Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 47902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 10 juli 2004, 14:27:05
Brandweer heeft toch taak redden van mens en dier? nog even en de brandweer gaat dierambulances bemannen  ;D ;D ;)  het gaat tenslotte om de centen, oeps, subisidies. :-X

Joffry, het key-word is "redden", een dierenambulance vervoert uitsluitend.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 10 juli 2004, 15:27:47
Je kan iemand heel goed redden door 'm te vervoeren, wij doen dat ook wel eens... ;D


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #42 Gepost op: 12 juli 2004, 00:10:31
Er is gesteld dat de brigades aansluiting moeten zoeken bij de brandweer. Helaas maakt de brandweer zich niet erg populair bij de brigades, zoals uit de brandweervoertuigen met brancard blijkt.

En als ze vast komen te zitten mogen wij ze weer uit de penarie helpen en opdraven om ze los te trekken. Overigens heeft iemand nog iets van de 'oplossing' in Den Haag gehoord om daar een RK ambulance op het strand in te zetten?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 12 juli 2004, 09:13:38
Koen,

alles leuk en aardig, maar als reddingsbrigades zichzelf nog steeds blijven zien als gezelligheidsclub aka vriendenclub en weigeren zich enigszins in te spannen om een gestructureerde samenwerking tot stand te brengen met andere hulpverlenende instantie, zullen deze instanties een andere oplossing moeten zoeken bij elkaar.

Wat inhoudt dat de Brandweer met brancard gaat rijden om zich ervan te gewissen dat er een kwalitatief goede hulpverlening op poten wordt gezet.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 12 juli 2004, 11:54:19
Voor mijn mening kan je beter de taak van gewondenvervoer bij een brigade neer leggen. Dit omdat zij veel vaker over het strand rijden en veel meer gebieds kennis hebben. Welke opgang kan je het beste nemen met een slachtoffer en dergelijke zaken. Echter zullen zijn er enkele commandanten die het liever zelf uitvoeren. Als ik dan biuj de brigade zou zitten in een gemeente waar dit gebeurt zal ik het brandweer voertuig bij iedere mogelijkheid laten opdraven. Dit alleen om aan te tonen dat het niet functioneerd.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #45 Gepost op: 12 juli 2004, 14:06:42
Met beide vorige berichten ben ik het geheel eens.

Tja, het aansuiting zoeken bij de officiele hulpverlening is simpel volgens mij: of je bent er zelf bij of de zaken worden volledig buiten de brigade om geregeld.

Triest aan de inspanningen van de officiele hulpverleners vind ik dat wat ze bedenken volgens mij niet werkt.

In het zwarte pietenspel wil ik graag mijn bijdrage leveren. Naast de brigades, RN, de Kustwacht, de brandweer, ambulancezorg en de gemeenten, heeft vooral BZK de zaken volstrekt niet op orde. De hulpverlening op de overgang van land en water is, uitgerekend in het waterrijke Nederland, vanuit het ministerie bedroevend slecht geregeld.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 13 juli 2004, 00:37:38
Zo slecht, dat als iets geregeld dreigt te gaan worden tweespalt het resultaat is. In de nieuwe veiligheidsregio's komt de KNRM niet meer voor en wordt het vrijkomend plekje opgevuld met...

juist, de brandweer.

Je kan daarmee twee kanten op: of de KNRM heeft de boot gemist, of de commissie heeft zich doodgestaard op de (on) mogelijkheden van de brandweer. Feit is dat de KNRM "wars is van overheidsbemoeienis. De vraag is echter in hoeverre dit voor hulpverleners nog vol te houden is in een steeds meer regelende overheid.
Ook als reddingsbrigade zal je op de trein (of boot?)  moeten springen zo lang het nog te doen is. Wacht je te lang dan mis je 'm en vult een ander het ontstane plekje op. Gelukkig krijgt de KNRM wel c2000 apparatuur heb ik begrepen, dus zo "wars" zijn ze nou ook weer niet.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 13 juli 2004, 11:45:15
De knrm voert inderdaad een eigen beleid maar zal wel de taken van gewonden vervoer blijven uitvoeren op veel plaatsen. Nier overal omdat de spreiding van de hulpverleningsvopertuigen niet alles goed zullen dekken. Echter op veel plaatsen wel en de knrm heeft meer zekerheid wat uitruktijden als de brigades.  De knrm heeft minder te maken met de veiligheid regio's omdat ze financeel er niet afhankelijk van izjn.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 13 juli 2004, 23:07:31
De KNRM zal en wil zich NIET vastleggen in een convenant met bijvoorbeeld de RAV's voor het gewonden/ slachtoffervervoer over het strand. De eerste zorg van de KNRM blijft het reddingswerk op zee en de meren.

Nu weet ik ook niet of het zo verstandig is om met een Unimog of Ginaf (Grrrrr) over een bommetje val strand te rijden.

Eén ding is wel zeker dat, als reddingsbrigades zich niet "vermannen", Koen Wiegman gelijk gaat krijgen en reddingsbrigades uiteindelijk alleen nog maar pleisters mogen plakken op een strandpostje bestaande uit een EHBO container anex toiletblok.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 15 juli 2004, 12:10:25
Op een bommetje vol strand zal de brigade ook altijd nog aan het bewaken zijn. Dan lijkt het mij ook niet verstandig om het gewonden vervoer met deze vrachtwagens uit te voeren. Maar midden in dewinter kunnen nog lang niet alle brigades deze taak op zich nemen. Omdat het moeilijk is om overdag een ploeg klaar te hebben staan. De knrm heeft hier meer zekerheid in. De taak die een brigade blijft doen zal het bemannen van de posten zijn en het verlenen aan ererste hulp aan slachtoffer op het strand en in het water.

9910001
9910001