Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 47903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 2 juni 2004, 14:02:43
Ja, hier geldt wel dat je je af moet vragen of je voortdurend met lap middelen moet werken of moet proberen af te dwingen dat de reddingsbigades nu eens echt een onderdeel vormen van de hulpverlening dat "recht op blauw" heeft


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 2 juni 2004, 16:30:41
Je kan vinden dat je er recht op hebt maar wij vinden dat allemaal op dit forum. Echter moeten de mensen in den haag van worden overtuigd. ZOlang er geen toestemming voor is kan je als bestuur zijnde niet de verantwoording op je nemen. Dit is het zelfde als dat je toestaat dat leden van je vereniging toestemming geeft om in te breken.

9910001
9910001


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #22 Gepost op: 2 juni 2004, 17:32:22
9910001  je hebt gelijk, maar als we wachten op den haag, dan zal het zeker nog enkele jaren duren, wat je als vergelijking geeft , toestemming geeft om in te breken is niet helemaal het zelfde, inbreken is aanzetten tot een misdaad, verbreken gebeurd regelmatig bij bijvoorbeeld brandweer of politie na verkregen toestemming om op deze manier toegang tot bijv. een pand te verkrijgen.

wanneer er een combinatie met de brandweer gemaakt kan worden, lossen we het probleem mischien tijdelijk op totdat den haag ......

ik ben nog steeds van mening dat er in een aantal gevallen ''ten dienste van'' gereden kan worden, het gaat immers om het redden van mens en dier.
een moblifoon is meestal al aanwezig (voor in en uitmelden), bij ons worden ze gealarmeerd door de meldkamer via het zelfde kanaal als de brandweer en ggd, met dezelfde piepers
de tooncodes worden altijd gecombineerd met brandweerchauffeur en brandweer commandant die gelijktijdig worden opgeroepen en toch mogen ze niet  met OGS als er geen brandweer auto voor de trailer staat.
zoals ik al eerder gemeld heb, chauffeurs opleiding is nog niet noodzakelijk, iedereen mag rijden.
Nemo me impune lacessit


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #23 Gepost op: 2 juni 2004, 18:52:22
Mee eens maar zolang het niet is geregeld mag het niet en kan je er geen verantwoording over nemen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 4 juni 2004, 10:32:05
Dat is steeds weer het "misbruik" dat van vrijwilligers doelbewust gemaakt wordt. Bestuurders gokken op het enthousiastme van de vrijwilligers. Met alle respect, er is geen professionele hulpverlener die doelbewust de wet overtreedt in belang van z'n patiënt. "Dan moeten ze die wet maar veranderen" is dan steevast het antwoord als hem gevraagd wordt waarom hij dit niet gedaan heeft. Maar de vrijwilliger? Die voelt zich toch boven de wet en als hij denkt dat de wet niet deugt, doet hij wat hem goeddunkt.
Ik denk dat als je deskundig en professioneel bezig bent je opereert binnen de wet. En alls je ergens niet snel genoeg kan zijn omdat de wet je beperking is, is dat niet jou probleem/fout, maar die van de politiek. Je kan niet alles oplossen wat zei niet regelen.

Telkens weer zie je het probleem de kop op steken dat wij geen gezamenlijke vuist kunnen maken en dat kost punten..

Redden is teamwork, waneer zien we dat een keer in... :(

Henk

* waar "hem" staat mag U ook "haar"lezen


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 4 juni 2004, 15:56:09
Een vuist maken kan alleen werken als alle krachten verenigd worden voor het zelfde doel, als je het nut wil geven dan een verreieknd doel. Voordat je alle krachten bij elkaar hebt en besloten hebt wat het doel is dan is de kracht al verloren in de discussie.

We moeten aan de wet houden en de beperkingen aangeven aan de gene die het kan veranderen, naar gelang de meerwaarde zal er snellen of langzamer een verandering doorkomen. Er zijn meer hulpverleners met problemen die opgelost moeten worden. De brigades kunnen met lbauwe lampen wel op tijd izjn maar de ambu dekking is ook nog niet altijd binnen de norm en zo zijn er vele problemen.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2004, 23:48:05
Een vuist maken kan alleen werken als alle krachten verenigd worden voor het zelfde doel,

Hallo zeg, wij lopen op dit forum de verwijtende vinger naar Den Haag te wijzen, maar vlak de aangesloten reddingsbrigades binnen de KNBRD niet uit. Alle 180 reddingsbrigades hebben een eigen meining en willen gehoord worden. Op een ander forum is een medewerker welke duidelijke mening heeft betreffende de operationele taken van een reddingsbrigade. Mijns inziens helemaal zo gek nog niet, want dat gemuggezift binnen die bond. Bah!!!!


De brigades kunnen met lbauwe lampen wel op tijd izjn maar de ambu dekking is ook nog niet altijd binnen de norm en zo zijn er vele problemen.


Er is wel een verschil tussen wettelijk vastgelegde norm, zoals met de Brandweer en Ambulance en het goed anticiperen van een reddingsbrigade op mogelijke inzetten, waardoor een adequate hulpverlening kan geschiede.
Elke hulpverlening start met communicatie.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 12 juni 2004, 00:03:30
zo blijven we dus allemaal om de brij heen draaien, de eene groep houdt zich aan de wet, de ander speelt voor don quichotte, want zo komt het op mij over.

de overheid regelt, het niet of niet op tijd, maar dat kan ook niet anders, want voor we er over uitgesproken zijn, zijn er vele slachtoffers gevallen, en.....  wordt het nog niet in of uitgevoerd

ik weet ook geen oplossing, ik hoop alleen dat de vrijwillige hulpverleners doorgaan met af en toe toch ''het recht te nemen'', mischien gaat er dan nog eens wat gebeuren.

overigens ken ik meerdere hulpverleners die overdag (of tijdens hun werkuren) beroeps zijn, en in hun vrijetijd vrijwillig en dan in eens die andere houding aannemen, sterker zelfs ze doen extra hun best om dan te doen wat ze tijdens hun werk niet doen.
Nemo me impune lacessit


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2004, 11:38:03
Dat mensen een andere instelling hebben vind ik vreemd, maar dit is hun iegen recht om te doen. Zelf zou ik dit niet kunnen. Maar om op discussie terug te komen kan je niet de vetantwoording nemen als bestuur voor dergelijke middelen. Als je als bestuur izjnde deze lampen op het voetrutig goedkeurt heb je als bestuur er ook verantwoordsing voor.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 15 juni 2004, 14:13:19
Ja, en dan wordt je zo maar geconfroteert men poppen die aan het dansen zijn!

Maar ja, hoe verdedig je het dat je ergens te laat komt...

Ook dan heb je de poppen aan het dansen.

Och, was het leven maar eenvoudig...

Henk