Grijp jij in? / The bystander effect

Auteur Topic: Grijp jij in? / The bystander effect  (gelezen 22972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 24 maart 2010, 19:26:46
woensdag 24 maart 2010 09:21

Toerist springt in gracht op Wallen

Een 29-jarige Amerikaanse toerist is dinsdagavond op de Oudezijds Voorburgwal in het water gesprongen.
De verwarde man sprong rond 18.45 uur in de gracht. Omstanders wisten hem vervolgens uit het water te halen. Volgens de politie maakt hij het goed.


www.at5.nl

Voor de foto's:

http://www.at5.nl/gespot/37587/omstander-redt-man-uit-water

Wederom een hele meute mensen, zelfs foto's van alle kanten ... Tot er iemand in het water springt en het slachtoffer uit het water haalt ....


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
En de reactie's van een (in mijn ogen terecht) kwade omstander

Geachte Marien (fotograaf).
Ik ben gisteren erg geschrokken door wat er gebeurde rond de gracht. Vooral door alle mensen die eromheen stonden. Ik kwam met mijn vriendin op de motor langs. We zagen iets in het water liggen (we dachten duikers of een kunstproject) stopten even en zagen iemand (aan de foto’s te zien jou) bovenop de brug foto’s maken met een professionele camera. Daardoor dachten wij (en dan denk ik ook anderen) dat er niks aan de hand was. Toen we omstanders (die er langer stonden, zoals jij) vroegen wat er aan de hand was reageerden ze onnozel dat iemand gesprongen was. Ik deed mijn jas uit en zocht waaruit ik de kant op zou kunnen klimmen eenmaal in het water, maar op datzelfde moment sprong er gelukkig iemand hem te hulp. Ik wil je meegeven dat jou manier van foto’s maken ipv hulp bieden de rotte plek in onze samenleving is. Je fotografeert hem bijna letterlijk dood. Ik hoop dat mensen hierover na gaan denken en in een zelfde situatie de camera links laten liggen.
Yona Hümmels
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
En de reactie's van een (in mijn ogen terecht) kwade omstander

Geachte Marien (fotograaf).
Ik ben gisteren erg geschrokken door wat er gebeurde rond de gracht. Vooral door alle mensen die eromheen stonden. Ik kwam met mijn vriendin op de motor langs. We zagen iets in het water liggen (we dachten duikers of een kunstproject) stopten even en zagen iemand (aan de foto’s te zien jou) bovenop de brug foto’s maken met een professionele camera. Daardoor dachten wij (en dan denk ik ook anderen) dat er niks aan de hand was. Toen we omstanders (die er langer stonden, zoals jij) vroegen wat er aan de hand was reageerden ze onnozel dat iemand gesprongen was. Ik deed mijn jas uit en zocht waaruit ik de kant op zou kunnen klimmen eenmaal in het water, maar op datzelfde moment sprong er gelukkig iemand hem te hulp. Ik wil je meegeven dat jou manier van foto’s maken ipv hulp bieden de rotte plek in onze samenleving is. Je fotografeert hem bijna letterlijk dood. Ik hoop dat mensen hierover na gaan denken en in een zelfde situatie de camera links laten liggen.
Yona Hümmels


Snap dat ook niet,

1x was ik bijna zelf in de mogelijkheid iemand te redden.. persoon te water bij mij in de wijk.. maar wel midden in de nacht.. alleen heeft men toen nooit iemand gevonden..

Aangezien ik toen zo'n 5 minuten voor de brandweer ter plaatse was had ik levensreddende handelingen kunnen verrichten. Dat is hier ook het geval; maar de mens is een soort kuddedier; iedereen kijkt toe en doet niks


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Maar wat als je zelf geen zwemdiploma hebt voor reddingszwemmen, het water nog erg koud is door de winter en dus kun je snel onderkoeld raken etc... het klinkt misschien wat egoïstisch, maar eigen veiligheid gaat in zo'n geval dan toch echt voor lijkt mij. Als ik van mijzelf niet eens weet of ik reddingszwemmen kan ja of nee, dan wil ik niet ook nog eens mijzelf in de problemen helpen. ;)

Overigens, fotograferen is misschien een beetje crue...
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Maar wat als je zelf geen zwemdiploma hebt voor reddingszwemmen, het water nog erg koud is door de winter en dus kun je snel onderkoeld raken etc... het klinkt misschien wat egoïstisch, maar eigen veiligheid gaat in zo'n geval dan toch echt voor lijkt mij. Als ik van mijzelf niet eens weet of ik reddingszwemmen kan ja of nee, dan wil ik niet ook nog eens mijzelf in de problemen helpen. ;)

Overigens, fotograferen is misschien een beetje crue...

Ja, want in Nederland moet je overal een papiertje voor hebben. Zelfs achter de kassa van de buurtsuper! En als je niet kan reddingszwemmen, moet je iemand maar laten verzuipen. Kom op hee.  :D
Eigen veiligheid, in een grachtje? Misschien voorzichtig te water gaan, zodat je niet op een fiets of winkelwagen springt, maar verder...


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Maar wat als je zelf geen zwemdiploma hebt voor reddingszwemmen, het water nog erg koud is door de winter en dus kun je snel onderkoeld raken etc... het klinkt misschien wat egoïstisch, maar eigen veiligheid gaat in zo'n geval dan toch echt voor lijkt mij. Als ik van mijzelf niet eens weet of ik reddingszwemmen kan ja of nee, dan wil ik niet ook nog eens mijzelf in de problemen helpen. ;)

Overigens, fotograferen is misschien een beetje crue...

Ik snap je ergens wel.. maar je gaat mij niet wijsmaken dat van de meute, die staat toe te kijken hoe iemand het leven verlaat, (bijna) niemand een zwemdiploma heeft..

By the way: alle lof voor de persoon (personen ?) die wel zijn gaan zwemmen


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Vergeet niet dat een mens in paniek je mee onder water kan sleuren. Wil niet zeggen dat dat hier ook het geval was, maar ik weet van mezelf dat ik m`n adem niet lang kan inhouden, en als die verwarde man dan rare bewegingen gaat maken, waardoor ik onder water beland, en niet op tijd weer boven kan komen, kies ik ervoor om niet te water te gaan (of samen met iemand het water in springen die je kan helpen mocht zoiets gebeuren).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Vergeet niet dat een mens in paniek je mee onder water kan sleuren. Wil niet zeggen dat dat hier ook het geval was,

Nee dat lijkt me niet, persoon is al buiten bewust zijn op het moment van de foto's ....

Maar wat als je zelf geen zwemdiploma hebt voor reddingszwemmen, het water nog erg koud is door de winter en dus kun je snel onderkoeld raken etc... het klinkt misschien wat egoïstisch, maar eigen veiligheid gaat in zo'n geval dan toch echt voor lijkt mij. Als ik van mijzelf niet eens weet of ik reddingszwemmen kan ja of nee, dan wil ik niet ook nog eens mijzelf in de problemen helpen. ;)

Overigens, fotograferen is misschien een beetje crue...

Misschien?  :-X :-\

Die eigen veiligheid gaat wel voor ... Maar in dit geval, met tientallen mensen die staan te kijken had er in ieder geval iets gedaan kunnen worden .....
Dit klinkt een beetje als ''ik kan niet reanimeren, dus ik probeer het maar niet, straks breek ik een rib''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Doet mij denken aan die aanrijding in Hoofddorp(?) destijds waarbij een politieman een auto had aangereden die op de kop in de sloot belande. Daarvan was een filmpje gemaakt dat de politieman niet handelde, maar tussen alle omstanders gebeurde ook niets en de filmer had vooral heel veel commentaar dat iedereen moest gaan helpen maar stak zelf ook geen poot uit! De mens doet gekke dingen!
Ik snap best dat je er niet zo maar alleen in springt maar doe dan iets anders. Ik vraag mij af hoeveel van de omstanders uberhaupt 112 gebeld heeft!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Ik vraag mij af hoeveel van de omstanders uberhaupt 112 gebeld heeft!

Een iemand is genoeg lijkt mij....

Ik vind het ook niet echt kunnen dat de fotograaf op dit moment foto's maakt maar verder niets doet (even als de overige omstanders).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie