Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 48264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #80 Gepost op: 3 augustus 2004, 10:04:42
RR, Ik verbaas me toch over jullie aanpak.
Ten eerste, waarom nemen jullie een melding van onwelwording en niet lekker niet als acuut?
Ten tweede, waarom gaan jullie niet na nader bericht van jullie wagen alvast een pad vrijmaken, vooruit denken?
Ten derde, waarom nemen jullie toch risico`s? je moet je dan gaan afvragen wat een groter risico is. Ik kan me heel goed inleven in de situatie op dat moment van rijden, heb het zelf een keer meegemaakt. Het risico weegt dan niet op wat ontstaat, tegen het voeren van t&b. Wat gebeurt er als je op dat moment een kind aanrijdt? JIJ hebt de mogelijkheid om duidelijk te maken dat je eraan komt en je doet dit niet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #81 Gepost op: 3 augustus 2004, 10:53:16
Daar zit'm nou net de kneep: Als je niet snel rijdt en geen risico's neemt ben je langer onderweg naar de onwelwording en heb je het niet goed gedaan.
Rijdt je snel naar de onwelwording neem je altijd enig risico en heb je het dus ook niet goed gedaan. Dit wordt de Reddingsbigade verweten, terwijl de oorzaak bij de overheid ligt die geen duidelijkheid schept.

Ik (maar wie ben ik ::)) zou het zeker via de krant aankaarten (of folders uitdelen), zodat het publiek weet wie de zwarte Piet toegespeeld dient te krijgen.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 3 augustus 2004, 23:24:08
Muistroom,

één van de dilemma's is, dat ook in  dit geval, de melding komt via een strand pachter en niet de persoon in kwestie. Dan moet je dus al afgaan op de intrepretatie van een leek, een strandpachter.
Vervolgens is er een uitwijk mogelijkheid naar een andere oprit, maar het ambupersoneel wil niet uitwijken omdat zij dan zonder hulp komen te staan, zodat de eerste oplossing wordt aangehouden en vastgehouden.
Ik heb verschillende afwegingen genomen, bijvoorbeeld assistentie begeleiding van een politie auto. Delay minimaal een half uur. Vervoer over water had een adequate oplossing geweest, delay ongeveer 15 minuten en moeilijk te regelen. Omdat er geen brancard in een boot past. Dus dan kies je ervoor om NU te gaan vervoeren met de middelen die je hebt.

Citaat
JIJ hebt de mogelijkheid om duidelijk te maken dat je eraan komt en je doet dit niet.

Muistroom, meer dan grootlicht voeren, knipperlichten aan en hangen op je claxxon zijn de enige mogelijkheden, tenzij jij er meer uit kan persen, maar daar ben ik zeer nieuwsgireig naar.

En dan ben je net een kind, kijken hoever je grens te verleggen is

Absoluut geen goede ontwikkeling, maar ook nu heeft het slachtoffer het overleeft, maar is de grens van toelaatbaarheid van handelen door een reddingsbrigade overschreden!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #83 Gepost op: 4 augustus 2004, 01:48:44
Ik zou zeggen, schep eens eene precedent; laat je bekeuren door de politie terwijl je de OGS gebruikt voor een spoedmelding, ben benieuwd wat de rechter vind van het lakse overheidsoptreden (het ontbreken van regulering door de overheid van gebruik OGS door reddingsbrigade bij spoedeisende medische meldingen). geen leuk alternatief maar wel een duidelijke voor de toekomst
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #84 Gepost op: 4 augustus 2004, 04:59:43
Joffry ik ben het volledig met je eens, schep een precedent, en laat de rechter maar eens oordelen, de politie wil graag het RVV hanteren(hoewel juist zij het gebruik van OGS bij de reddingsbrigade gedogen), maar wat ik al vaker hier op het forum heb verteld, dit is slechts een regelgeving, net als het voertuigregelement en alle branche richtlijnen deze zijn slechts een advies hoe lullig het ook klingt (brancherichtlijn,hoofdstuk 1, artikel 1, deze richtlijn is niet verplicht), kortom er is geen, let wel, geen wet die OGS regelt, dus zal een rechter oordelen naar het belang van de situatie, ook een rijopleiding is niet verplicht.(uiteraard wel wenselijk)

zo lang de meest vreemde toestemingen bestaan, vindt ik en hoop ik met mij ook een rechter dat de reddingsbrigade vooral in dit soort situaties recht heeft op OGS.
Nemo me impune lacessit


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 4 augustus 2004, 09:24:36
Ik zou zeggen, schep eens eene precedent; laat je bekeuren door de politie terwijl je de OGS gebruikt voor een spoedmelding, ben benieuwd wat de rechter vind van het lakse overheidsoptreden (het ontbreken van regulering door de overheid van gebruik OGS door reddingsbrigade bij spoedeisende medische meldingen). geen leuk alternatief maar wel een duidelijke voor de toekomst

Joffry,

reeds geprobeerd om staande gehouden te worden, tijdens een inzet, gebruik maken van OGS,  terwijl je ritnummer van CPA hebt, opgeleide bemensing etc., maar de politie ziet daarvanaf om de onderlinge "samenwerking" niet te verslechteren.

Raar, want de samenwerking is juist optimaal, maar anders zou bijvoorbeeld de politie het vervoer moeten geaan uitvoeren.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 4 augustus 2004, 09:46:39
Het is een bekend gegeven dat politieagenten elkaar zelfs aanhouden en 't laten voorkomen om precedenten te scheppen.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #87 Gepost op: 4 augustus 2004, 10:17:00
RR,
Even terug naar je eerdere reactie; maakt niet uit wie de melding doet vind ik. Bij dit doort meldingen altijd de status acuut.
Ik verbaas me dan toch dat er niet direct ook gekeken wordt waar het slachtoffer is, waar die het snelste en makkelijkste van het strand af kan en dat daar dan niet alvast een pad wordt vrijgemaakt.
Wij geven aan de cpa op waar de ambulance heen moet, naar welke afgang en dit wordt dan gewoon gedaan.
Ik blijf het vreemd vinden dat een brigade geen ogs meer gebruikt en toch risico's neemt.
Een bekeuring kan je vergeten, in de wet staat namelijk iets van zwaailampen. Dit houdt in dat de flitsers, en verschillende carnavals lichten van vele ambulances, brandweerwagens en politiewagens ook niet zijn toegestaan.
Dit speelde een aantal jaren terug en weet niet of dit nu ook in de wet is veranderd.

Muistroom, meer dan grootlicht voeren, knipperlichten aan en hangen op je claxxon zijn de enige mogelijkheden, tenzij jij er meer uit kan persen, maar daar ben ik zeer nieuwsgireig naar.
( je waailamp en sirene aanzetten?)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #88 Gepost op: 5 augustus 2004, 00:01:55
RR,
Even terug naar je eerdere reactie; maakt niet uit wie de melding doet vind ik. Bij dit doort meldingen altijd de status acuut.

Dan moet je dus telkens ook een VWS ambu willen en ook de politie ter plaatsen willen. Vandaag 27 onwel meldingen afgewerkt, 0 vervoert.

Ik verbaas me dan toch dat er niet direct ook gekeken wordt waar het slachtoffer is, waar die het snelste en makkelijkste van het strand af kan en dat daar dan niet alvast een pad wordt vrijgemaakt.

Muistroom, ik heb geen idee welk strand deel van Nederland je bevolkt, maar met hoogtij, alle strandstoelen uit en veel strandbezoek is er GEEN plaats in Zandvoort om een route vrij te maken of te houden. Het is gewoon 10 kilometer vol strand waarbij iedereen "vecht" voor zijn stukje strand.

Wij geven aan de cpa op waar de ambulance heen moet, naar welke afgang en dit wordt dan gewoon gedaan.

Exact het zelfde, wij geven ook door welk aanrij punt aangerenden moet worden, maar soms staat de boulevard vast en kan een ambu niet verderkomen dan de reddingspost.

Ik blijf het vreemd vinden dat een brigade geen ogs meer gebruikt en toch risico's neemt.

Muistroom, ik denk dat je de insteek gemist hebt, waarom de Zandvoortse Reddingsbrigade geen OGS meer gebruikt!.

Een bekeuring kan je vergeten, in de wet staat namelijk iets van zwaailampen. Dit houdt in dat de flitsers, en verschillende carnavals lichten van vele ambulances, brandweerwagens en politiewagens ook niet zijn toegestaan.
Dit speelde een aantal jaren terug en weet niet of dit nu ook in de wet is veranderd.

Kijk en met deze opmerking kan niemand dus wat. Lees de nieuwste uitvoeringen van de voertuigeisen en zie daar, flitsers op voertuigen met een hoogte van >1.20m in de grill. Als je info hebt zorg dan dat dit duidelijk ergens op gestoeld is.

Maar per ingang van 4 augustus 2004 maakt de Zandvoortse Reddingsbrigade weer gebruik van de optische en geluidssignalen, zodat de veiligheid van de strandgast vergroot wordt. immers horen en zien zij het voertuig nu sneller en beter indien er een levensbedreigende situatie zich voor doet!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #89 Gepost op: 5 augustus 2004, 01:36:37
In het verleden zijn er in samenwerking met ambulancediensten en politie een aantal precedenten geschapen m.b.t. het rijden op de busbaan aangezien in sommige gemeenten was geregeld dat ambulances, ook al vervoerden zij een patient zonder OGS te gebruiken, geen busbaan mocht gebruiken om het vervoer comfortable cq. sneller te laten verlopen. Door de rechter zijn o.a. in Groningen Stad uitspraken gedaan omtrent deze materie, dus ik zou zeggen, regel eens iets met een bevriende agent en brigadier (H)OVJ in Zandvoort, wie weet levert het wat op.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod