Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 48056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #90 Gepost op: 5 augustus 2004, 01:38:34
hallo rescue ranger, jij zegt ''Lees de nieuwste uitvoeringen van de voertuigeisen en zie daar, flitsers op voertuigen met een hoogte van >1.20m in de grill''

waar doel je dan op, er is namelijk alleen een rapport van de werkgroep OGS, dit is slechts een rapport en geen regelgeving, laat staan een wet, deze regelgeving zal het niet halen, omdat hij technisch onmogelijk is.

verder is er zoals ik al eerder genoemd heb geen enkele wet die OGS voorschrijft, het betreft alleen richtlijnen(branche gebonden)  en regelgevingen(voertuigregelement en RVV), voorals nog is alles wat ze graag willen, technisch niet haalbaar en wordt er met een aantal factoren geen rekening gehouden, daar is in andere topics op dit forum al veel aandacht aan besteed.
Nemo me impune lacessit


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #91 Gepost op: 5 augustus 2004, 09:15:40
RR,
Ik denk dat jij  de insteek mist.
Vraag me dan toch af waarom jullie met veel tam tam zeggen te stoppen met de ogs en nu dit toch weer doen. Wellicht is de reden datgene wat ik bedoel.
Indien het zo moeilijk is om een pad, tijdens een calamiteit, vrij te maken vraag ik me toch af hoe het bij jullie geregeld is. Wat voor evenement of situatie er ook is, er dient een aanrij route te zijn voor de hulpdiensten.
Natuurlijk zijn er bij jullie grote commerciele belangen maar een rijpad vrijhouden naar de waterlijn is toch het minste wat je kan doen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #92 Gepost op: 5 augustus 2004, 09:20:39
Ik vind dat besluit op de ledenvergadering nu een zinloze aktie, en niet erg principieël. Dat het vervoer van patiënten problematischer zou worden was te verwachten. Om na dat gebleken is dat dit ook in de praktijk het geval is het besluit meteen weer terug te draaien voor het doel bereikt is... Tenzij nu een proefproces uitgelokt gaat worden natuurlijk.


Henk


Bigmac

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 5 augustus 2004, 09:42:23


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #94 Gepost op: 5 augustus 2004, 11:08:08
Dat is interessant, met name de strekking het gebruik van blauw zwaailicht (knipperlicht !!  ;D) terug te dringen, stilstaan bij een ongeval alleen nog maar met een oranje zwaailamp.  En voor Ralf is met name dit stukje niet erg hoopgevend:

Citaat
5.6 Geen ‘ten dienste van’ voertuigen meer
De onduidelijkheid over de terminologie ‘ten dienste van’ (art. 29 RVV) wil de
werkgroep wegnemen door deze bewoordingen uit de regelgeving te verwijderen.
Verwacht wordt dat hiermee een belangrijk deel van ongewenst gebruik kan
worden voorkomen (brandweerpersoneel in eigen auto onderweg naar brandweerkazerne,
huisarts in een onherkenbaar voertuig, verloskundige, niet
herkenbare auto die onder het ontsteken van een los blauw licht via de vluchtstrook
de file passeert enz.). In de toelichting zou daarbij uitgelegd kunnen worden
dat slechts de voertuigen die in gebruik zijn bij de drie hulpverleningsdiensten
(en uiteraard de andere aangewezen hulpverleningsdiensten) zich als voorrangsvoertuig
door het verkeer mogen begeven. Dit sluit dan lease- en andere
constructies niet uit, zolang het voertuig maar daadwerkelijk door medewerkers
van een van de diensten wordt bestuurd.
Bewust uitgesloten wordt daarmee dat anderen (profit en non-profitorganisaties)
onder de paraplu van één van de diensten werkzaamheden ten behoeve van die
diensten gaan verrichten en daarmee dan het recht tot gebruik van voorrangssignalen
in huis halen.

Hoe de verloskundige dan op tijd bij de bevalling komt??

Langs de file op de vluchtstrook zonder zwaailicht dan maar.

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #95 Gepost op: 5 augustus 2004, 12:05:40
wederom BIG MAC wat bedoel je hier mee, dit is slechts een rapport,(zoals er zoveel verschijnen) de gedachte en mogelijke wens van de werkgroep, meer dan dat ook niet, het is geen wet, het is zelfs niet uitvoerbaar c.q. technisch haalbaar.
Nemo me impune lacessit


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #96 Gepost op: 5 augustus 2004, 12:42:12
Het zal me niets verbazen als er binnenkort gehoor gegeven wordt aan een aantal aanbevelingen als in dat rapport gedaan. De kreet bv om van de drietonige hoorn over te stappen naar een voor alle hulpverleningsvoertuigen gelijke twee tonige hoorn heb ik al meer gehoord.  Als je ook ziet naar de samenstelling van de werkgroep is er een wel heel dominante rol voor justitie en politie weggelegd.  De bestaande voorrangsvoertuigen bezitters die aanbevelen toch vooral geen derden het gebruik van O&GS toe te staan. Ik zou toch voorstander zijn van onderscheid tussen de politie en de ambulance hoorn. Ik ben zelf veel eerder geneigd opzij te gaan voor een ambulance (die zeker onderweg is naar- of met een gewonde)  dan voor een politie auto die MOGELIJK onderweg is naar een ongeval maar meestal achter een opgevoerde bromfiets aanzit of een onderweg is naar bankoverval. Zeker niet naar mij als ik 112 gebeld heb, want dan duurt het meestal uren.

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #97 Gepost op: 5 augustus 2004, 16:19:29
wetende hoe dit rapport tot stand is gekomen, verbaasd mij niets hoe een en ander wordt geadviseerd (van onder een politie pet), een aantal zaken zijn goed, maar een aantal andere zijn uit den boze, het beperken van de diensten die met OGS mogen is absoluut een verkeerde beweging, zo moet vindt ik, waar deze topic ook over gaat, de reddingsbrigade, met name op het drukke strand, OGS kunnen gebruiken, zij zijn geoeffend om hier '' de dringende taak'' te vervullen zoals omschreven in het RVV, zeker als andere voertuigen die het nu wel mogen die uit de meest vreemde hoeken komen, waarom die wel en andere niet.

aan de andere kant rijdt de politie zelf ook al met de amerikaanse yelp, en zijn er veel onherkenbare politie voertuigen die ineens een blauwlicht tevoorschijn toveren, en de sirene aanzetten.(wel noodzakelijk, maar geeft de weggebruiker geen herkenbaarheid en vaak verwarring)

verder staan er in dit rapport nog veel meer zaken, die vanuit een politie inzicht geschreven zijn, teveel om hier over uit te wijden, en mijns inziens niet bijdragen tot een verantwoord weggebruik van ALLE hulpverlenings diensten.

helaas gaan dit soort rapporten vaak ten onder, en horen we er niets meer van, op een enkele overname in een brancherichtlijn, die op hun beurt weer niet bindend zijn.(hoofdstuk 1, is de richtlijn verplicht, atnw:Nee, de richtlijn is niet verplicht)
Nemo me impune lacessit


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #98 Gepost op: 5 augustus 2004, 22:44:25
geachte forum-gangers, ik zit hier wel met een dubbele pet.
Mijn persoonlijke invalshoek is het hulpverleningsvoertuig laten "vallen" onder een voertuig ter medische assistentie, met
  • Star of life
  • CPA mobilofoon en ritnummer
  • Inzetcriteria dringende taak
  • "Dwingende"brancherichtlijn
http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/SRKRichtlnSign.doc
  • Opleiding volgens art 2 optische en geluidssignalen
  • (Later) Kentekenhouder ambulancedienst
Dit is de insteek die vele reddingsbrigades momenteel gebruiken, behalve de regio Haaglanden.

De insteek van de Zandvoortse Reddingsbrigade anders, zij beogen een ministerieel toestemming volgens art 29, lid 1 van de RVV, waarzij aangewezen worden als spoedeisende hulpverenende organisatie. Dat is dus geheel iets anders.


Henk,

het rijden met een voertuig over het strand is totaal iets anders dan het rijden over de openbare weg. Dilemma op het strand is bijvoorbeeld dat kinderren niet op een stoep kunnen  gaan spelen, simpelweg omdat deze er niet is. Hierdoor onstaat er dus een zeer gevaarlijke situatie, aan de voorzijde van de auto spelen kinderen die niet kunnen zien dat er achter hun een voertuig is met een dringende taak, maar niet als zodanig is te herkennen. En in het voertuig ligt een man op een brancard welke toch met enige spoed naar het ziekenhuis moet, maar er spelen kinderen voor het voertuig.

Muistroom,
in de APV staat dat er een pad van 10 meter vrijgemaakt moet zijn ten behoeve van spoedeisend en uit-ventend verkeer. Helaas kennen de strandgasten deze reglementen niet en pakken hun bedje op en plaatsen deze aan de waterlijn, zodat er geen ruimte meer over blijft. Dit lijdt dan afgelopen dinsdag op het vastlopen van een viskar met trekker, omdat deze niet op tijd voor het opkomende water uit het zwin kan komen en vervolgens de gehele viskar en trekker in het water verdwijnt. Bij het lostrekken blijft het publiek toekijken en toestromen zodat er niks of niemand uitkan wijken of assistentie kan verlenen.
Wij en daar bedoel ik dan de reddingsbrigade, politie en viskaren zijn al blij als we niet verder dan twee wielen door het water moeten, omdat deze reglementen niet worden nageleefd.
Want wie moet je bekeuren, de stoelenjongen of de persoon die op de stoel ligt en deze heeft verplaatst en die van niks weet?

Citaat
ZRB blijft sirenes gebruiken  
ZANDVOORT - De Zandvoortse Reddings Brigade (ZRB) rukt bij noodsituaties op het strand weer uit met zwaailichten en sirenes. De ZRB overtreedt daarmee bewust de Wegen- en verkeerswet. Volgens die wet mogen alleen politie- en brandweerwagens, ambulances en voertuigen van diensten met speciale toestemming - waaronder de Koninklijke Marechaussee - toeters en bellen gebruiken.

 
Het bestuur van de Zandvoortse Reddings Brigade heeft zijn besluit om zich aan de Wegen- en verkeerswet te houden teruggedraaid. Aanleiding is de hulpverlening van afgelopen week, die niet volledig naar wens verliep. ,,Wij konden niet uitrukken met sirenes en zwaailichten, maar reden wel zo snel mogelijk over het strand. Dat leidde tot onbegrip onder de badgasten'', aldus ZRB-woordvoerder E. Brokmeier.

De Zandvoortse Reddings Brigade heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat al geruime tijd geleden gevraagd om een speciale ontheffing van het 'toeters- en bellenverbod'. Ook het gemeentebestuur en de Ambulancedienst Zuid-Kennemerland maken zich daarvoor hard. De minister heeft nog niet gereageerd.

 
 
donderdag 05 augustus 2004  

Bron Haarlem Dagblad
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #99 Gepost op: 6 augustus 2004, 09:11:46
Ik was gisteren in Scheveningen en daar vielen mij twee, eigenlijk drie dingen op:

De Politie maakte gebruik van een piejieééét toontje glijdend van laag naar hoog om door de menigte te komen.

Een gedeelte van het strand was afgezet met pionnetjes en daar mocht niemand zitten en dat gebeurde ook niet.

Op de politieboot (gele RIB met 40 PK) zaten twee mooie meiden die absoluut niet konden varen, maar dat was niet erg (dat ze niet konden varen bedoel ik).

Henk