naar ziekenhuis en heeft hart infarct doorgemaakt.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 3 augustus 2004, 01:21:12
Het heeft aangetoond dat het waardeloos is dat er geen toestemming is voor OGS/T&B. Is er geen tussenweg, oranje zwaailamp zoals wij voeren. Wel geen blauw, maar iedereen weet dat we een spoedmelding hebben. Ook een megafoon (met sirene) Kun je inzetten. Het staat wel wat minder "echt" maar het werkt wel. (bij ons)

Maar het zou idd goed geregeld moeten zijn, dat is nu aangetoond.

Henk