BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 183128 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 29 april 2010, 12:08:34
Ten eerste heb ik dat vernomen uit zeer betrouwbare bron.

Ten tweede is het vrij simpel. Er wordt gepraat over klinische blik en ervaring etc. en natuurlijk is dat allemaal waar. Het is alleen zo dat BMH'ers een stuk goedkoper zijn, kortere opleiding krijgen enz. en in die 4 jaar "hetzelfde" leren als een ambulanceverpleegkundige met 10 jaar ervaring.

Betrouwbare bron? Maar wel een hele stille bron.....

Krijg de indruk dat een of meer RAV-en stiekum wat aan het stoken zijn in het opleidingsvuurtje om te zien of het nog goedkoper en sneller kan dan nu al het geval is...
Jammer dat er dan niet met open vizier wordt gecommuniceerd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 29 april 2010, 16:14:25
Je hebt helemaal gelijk, maar de BMH komt er toch en het ziet er naar uit dat BMH'ers de huidige avpk's gaan vervangen. Zet dat discussiepunt dus aan de kant.

Pardon? ??? Vooralsnog moeten ze eerst eens kijken of ze uberhaupt een BIG registratie gaan krijgen... Het lijkt me wel heel erg kort door de bocht dat BMH'ers ambuplegen aan de kant gaan zetten.
Arts  www.alphalog.nl


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #22 Gepost op: 29 april 2010, 18:00:08
Pardon? ??? Vooralsnog moeten ze eerst eens kijken of ze uberhaupt een BIG registratie gaan krijgen... Het lijkt me wel heel erg kort door de bocht dat BMH'ers ambuplegen aan de kant gaan zetten.

Ik moet het iets aanpassen, vervangen is niet het juiste woord. Ik bedoelde: wanneer er een ambulancemedewerker aangenomen moet worden, zal dat misschien sneller een BMH'er zijn aangezien die goedkoper zijn?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #23 Gepost op: 30 april 2010, 19:25:25
Het is niet een aanpassing van het BIG register, maar een wijziging in de wet BIG. Namelijk het opnemen van het beroep ambulancehulpverlener als beschermde titel volgens de wet big, net zoals de apothekers, artsen, verpleegkundigen, tandartsen, verloskundigen, gezondheidszorgpsychologen, fysiotherapeuten en psychotherapeuten. Daar hangt dus die registratie aan vast. Dit om de kwaliteit en continuiteit van zorg te bewaken, want het register maakt controleerbaar, dat je daardwerkelijk het beroep uitoefent.

De wet BIG is naar mijn mening een soort 'beveiliging', die de kwaliteit van de zorg in Nederland waarborgt. Alleen de goed geschoolde hulp-/zorgverleners mogen hulp en/of zorg verlenen. Op het moment dat je die wet wijzigt, zodat korter geschoolde ambulancehulpverleners (met lagere kundigheid en vaardigheden zoals jij, Niels, al zei) ambulancehulp mogen verlenen, neem je een gedeelte van die 'beveiliging' weg.

In de regio Rijnmond rijden al zgn. 'low-care ambulance rond' worden bestuurd door VIG'ers en is dus zeker BLS, die doen ook alleen maar besteld liggend vervoer. Ze zien er precies uit als echte ambulances.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze low-care ambulances zijn echt gemaakt voor B-vervoer. Het is volgens mij niet de bedoeling dat de BMH'ers ook op deze B-ambu's komen.

Maar, gekkigheid. Ook als je er over nadenkt 'BMH'ers goedkoper', in welke zin? Minder salaris? Je opleiding is korter en goedkoper, maar ook je kundigheid en vaardigheden zijn lager. Dus je zal minder betaald gaan krijgen, ook al doe je hetzelfde werk.
Nog zo'n overweging, want waar doe je het uiteindelijk voor: Je patient. We zij het er al denk ik over eens dat je niet hetzelfde leert als een AVP.

Aan de andere kant worden basisartsen op de ambulance volgens mij niet meer betaald, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb het aspect van de verlaging in kwaliteit van ambulancezorg tegenover de patiënt nog niet voorbij zien komen in de verhalen van bijv. Paul Rouwmaat en Frank Holweg van de HU en HAN, terwijl dit toch wel belangrijk is in de ambulancezorg ::)

Een ambulanceverpleegkundige verwerft veel van zijn kundigheid en vaardigheden in de praktijk. Dit is dan de klinische ervaring die een verpleegkundige heeft voor deze op de ambulance komt. Deze klinische ervaring heeft een BMH'er naast zijn stage helemaal niet.

We gaan nogal off-topic merk ik, misschien moet een moderator dit afsplitsen naar een topic over de BMH?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2010, 11:59:19


Een wetswijziging is iets meer werk dan een wijziging in een register, deze zal eerst door de volkvertegenwoordiging heen moeten en het is dus maar de vraag of er politieke steun voor zo'n wijziging bestaat. Zeker als belangenpartijen bij de kamers hun visie of zorgen aankaarten.

 
[advocaat van de duivel] Wat nou BMH'ers ALS? Van de besparing die BMH'ers gaan opleveren kunnen we twee extra traumaheli's kopen, MMT's beschikken over een dusdanig netwerk en PR apparaat dat zulks wel te regelen valt. De BMH'er voor de BLS het MMT voor de ALS. [/advocaat van de duivel]



Dat eerste zal mogelijk nog makkelijker gaan dan dat u zo lijkt te verwachten, oordelend op uw schrijfstijl. De kosten van de zorg zijn nog steeds erg hoog en veel partijprogramma's hebben de zorg hoog op de ranglijst staan, maar weten ook dat het binnen het budget moet kunnen passen. Een HBO opleiding die breed opleid in de acute zorg zou misschien nog wel eens met meer enthousiasme ontvangen kunnen worden dan dat u zo verwacht...

Het tweede citaat wat ik meegenomen heb, lijkt bijzonder veel op het EMS stelsel, waar er ook verschillende niveau's van ambulances zijn, maar of dat een oplossing is...
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2010, 15:00:22
Dat eerste zal mogelijk nog makkelijker gaan dan dat u zo lijkt te verwachten, oordelend op uw schrijfstijl. De kosten van de zorg zijn nog steeds erg hoog en veel partijprogramma's hebben de zorg hoog op de ranglijst staan, maar weten ook dat het binnen het budget moet kunnen passen. Een HBO opleiding die breed opleid in de acute zorg zou misschien nog wel eens met meer enthousiasme ontvangen kunnen worden dan dat u zo verwacht...

Het tweede citaat wat ik meegenomen heb, lijkt bijzonder veel op het EMS stelsel, waar er ook verschillende niveau's van ambulances zijn, maar of dat een oplossing is...

Niveauverschillen in de ambulancezorg zullen in de zeer nabije toekomst geformaliseerd worden en in veel regio's zelfs geintroduceerd (moeten) worden om differientiatie van ambulancezorg te genereren.
Een groot deel van onze patienten heeft low of medium care nodig, een klein aantal heeft high care nodig dus daar kan in veel regio's op worden ingespeeld met verschillende zorgniveaus met bijbehorende medewerkers en materiaal.
Dit alles met inzet van ligtaxis/hulpambulances, BLS en ALS ambulances, nurse practitioners emergency care, rapid responders, huisartsenautos van de HAP, politie, brandweer en eerste hulp verlenende burgers met AED.
Kortom, zorg op maat, geen overkill aan dure zorg wanneer die niet is geindiceerd.

Echter, alles komt dan wel neer op de indicatiestelling en snelle bijstelling daarvan door personen terplaatse wanneer de indicatie te laag is gesteld.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2010, 16:28:04
Aan joffrey:

Dit is feit? Want als ik zo links en rechts lees lijken veel avp'en het wel aardig naar de zin te hebben met de huidige situatie, dit zou zo'n innovatie stevig in de weg kunnen staan...
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


moniek.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2010, 14:20:27
Ok, ik heb niet helemaal alles gelezen, snap dat iedereen er hier tegen is, maar  voor studenten zoals mij is het wel de handigste weg om ambulance/spoedeisende hulpverlener te worden, ook al snap ik heel goed de protesten van het werkveld..
Oja ik heb een voordeeltje dat ik afgestudeerd MBO verpleegkundige ben, en ga in 2011 beginnen met BMH.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2010, 14:48:37
Ok, ik heb niet helemaal alles gelezen, snap dat iedereen er hier tegen is, maar  voor studenten zoals mij is het wel de handigste weg om ambulance/spoedeisende hulpverlener te worden, ook al snap ik heel goed de protesten van het werkveld..
Oja ik heb een voordeeltje dat ik afgestudeerd MBO verpleegkundige ben, en ga in 2011 beginnen met BMH.
Zonde van je tijd.. ::)
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


moniek.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2010, 15:00:15
Hmm dat vind ik niet :)
op de HAN en de HU zeiden ze al dat er veel weerstand zou komen vanuit het werkveld :P