Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 47892 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 15 juli 2004, 15:06:27
WOW, deze discussie gaat ook weer heerlijk off-topic..

Maar goed, als je naar verantwoordelijkheden kijkt, hebben binnenkort een veiligheidsregio waarbij je je diensten kan aanbieden.  zowel brandweer als GHOR en reguliere ambulancevervoer en andere partijen komen hierin samen..
Ik mis dit aspect direct in de discussie, metname dat de veiligheidsregio's zich strak de first reponse taken anders willen inrichten.  Dus redders, organiseer je goed en proffesionaliseer je en meld je bij de verantwoordelijke personen van de veiligheidsregio's.

En dit werkt, zelfs particuliere diensten worden kunnen contracten krijgen met de veiligheidsregio's voor bepaalde diensten..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 15 juli 2004, 16:39:54
Zo slecht, dat als iets geregeld dreigt te gaan worden tweespalt het resultaat is. In de nieuwe veiligheidsregio's komt de KNRM niet meer voor en wordt het vrijkomend plekje opgevuld met...

juist, de brandweer.

Henk

MMMm, wel alles lezen Peter....  ;D

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #52 Gepost op: 15 juli 2004, 18:15:15
Je hebt gelijk, Henk, ik had niet alles gelezen..

De KNRM kan net als elke andere organisatie een contract met de veiligheidsregios afsluiten over inzetbaarheid etc.  vergelijkbaar met hun contract met de kustwacht..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #53 Gepost op: 16 juli 2004, 16:19:54
Henk, Peter,

Volgens mij verwijzen jullie naar een interessante tekst als jullie het hebben over contracten tussen de KNRM en de veiligheidsregio. Mijn belangstelling is gewekt. Waar kan ik meer vinden?

Koen
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2004, 16:37:10
Misschien een tip, het Rode Kruis Korps bestaat niet meer, vraag de minster om met "replace" "rode kruis korps" door "reddingsbrigades" de wet aan te passen.

Kleine moeite en lost veel op  ::)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2004, 18:37:22
ten eerste is een reddingsbrigade wat anders als een rode kruis korps en heeft een hele ander doelstelling,

ten tweede waar komt dit vandaan en over welke wet hebben we het, sorry heb geen rechten gestudeerd dus ken ze niet allemaal.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #56 Gepost op: 17 juli 2004, 19:34:54
Even serieus,

Op grond van artikel 29 van het RVV1990 geeft de Minister van Verkeer en Waterstaat nadere regels over de bovengenoemde optische en geluidssignalen en het gebruik ervan. In de Regeling optische en geluidssignalen (Stcrt. 1997, 242) zijn deze regels neergelegd.
In artikel 1 van deze regeling worden de diensten aangewezen die naast de politie, de brandweer en de ambulance gebruik mogen maken van optische en geluidssignalen.

In die regeling wordt het Rode Kruis Korps nog steeds genoemd hoewel deze tak van het Rode Kruis al jaren geleden is opgeheven.

Zover als ik dat kan beoordelen, kan de minister eerste lijnshulpverleningsvoertuigen van de reddingsbrigades
aanwijzen als voorrangsvoertuigen.

Ik denk dat het in de lijn der verwachting ligt dat zij door de Gemeenschappleijke MeldCentrales kunnen worden aangestuurd. De CPA, MK en AC in onze regio zijn al opgegegaan in de GMC.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #57 Gepost op: 17 juli 2004, 21:23:24
Wij zijn hiermee bezig bij reddingsbrigades nederland, met namen voor uit rukken richting rampgebieden. Op het water heeft het geen zin, en net als een vrijwilliger bij de brandweer moet je als je richting kazerne gaat voor een uitruk je gewoon aan de verkeers regels houden.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 17 juli 2004, 21:29:45
, en net als een vrijwilliger bij de brandweer moet je als je richting kazerne gaat voor een uitruk je gewoon aan de verkeers regels houden.
OWW ??? ;D ;D ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #59 Gepost op: 18 juli 2004, 10:10:30
De betrokkenheid van de brandweer heeft voornamelijk ook te maken met het financiele verhaal; subsidie en vergoeding. De bradweer trekt graag allerlei hulpverlening naar zich toe om invloed uit te kunnen oefenen en de eigen organisatie in stand te houden met allerlei bij elkaar te sprokkelen subsidie/financieen. We denken toch niet dat de brandweer het voor haar lol doet?!! Natuurlijk kan de brandweer een rol in de strandhulpverlening hebben, bijv. het leveren van een strandambu en opleiding van de chauffeurs die in de wagen met de brandweer-clubkleuren rijden, en om het  rijden met OGS etc af te dekken. Jammer is alleen dat dit veelal ongewenste bemoeienis met zich meebrengt en minder inspraak voor andere betrokkenen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod